Fabryki w Chinach

Chiny nie bez powodu są nazywane fabryką świata. Produkcja przemysłowa tego kraju jest największa na świecie. Jej wartość wynosi w ostatnich latach niemal 4 biliony dolarów rocznie, z czego około 2,5 biliona to eksport. Z uwagi na konkurencyjne ceny i bogatą ofertę chińskie fabryki są często wybierane przez zagraniczne przedsiębiorstwa. W artykule przedstawiamy kluczowe informacje dotyczące przemysłu i fabryk w Chinach.

Fabryki w Chinach

Cechy chińskiego przemysłu

Przemysł stanowi blisko 40% chińskiego PKB. Od kilku lat Chiny są w dodatku jednym z liderów inwestycji w technologie, przeznaczając na ten cel miliardy dolarów rocznie. Skutkuje to wzrostem automatyzacji w fabrykach, unowocześnieniem linii produkcyjnych i powszechną aplikacją robotów.

Gałęzie chińskiego przemysłu o dużym znaczeniu to przemysły wydobywczy, energetyczny, elektroniczny, włókienniczy, spożywczy, cementowy oraz odzieżowy. Dużą rolę w tym państwie odgrywa handel zagraniczny: Chiny są największym eksporterem świata i pierwszym importowym partnerem UE (importy z Chin były warte 362 miliardy euro w 2019 r.).

Na konkurencyjność cen oferowanych przez chińskich producentów wpływa wiele czynników, z których najważniejsze to:

  • wysoka dostępność siły roboczej i wciąż stosunkowo niskie płace, które pozwalają obniżyć koszty produkcji i wytwarzać duże ilości dóbr w krótkim czasie;
  • wysoko rozwinięty ekosystem biznesowy, obejmujący łańcuchy dostaw, produkcję komponentów, infrastrukturę produkcyjną oraz zaplecze technologiczne;
  • niższe standardy w zakresie ochrony pracowników;
  • polityka podatkowa sprzyjająca eksportowi towarów;
  • dobra dostępność surowców naturalnych w Chinach;
  • stosunkowo słaba waluta wpływająca na korzystne dla klientów zagranicznych ceny;
  • automatyzacja produkcji.
Szkolenie Online: Import z Chin

Co produkuje się w chińskich fabrykach?

W chińskich fabrykach znajdziemy praktycznie wszystkie rodzaje produktów. Jeszcze kilkanaście lat temu produkty z Chin kojarzyły się z tanimi przedmiotami niskiej jakości. Dziś jednak chińskie fabryki zapewniają szeroką gamę produktów, od najprostszych, takich jak guziki, po skomplikowane maszyny i aparaturę medyczną.

Najpopularniejsze branże eksportowe w Chinach to:

  1. Urządzenia elektryczne i elektroniczne – np. smartfony, części komputerowe i smartwatche, małe AGD;
  2. Maszyny i urządzenia mechaniczne, części pojazdów – np. wiertarki, części samochodowe;
  3. Odzież, obuwie, galanteria – np. tkaniny, gotowe ubrania, akcesoria;
  4. Zabawki, produkty dla zwierząt – np. zabawki interaktywne, legowiska;
  5. Wyroby medyczne – w szczególnosci wyspecjalizowany sprzęt medyczny, ale również produkty ochrony osobistej czy np. pulsoksymetry.

Zagłębia produkcyjne w Chinach

Jedną z cech chińskiego przemysłu jest regionalna specjalizacja – konkretne kategorie produktów często są wytwarzane w fabrykach znajdujących się dość blisko siebie. Może to nam znacznie ułatwić poszukiwania producentów.

Najlepiej rozwinięte są strefy przemysłowe w regionach takich jak delta Rzeki Perłowej, okolice Pekinu oraz delta rzeki Jangcy. Od lat 70. powstawały w tych miejscach specjalne strefy ekonomiczne zorientowane na handel międzynarodowy.

W Chinach znajdują się m.in. następujące zagłębia przemysłowe:

  • Pekin, Tianjin – przemysł motoryzacyjny, stalowy, farmaceutyczny, petrochemiczny, IT, nowe technologie;
Pekin i Tianjin
  • Szanghaj – przemysł motoryzacyjny, elektroniczny, tekstylny, stalowy, technologie medyczne, finansowe;
  • Suzhou – nanotechnologie, technologie biomedyczne, wiele fabryk wykonujących produkty na zamówienie zagranicznych firm;
  • Shaoxing, Keqiao – przemysł tekstylny;
  • Ningbo – przemysł elektroniczny, odzieżowy, plastikowy, papierniczy, oświetleniowy;
  • Wenzhou – przemysł obuwniczy;
  • Nankin – przemysł motoryzacyjny, elektroniczny, energetyczny, stalowy;
  • Chengdu, Chongqing – przemysł elektroniczny, motoryzacyjny, maszynowy, chemiczny;
Chiny środkowe
  • Kanton – duża rozpiętość branży, od wykałaczek po części maszyn, m.in. przemysł włókienniczy, gumowy, obuwniczy, artykuły dekoracyjne;
  • Foshan – przemysł meblowy;
  • Shenzhen – centrum przemysłu elektronicznego i high-tech.
Delta Rzeki Perłowej

Zalety i wady produkcji w chińskich fabrykach

Produkcja w chińskich fabrykach ma swoje mocne i słabsze strony. Na korzyść działa przede wszystkim konkurencyjność i świetnie rozwinięta infrastruktura, na niekorzyść – duża odległość dzieląca nas od tego państwa i wiążące się z tym kłopoty.

Zalety

  • wieloletnie doświadczenie i dobrze zorganizowany proces produkcji;
  • niższe koszty produkcji;
  • szansa na dostrzeżenie naszej firmy na forum międzynarodowym;
  • duże możliwości produkcyjne w krótkim czasie;
  • szeroki wybór fabryk (w Chinach znajduje się ok. 2,8 mln zakładów produkcyjnych).

Wady

  • odległość i związana z tym utrata kontroli nad częścią procesów;
  • bariera językowa;
  • kłopoty z ochroną własności intelektualnej w Chinach;
  • wysokie MOQ (Minimum Order Quantity – minimalna ilość zamówienia) w wielu fabrykach.
Webinar: Oznakowanie CE

Czym są OEM i ODM?

OEM i ODM to dwa terminy określające zewnętrzne firmy, którym zleca się produkcję (tzw. outsourcing). Różni je stopień wpływu zamawiającego na ostateczny projekt.

OEM (Original Equipment Manufacturer) to firma wytwarzająca produkty, które następnie sprzedawane są przez innego producenta. Zazwyczaj towary są tam wytwarzane według projektów i specyfikacji dostarczonych przez firmę zamawiającą. Firma-klient umieszcza na produkcie własne logo.

ODM (Original Design Manufacturer) – tego typu firma sama projektuje i wytwarza produkty, które później sprzedaje innym przedsiębiorstwom. Firmy zamawiające mogą wprowadzić swoje modyfikacje do wybranych, dostępnych już projektów i sprzedawać je pod własną marką na zasadzie licencji. W ramach ODM można też zlecić fabryce wykonanie konkretnego projektu i jego realizację.

W Chinach można znaleźć wiele fabryk obu typów. Jeśli chodzi o produkcję w OEM, na rynku znajdują się różne warianty tego samego produktu, ale pod różnymi markami. Jest to model często stosowany np. przez sprzedawców na Amazonie.

Handel z Chinami – bezpieczeństwo

Nie jest tajemnicą, że w handlu zagranicznym należy zachować dużą ostrożność. W Chinach wciąż zdarzają się różnego rodzaju oszustwa, w tym np. pośrednicy podający się za producentów. Choć według popularnej opinii najbezpieczniej jest zamawiać w dużych fabrykach, to mniejsze zakłady produkcyjne również są godne zaufania. Ważne są za to doświadczenie oraz sprawna komunikacja w zakresie przedstawiania kopii niezbędnych certyfikatów.

Aby uniknąć kłopotów z chińskim kontrahentem, najlepiej skorzystać z poniższych zabezpieczeń transakcji:

Zanim skontaktujesz się z chińską fabryką, warto skonkretyzować, jaki produkt chcesz sprzedawać, za jaką cenę i w jakich ilościach. Jeśli nie masz jeszcze pomysłu na konkretny produkt, zachęcamy do lektury naszego artykułu o popularnych branżach eksportowych w Chinach.

ShipHub

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 2