Co to jest OEM, ODM i OBM?

Przy imporcie towarów z Chin, przedsiębiorcy stają przed wyborem swojego partnera handlowego. Poszukując odpowiedniego dostawcy, natkniemy się na różnego rodzaju producentów, takich jak na przykład OEM, ODM i OBM. Pojęcia te określają zakres wpływu importera na projekt, design oraz produkcję zakupionych towarów. Odpowiadamy na pytania, co to jest OEM i dlaczego warto umieścić swoje logo na chińskim produkcie.

Co to jest OEM

OEM, co to jest? – OEM, ODM a OBM

OEM, ODM, OBM

OEM (Original Equipment Manufacturer)

Skrót OEM oznacza firmę produkującą towary, które mogą być sprzedawane przez inne przedsiębiorstwa. Wybierając tę opcję, importujemy i sprzedajemy produkty innej firmy, ale pod nazwą swojej własnej marki. Producent wytwarza zatem swój towar, według własnego projektu, a następnie nanosi logo naszej firmy. Na poniższym zdjęciu widzimy przykład produktu na Alibabie, na którym można umieścić logo swojej firmy.

ODM (Original Design Manufacturer)

W przeciwieństwie do OEM, przy ODM producent najpierw projektuje towar według pomysłu importera, a następnie go wytwarza. Oznacza to, że zgodnie z naszymi wymaganiami dostosuje projekt lub design naszego towaru. W tym przypadku również logo naszej firmy zostanie umieszone na produkcie. Mamy także duże możliwości dostosowania towaru do własnych wymagań. Poniżej możemy zobaczyć, że producent butelek dokładnie przedstawił zakres personalizacji produktu.

OBM (Original Brand Manufacturer)

OBM to producenci, którzy zajmują się całością łańcucha produkcyjnego od projektu, przez wytwarzanie, po marketing. Są oni właścicielami marki i wytworzonych towarów. Jedną z firm będących OBM jest Huawei.

Szkolenie: Import z Chin

Jak zbudować własną markę?

Obecnie na rynku panuje ogromna rywalizacja o zainteresowanie konsumentów. Warto pomyśleć więc, w jaki sposób wyróżnić się spośród swojej konkurencji i przyciągnąć uwagę do swoich produktów. Jest to jedno z największych wyzwań przed jakim stają przedsiębiorcy. Importerzy wyrobów z Chin mają szeroki wybór towarów z różnych branż i duże możliwości ich personalizacji według własnych potrzeb. Takie usługi stwarzają potencjał dla nowych, ciekawych projektów i wzorów.

Jeśli znajdziemy już interesujący nas produkt, warto zlecić umieszczenie na nim logo naszej firmy. W ten sposób stajemy się producentem towaru. Oznacza to, że jeśli sprzedawany przez nas towar będzie dobrej jakości, zyska na tym nasza firma. Jednocześnie, w przypadku gdy nie zweryfikujemy dostawcy, a importowane produkty okażą się być słabe jakościowo, ucierpi na tym nasza marka. Pamiętajmy więc, żeby zawsze przeprowadzić zweryfikować partnera biznesowego oraz przeprowadzić kontrolę jakości towaru. W ten sposób upewnimy się, że towary są zgodne z naszymi wymogami i spełnią oczekiwania konsumentów. Pamiętaj również, aby podpisać z fabryką umowę handlową, która będzie chroniła Twoją własność intelektualną.

Jak produkować pod własną marką?

Znak towarowy w Chinach

Jeśli zlecamy produkcję towaru chińskiemu producentowi pod własną marką musimy pamiętać o zastrzeżeniu znaku towarowego. W Chinach obowiązuje zasada first-to-file, czyli w tym przypadku – „kto pierwszy, ten lepszy”. Oznacza to, że przedsiębiorca, który jako pierwszy zarejestruje znak towarowy, zyska prawo do posługiwania się nim na terenie Chin. Z tego względu należy w pierwszej kolejności upewnić się, że nasze logo nie zostało zastrzeżone, a następnie złożyć wniosek o jego rejestrację. W przeciwnym wypadku, jeśli okaże się, że nasze logo zostało już zarejestrowane przez kogoś innego, mogą zostać wobec nas wyciągnięte konsekwencje prawne i finansowe.

Mogłoby się wydawać, że jeśli nie kierujemy swoich towarów na rynek chiński, to nie obowiązuje nas rejestracja znaku towarowego w Chinach. Nic bardziej mylnego. Służby celne mają prawo do konfiskaty wyprodukowanych pod naszą marką towarów, jeśli nie posiadamy praw do posługiwania się widniejącym na nich logo. Ponadto, nawet jeśli teraz nie planujemy sprzedaży produktów w Chinach, to w przyszłości może się to zmienić. Również dlatego warto objąć swój znak towarowy ochroną.

Obowiązki importera

Na każdym importerze ciąży odpowiedzialność dopilnowania wszelkich kwestii związanych z bezpieczeństwem produktów czy niezbędną dokumentacją. Odpowiada on za sporządzenie instrukcji, odpowiednie oznakowanie, etykietowanie czy opakowanie. W przypadku niektórych produktów należy zadbać o dodatkowe dokumenty. Na przykład elektronika będzie wymagała oznaczenia CE i kompletu związanej z nim dokumentacji. Obowiązkiem importera jest zadbanie o to, aby towary przeszły testy sprawdzające zgodność dóbr z normami, np. Dyrektywami Nowego Podejścia. Umożliwią one wykazanie spełnienia regulacji, skompletowanie obowiązkowych dokumentów i naniesienie właściwych oznaczeń. Warto zaznaczyć, że importer zlecający produkcję towaru w Chinach pod własną marką staje się jego producentem. W przypadku towarów wymagających oznaczenia CE będzie on musiał wystawić deklarację zgodności. Aby to zrobić, importer może skorzystać z raportów z testów udostępnianych przez fabrykę.

Co to jest OEM – podsumowanie

OEM oznacza producentów, którzy naniosą logo firmy importera na wybrany produkt. Import i sprzedaż towarów posiadających znak towarowy naszej firmy umożliwi budowanie własnej marki. Jeśli wybierzemy towary dobre jakościowo, podniesiemy prestiż marki i zyskamy zaufanie wśród konsumentów. Jednocześnie nasza marka będzie kojarzona właśnie z wysokiej jakości produktami. Należy pamiętać, że importer musi zapewnić odpowiednią dokumentację, oznaczenia, instrukcję, etykietę oraz opakowanie. Importując towary z własnym logo, będziemy także musieli zarejestrować swój znak towarowy w Chinach. W ten sposób zyskamy wyłączne prawa do posługiwania się nim i unikniemy ewentualnych problemów.

Import z Chin w 2021

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 9