Jak sprzedawać na Amazonie

Nowoczesne platformy e-commerce typu B2C (ang. business-to-customer, czyli przedsiębiorstwo – klient indywidualny) dają sprzedawcom wiele możliwości trafienia ze swoją ofertą do szerokiego i międzynarodowego grona odbiorców. Nie inaczej jest w przypadku serwisu Amazon – ten największy sklep internetowy na świecie zdobywa coraz większą popularność w Polsce. Sprzedaż na Amazonie początkowo nie jest łatwa, jednak może przynieść zyski – w artykule wyjaśniamy, jak rozpocząć działalność handlową w serwisie. Jak sprzedawać na Amazonie?

Jak sprzedawać na Amazonie

Specyfika sprzedaży na Amazonie

Przed rozpoczęciem sprzedaży na portalu Amazon warto zdawać sobie sprawę z jej specyfiki. Amazon to amerykańska firma, która nastawiona jest prokonsumencko i w związku z tym stawia przed sprzedawcami dość wysokie wymagania. Po pierwsze, aby założyć sklep na Amazonie, należy prowadzić działalność gospodarczą i przejść przez weryfikację, o której szczegółowo piszemy poniżej.

Po drugie, nie jest jeszcze dostępna polska wersja serwisu, a jedynie polskojęzyczny wariant niemieckiego Amazona. W związku z tym należy być gotowym na obsługiwanie strony i komunikację z klientami w języku angielskim lub docelowym języku kupujących.

Dla przedsiębiorców zakładających konto sprzedawcy w Polsce dostępne jest wystawianie ofert na sześciu platformach:

  • amazon.co.uk (Wielka Brytania),
  • amazon.de (Niemcy),
  • amazon.fr (Francja),
  • amazon.it (Włochy),
  • amazon.es (Hiszpania),
  • amazon.nl (Holandia).

W ten sposób sprzedawca zdobywa dostęp do milionów potencjalnych klientów z Europy. Wiąże się to jednak też z dużą konkurencją – warto być świadomym, że wiele produktów jest już dostępnych w serwisie i na początku niezbędna będzie analiza rynku.

Wśród najpopularniejszych produktów sprzedawanych na Amazon znajdują się elektronika, odzież, akcesoria, obuwie oraz wyposażenie domu.

Szkolenie Online: Import z Chin

Koszty prowadzenia sklepu na Amazonie

Jednym z minusów prowadzenia działalności poprzez Amazon są wysokie prowizje – firma dostarcza rozbudowanej i wygodnej infrastruktury, jednak ma to swoją cenę. Prowizje od sprzedaży sięgają od 7% do 15% całkowitej wartości zamówienia (koszt towaru + przesyłki) w zależności od kategorii. Dodatkowo naliczana jest jednostkowa opłata (0,81 – 1,01 euro za sztukę) za sprzedaż książek, multimediów i oprogramowania.

W serwisie Amazon dostępne są dwa podstawowe plany sprzedaży:

  • indywidualny – poniżej 35 sprzedawanych produktów miesięcznie, brak możliwości reklamowania sklepu; koszt: około 0,84 euro za sprzedaną sztukę + procentowa prowizja,
  • profesjonalny – powyżej 35 sprzedawanych produktów miesięcznie, zaawansowane narzędzia sprzedażowe, możliwość reklamowania sklepu i inne; koszt: 28 euro (+VAT) miesięcznie + procentowa prowizja.

W zależności od dobrania dodatkowych usług, takich jak Amazon FBA czy sponsorowane reklamy, koszty prowadzenia sklepu mogą się zwiększać.

Jak sprzedawać w serwisie Amazon

Aby założyć najczęściej wybierane przez przedsiębiorców konto profesjonalne i rozpocząć sprzedaż, należy wykonać kilka czynności. Poniżej przedstawiamy ten proces krok po kroku:

1. Rejestracja i weryfikacja

Przy rejestracji należy podać takie dane identyfikacyjne, jak:

  • adres e-mail,
  • numer telefonu,
  • pełna nazwa firmy,
  • numer VAT-UE lub NIP,
  • informacje o karcie kredytowej i numer konta bankowego,
  • nazwa sprzedawcy w serwisie.

Do celów weryfikacyjnych potrzebne będą natomiast:

  • tłumaczenia i oryginały dokumentów z CEIDG lub KRS,
  • skan paszportu lub dowodu osobistego właściciela firmy,
  • informacje o ewentualnym przedstawicielu,
  • potwierdzenie adresu siedziby i przedstawiciela (np. w postaci wyciągu z banku),
  • informacje na temat pozostałych beneficjentów.

2. Wysłanie list oferowanych przedmiotów

Przed rozpoczęciem sprzedaży należy przesłać listy wystawianych towarów do jednego lub więcej sklepów Amazon, w których zamierzamy sprzedawać. Należy pamiętać, że każdy nowy produkt musi być oznaczony kodem EAN, UPC, GTIN lub ISBN.

3. Uzupełnienie oferty

Nowy produkt można wystawić w sekcji dodawania nowego towaru. Należy przy tym uzupełnić formularz wystawiania o konkretne informacje, m.in. tytuł oferty, słowa kluczowe, opis produktu, kategorie i fotografie na białym tle.

4. Informacja o wpłynięciu zamówienia

Po wpłynięciu zamówienia sprzedawca otrzymuje of Amazona e-maila oraz powiadomienie z informacjami. Aby zwiększyć szanse na zostanie zauważonym przez klientów, można skorzystać z różnorodnych narzędzi marketingowych, takich jak np. oferty sponsorowane czy promowanie 3 produktów.

5. Dostarczenie produktów do klienta

Wysyłki można dokonać samodzielnie lub za pośrednictwem magazynu Amazona, o czym szczegółowo piszemy niżej.

6. Rozliczenie

Przelew z należnością za zamówienie zostanie przelany przez serwis na podany rachunek bankowy. Kwota ta jest już pomniejszona o opłaty i prowizje ze strony Amazona.

Rejestracji sklepu można dokonać na platformie Amazon Services.

Strona główna Amazon Services

Organizacja wysyłki towaru

Wysyłki towaru do klienta można dokonać na trzy podstawowe sposoby:

  1. Samodzielnie (Fulfillment by Merchant) – według standardów Amazona minimum 90% zamówień musi być wysyłane w ciągu 2 dni od otrzymania zamówienia.
  2. Za pośrednictwem Amazona (Fulfillment by Amazon, FBA) – w tym modelu produkty są składowane w jednym z magazynów Amazona, które dostępne są także w Polsce. Odpowiedzialność za wysyłkę przechodzi wtedy na serwis, jednak obowiązują opłaty za realizację (uzależnione od wymiarów i wagi przesyłki) i za magazynowanie (miesięczna opłata za stopę sześcienną). Więcej o Amazon FBA możesz przeczytać w naszym wcześniejszym artykule.
  3. Zlecając wysyłkę firmie zewnętrznej.

Należy pamiętać, że w przypadku wyboru usługi FBA odpowiedzialność za obsługę zwrotów przejmuje Amazon, natomiast w innym wypadku sprzedawca sam musi je realizować.

Import z Chin a sprzedaż na Amazonie

Kupowanie towaru w hurtowej ilości w Chinach i sprzedawanie go po wyższej cenie na serwisie Amazon to model, na który decyduje się część importerów. Warto zadbać przy tym o kilka spraw, między innymi to, aby produkty markowe były odpowiednio licencjonowane – sprzedawanie produktów podrobionych może skutkować zablokowaniem konta. Dobrym pomysłem może być natomiast bezpośredni transport towaru z Chin do magazynu Amazona, jeśli korzystamy z usługi FBA. Więcej praktycznych porad znajdziesz w naszym poprzednim artykule.

Uiszczenie opłat celno-skarbowych to kolejny obowiązek, który spoczywa na importerze. Kwestia rejestracji w zagranicznym systemie podatkowym w przypadku sprzedaży na rynku innym, niż rodzimy, jest dość skomplikowana. Na stronie Amazon Services znajdujemy jednak poradnik wskazujący, w których przypadkach jest to konieczne.

Sprzedaż na Amazonie z pewnością nie należy do najłatwiejszych, jednak może znacząco poszerzyć grono odbiorców naszej oferty.

ShipHub