Nowoczesne platformy e-commerce typu B2C (ang. business-to-customer, czyli przedsiębiorstwo – klient indywidualny) dają sprzedawcom wiele możliwości trafienia ze swoją ofertą do szerokiego i międzynarodowego grona odbiorców. Nie inaczej jest w przypadku serwisu Amazon – ten największy sklep internetowy na świecie zdobywa coraz większą popularność w Polsce. Sprzedaż na Amazonie początkowo nie jest łatwa, jednak może przynieść zyski – w artykule wyjaśniamy, jak rozpocząć działalność handlową w serwisie. Jak sprzedawać na Amazonie?
Specyfika sprzedaży na Amazonie
Przed rozpoczęciem sprzedaży na portalu Amazon warto zdawać sobie sprawę z jej specyfiki. Amazon to amerykańska firma, która nastawiona jest prokonsumencko i w związku z tym stawia przed sprzedawcami dość wysokie wymagania. Po pierwsze, aby założyć sklep na Amazonie, należy prowadzić działalność gospodarczą i przejść przez weryfikację, o której szczegółowo piszemy poniżej.
Po drugie, do wyboru mamy kilka różnych europejskich platform do prowadzenia sprzedaży. Do tej pory nie było polskojęzycznej wersji serwisu, a sprzedaż z Polski odbywała się za pośrednictwem amazon.de. Na szczęście właśnie wystartował Amazon Polska, dzięki czemu możemy zwrócić się ze swoją ofertą zarówno do konsumentów z Polski, jak i z innych europejskich krajów.
Dla przedsiębiorców zakładających konto sprzedawcy w Polsce dostępne jest wystawianie ofert na ośmiu platformach:
- amazon.pl (Polska),
- amazon.co.uk (Wielka Brytania),
- amazon.de (Niemcy),
- amazon.fr (Francja),
- amazon.se (Szwecja),
- amazon.it (Włochy),
- amazon.es (Hiszpania),
- amazon.nl (Holandia).
W ten sposób sprzedawca zdobywa dostęp do milionów potencjalnych klientów z Polski i Europy. Wiąże się to jednak też z dużą konkurencją – warto być świadomym, że wiele produktów jest już dostępnych w serwisie i na początku niezbędna będzie analiza rynku.
Wśród najpopularniejszych produktów sprzedawanych na Amazon znajdują się elektronika, odzież, akcesoria, obuwie oraz wyposażenie domu.
Koszty prowadzenia sklepu na Amazonie
Jednym z minusów prowadzenia działalności poprzez Amazon są wysokie prowizje – firma dostarcza rozbudowanej i wygodnej infrastruktury, jednak ma to swoją cenę. Prowizje od sprzedaży w większości sięgają od 8% do 15% całkowitej wartości zamówienia (koszt towaru + przesyłki) w zależności od kategorii. Przeczytaj więcej na temat prowizji od sprzedaży na Amazonie.
W serwisie Amazon.pl dostępne są dwa podstawowe plany sprzedaży:
- indywidualny – poniżej 40 sprzedawanych produktów miesięcznie, brak możliwości reklamowania sklepu; koszt: około 4 złote (+VAT) za sprzedaną sztukę + procentowa prowizja,
- profesjonalny – powyżej 40 sprzedawanych produktów miesięcznie, zaawansowane narzędzia sprzedażowe, możliwość reklamowania sklepu i inne; koszt: 165,91 zł (+VAT) miesięcznie + procentowa prowizja.
Plany sprzedażowe w pozostałych europejskich wersjach serwisu i koszty wyglądają bardzo podobnie.
W zależności od dobrania dodatkowych usług, takich jak Amazon FBA czy sponsorowane reklamy, koszty prowadzenia sklepu mogą się zwiększać.
Koszty usługi FBA to przede wszystkim:
- opłata za realizację (uzależniona od wymiarów i wagi przesyłki, np. 6,48 zł za paczkę 1 kg),
- opłata za magazynowanie (miesięczna opłata za metr sześcienny, np. 15,60 euro za m3/miesiąc za przechowywanie odzieży od stycznia do września).
Jak sprzedawać w serwisie Amazon?
Aby założyć najczęściej wybierane przez przedsiębiorców konto profesjonalne i rozpocząć sprzedaż, należy wykonać kilka czynności. Poniżej przedstawiamy ten proces krok po kroku:
1. Rejestracja i weryfikacja
Przy rejestracji należy podać takie dane identyfikacyjne, jak:
- adres e-mail,
- numer telefonu,
- pełna nazwa firmy,
- numer VAT-UE lub NIP,
- informacje o karcie kredytowej i numer konta bankowego,
- nazwa sprzedawcy w serwisie.
Do celów weryfikacyjnych potrzebne będą natomiast:
- tłumaczenia i oryginały dokumentów z CEIDG lub KRS (w przypadku rejestracji w zagranicznej wersji serwisu),
- skan paszportu lub dowodu osobistego właściciela firmy,
- informacje o ewentualnym przedstawicielu,
- potwierdzenie adresu siedziby i przedstawiciela (np. w postaci wyciągu z banku),
- informacje na temat pozostałych beneficjentów.
W naszym artykule możesz sprawdzić, jak dokładnie zarejestrować się w serwisie Amazon Polska.
2. Wysłanie list oferowanych przedmiotów
Przed rozpoczęciem sprzedaży należy przesłać listy wystawianych towarów do jednego lub więcej sklepów Amazon, w których zamierzamy sprzedawać. Należy pamiętać, że każdy nowy produkt musi być oznaczony kodem EAN, UPC, GTIN lub ISBN.
3. Uzupełnienie oferty
Nowy produkt można wystawić w sekcji dodawania nowego towaru. Należy przy tym uzupełnić formularz wystawiania o konkretne informacje, m.in. tytuł oferty, słowa kluczowe, opis produktu, kategorie i fotografie na białym tle.
4. Informacja o wpłynięciu zamówienia
Po wpłynięciu zamówienia sprzedawca otrzymuje od Amazona e-maila oraz powiadomienie z informacjami. Aby zwiększyć szanse na zostanie zauważonym przez klientów, można skorzystać z różnorodnych narzędzi marketingowych, takich jak np. oferty sponsorowane czy promowanie 3 produktów.
5. Dostarczenie produktów do klienta
Wysyłki można dokonać samodzielnie lub za pośrednictwem magazynu Amazona, o czym szczegółowo piszemy niżej.
6. Rozliczenie
Przelew z należnością za zamówienie zostanie przelany przez serwis na podany rachunek bankowy. Kwota ta jest już pomniejszona o opłaty i prowizje ze strony Amazona.
Rejestracji sklepu można dokonać na platformie Amazon Services.
Organizacja wysyłki towaru
Wysyłki towaru do klienta można dokonać na trzy podstawowe sposoby:
- Samodzielnie (Fulfillment by Merchant) – według standardów Amazona minimum 90% zamówień musi być wysyłane w ciągu 2 dni od otrzymania zamówienia.
- Za pośrednictwem Amazona (Fulfillment by Amazon, FBA) – w tym modelu produkty są składowane w jednym z magazynów Amazona, które dostępne są także w Polsce. Odpowiedzialność za wysyłkę przechodzi wtedy na serwis, jednak obowiązują opłaty za realizację i za magazynowanie. Zapoznaj się ze szczegółami na temat Amazon FBA.
- Zlecając wysyłkę firmie zewnętrznej.
Należy pamiętać, że w przypadku wyboru usługi FBA odpowiedzialność za obsługę zwrotów przejmuje Amazon, natomiast w innym wypadku sprzedawca sam musi je realizować.
Import z Chin a sprzedaż na Amazonie
Kupowanie towaru w hurtowej ilości w Chinach i sprzedawanie go po wyższej cenie na serwisie Amazon to model, na który decyduje się część importerów. Warto zadbać przy tym o kilka spraw, między innymi to, aby produkty markowe były odpowiednio licencjonowane – sprzedawanie produktów podrobionych może skutkować zablokowaniem konta. Dobrym pomysłem może być natomiast bezpośredni transport towaru z Chin do magazynu Amazona, jeśli korzystamy z usługi FBA. Więcej praktycznych porad znajdziesz w naszym artykule.
Uiszczenie opłat celno-skarbowych to kolejny obowiązek, który spoczywa na importerze. Kwestia rejestracji w zagranicznym systemie podatkowym w przypadku rejestracji na rynku innym, niż rodzimy, jest dość skomplikowana. Na stronie Amazon Services znajdujemy jednak poradnik wskazujący, w których przypadkach jest to konieczne. Oczywiście sprzedając na Amazon Polska nie musimy się tym martwić.
Sprzedaż na Amazonie z pewnością nie należy do najłatwiejszych, jednak może znacząco poszerzyć grono odbiorców naszej oferty.