Przedsiębiorcy dla ograniczenia kosztów skłonni są nie podpisywać umowy handlowej z chińskim kontrahentem. Jednakże, jest to obciążone dużym ryzykiem, które może wygenerować jeszcze wyższe koszty. W artykule przedstawiamy jakie problemy z chińskim producentem może przynieść brak kontraktu.
Problem z chińskim producentem a brak kontraktu handlowego
Podpisanie pisemnego kontraktu handlowego jest formą zabezpieczenia operacji. Bez niego szanse na odzyskanie poniesionych strat są bardzo niewielkie. Poniżej opisujemy problemy, z którymi można się spotkać w przypadku braku kontraktu z chińskim dostawcą.
Co zrobić, jeśli towar jest niezgodny z zamówieniem?
Sprowadziłeś towary z Chin, lecz nie są one zgodne z opisem. Co gorsza, nie są one takiej jakości, jak oczekiwałeś. Możliwe także, że dostawca wyśle Ci towar, lecz w zmniejszonej ilości niż zostało to ustalone. Jeszcze innym przypadkiem jest otrzymanie towaru np. w innym kolorze. W kontrakcie jasno byłyby określone jakość, specyfikacja i ilość zamawianego towaru. Na podstawie takich zapisów w umowie, w przypadku otrzymania towaru niezgodnego z zamówieniem, można ubiegać się o zwrot pieniędzy lub ponowną wysyłkę towaru. W innym razie szanse na korektę zamówienia są znikome.
Towar nie posiada oznaczeń i certyfikatów
Obiecano Ci produkty certyfikowane, np. wymaganym na rynku UE oznaczeniem CE. Okazało się jednak, że produkty nie spełniają norm i nie posiadają wymaganych certyfikatów. Oznacza to zatem, że nie mogą zostać wprowadzone na rynek i np. muszą zostać zniszczone. Umowa zobowiązywałaby chińską stronę do przysłania towaru o określonych wymogach certyfikacyjnych. W przypadku ich braku, można by było pociągnąć dostawcę do odpowiedzialności za przesłanie niecertyfikowanego towaru.
Brak możliwości reklamacji oraz brak gwarancji
Bez podpisanego kontraktu, nie ma jak dochodzić swoich praw w przypadku otrzymania wadliwego produktu. Tak samo jest w przypadku, gdy towar zepsuje się po stosunkowo krótkim czasie użytkowania. Natomiast w umowie można umieścić zapisy dotyczące gwarancji na produkt.
Co zrobić, jeśli zostało wysłane niewłaściwe opakowanie?
Bez konkretnych ustaleń spisanych w umowie handlowej, dostawca może opakować towary w nieodpowiednie opakowania, np. niedopasowane do produktu. Co więcej, importer musi upewnić się, że na opakowaniu produktu znajdą się wymagane ustawowo informacje. Dlatego w umowie powinna znaleźć się klauzula określająca właściwości opakowań artykułów. Jest to szczególnie istotne w przypadku robionych na zamówienie opakowań, np. gdy projektujemy własny wzór opakowania lub nanosimy na nie swoje logo.
Opóźnienie produkcji i terminu dostawy
Istnieje wiele powodów, dla których produkcja może się przeciągać. Nawet jeśli dostawca będzie Cię drogą mailową informował o konkretnej dacie zakończenia produkcji lub zapewniał, że tego a tego dnia otrzymasz towar, nic go legalnie do tego nie wiąże.
Co, jeśli transport jest realizowany na niekorzystnym Incoterms?
Incoterms to Międzynarodowe Warunki Handlu, ustanawiające podział kosztów oraz ryzyka między nabywcę a sprzedawcę. Składa się na nie 11 pozycji. Od 1 stycznia 2020 roku obowiązują Incoterms 2020. W przypadku importu, często stosuje się zasady FOB i CIF. Nadający towar może wybrać nieopłacalną dla nabywcy zasadę, co skończy się dla importera zwiększonymi kosztami.
Pieniądze zostały wpłacone na niewłaściwe konto
Jeśli ustalona kwota przez pomyłkę trafiłaby na niewłaściwe konto, odkręcenie tego byłoby trudne, a wręcz niemożliwe. Dzięki wpisaniu numeru konta bankowego w treści kontraktu, można uniknąć np. oszustwa na podmianę konta.
Brak możliwości dochodzenia swoich praw w ChRL
W przypadku wystąpienia problemów z kontrahentem lub towarem, umowa z chińskim dostawcą pozwoli nam na dochodzenie swoich praw. Jeśli nie będziesz posiadał kontraktu sporządzonego zgodnie z prawem ChRL, nie będą Ci przysługiwały żadne roszczenia.
Chińskie sądy nie uznają faktury, wymiany e-mailowej czy zapisu rozmów telefonicznych za wystarczające dowody. Sąd będzie nalegał na okazanie pisemnego porozumienia spisanego w języku chińskim, które jednoznacznie wymienia strony i stanowi jego podstawę.
Jak uniknąć problemów z zamówieniem z Chin?
W przypadku natknięcia się na problem z chińskim producentem, tylko na podstawie prawidłowo podpisanego kontraktu handlowego można dochodzić swoich praw. Kontrakt:
- powinien być spisany w języku chińskim
- powinna na nim widnieć chińska nazwa firmy
- być podpisany przez uprawnioną osobę z rejestru oraz przypieczętowany czerwoną pieczątką firmową.
Umowa sporządzona po angielsku, bez pieczątki oraz podpisu osoby do tego uprawnionej ze strony chińskiej, nie ma mocy prawnej i nie ochroni importera. Niestety, bez podpisanego kontraktu, szanse na odzyskanie pieniędzy są nikłe, a wszelkie negocjacje – nieskuteczne. Warunki omówione np. przez pocztę elektroniczną nie mają mocy prawnej i dostawcy łatwo je ignorować. Tak samo nieskuteczne są próby dochodzenia swoich praw na podstawie zatytułowanej jako kontrakt faktury pro forma w języku angielskim (taki dokument w żaden sposób nie chroni importera).
Wszystkie wyżej wymienione aspekty powinny zostać wynegocjowane i następnie znaleźć swoje miejsce w kontrakcie ważnym w świetle prawa chińskiego. Zalecamy także przeprowadzanie inspekcji podczas procesu produkcyjnego i przed wysyłką towaru. Istnieje wiele argumentów, dla których przedsiębiorcy są przeciw podpisywaniu umowy z dostawcą. Przekonujemy, że prowadząc import z Chin, warto podpisywać kontrakty handlowe, szczególnie przy dużych zamówieniach. Przed tym najlepiej jednak zweryfikować potencjalnego kontrahenta. Jeśli chcesz chronić swoje interesy w Chinach, zapraszamy do kontaktu. Pomagamy m.in. w weryfikacji chińskich firm i przygotowywaniu kontraktów handlowych.