Ochrona marki w Chinach

Jeśli sprowadzasz z Chin towary, na których znajduje się Twoje logo lub nazwa, być może zastanawiałeś się czy Twoja marka w Chinach jest bezpieczna. Nieustannie powtarzamy, że ochrona marki w Chinach nie dotyczy tylko eksporterów, którzy sprzedają swoje towary na rynku chińskim. Produkujesz w Chinach towary, a Twoja nazwa lub logo znajduje się na produkcie, opakowaniu albo materiałach drukowanych? Również musisz dopilnować, aby zastrzec swój znak towarowy w Chinach!

ochrona marki w Chinach

Rejestracja znaku towarowego w Chinach – czy jest mi to potrzebne?

Przed takim pytaniem staje wielu importerów współpracujących z Chinami. Niestety, bardzo często firmy, które produkują w chińskich fabrykach towary z własnym logo, nie decydują się na zastrzeżenie marki w Chinach. Prawdopodobnie dzieje się tak, ponieważ nie zdają sobie sprawy z konsekwencji braku ochrony własnej marki w Chinach.

Wielokrotnie mówiliśmy już o zasadzie „first to file” („kto pierwszy, ten lepszy”) obowiązującej w chińskim prawie. Na jej podstawie osoba trzecia może zarejestrować czyjś znak towarowy. Mimo to, wielu firmom wydaje się nieprawdopodobne, żeby ktoś inny zainteresował się ich marką i zarejestrował ją jako własną. Tym bardziej, jeśli od pewnego czasu bez żadnych problemów sprowadzają towary z Chin. Niestety, w pewnym momencie mogą się niemiło zaskoczyć, gdy ktoś rzeczywiście zarejestruje ich logo. Są to coraz częstsze przypadki polskich przedsiębiorców.

Należy tu podkreślić, że na podstawie zasady „first to file” nie ma znaczenia, że Twoja firma używała znaku towarowego jako pierwsza, a osoba lub firma, która otrzymała prawa do znaku w Chinach w ogóle go nie używała. Tak naprawdę dopóki nie zarejestrujesz nazwy lub logo w Chinach, nawet jeśli się nimi posługujesz, to w tym kraju nie posiadasz do nich praw.

Ponadto, niektóre firmy myślą, że jeśli posiadają prawa do swojej marki na terenie Polski lub Unii Europejskiej, to automatycznie są chronione na całym świecie. Rejestracja w Chinach wydaje im się nieistotna szczególnie, jeśli tylko importują z Chin i nie wprowadzają własnych produktów na chiński rynek. Nic bardziej mylnego.

Jeżeli produkujesz towary w Chinach, a Twoja nazwa lub logo są umieszczane gdziekolwiek na produkcie, kartonie lub instrukcji – Twoja marka pojawia się w Chinach i musi zostać zarejestrowana.

Bezpłatna konsultacja

Ochrona marki w Chinach a problemy związane z jej brakiem

Oczywiście możesz produkować w Chinach bez zarejestrowanego znaku towarowego. Niemniej jednak, jest to ogromne ryzyko. Specjaliści od prawa biznesowego jednogłośnie podkreślają, że problemy związane z brakiem ochrony marki w Chinach znacznie trudniej rozwiązać niż im zapobiec. Niektórym firmom wydaje się, że skoro do tej pory importują bez problemów, to ich marka jest bezpieczna w Chinach i chcą zaoszczędzić na „niepotrzebnej” rejestracji. Niestety, jest to bardzo złe podejście.

Jeżeli z premedytacją nie rejestrujesz znaku towarowego w Chinach, musisz mieć świadomość, że pewnego dnia ktoś inny może zdobyć prawa do Twojej marki w Chinach. Jest to o tyle niebezpieczne, że nowy właściciel może zgłosić się do chińskiego urzędu celnego i tym samym zatrzymać produkty z Twoim logo przed opuszczeniem Chin. Zatrzymanie produktów i brak możliwości wysyłki towarów wyprodukowanych i w pełni opłaconych produktów wiąże się z ogromnymi stratami w firmie. Dlaczego może dojść do takiej sytuacji? Jeśli ktoś inny jest właścicielem praw do Twojego znaku towarowego w Chinach, to, że używasz tego znaku narusza jego prawa.

Tak, to Ty jako importer naruszasz jego prawa, a nie on Twoje, ponieważ rejestracja znaku na podstawie zasady „first to file” została dokonana zgodnie z obowiązującym prawem. To on jest właścicielem tego znaku, a nie Ty.

Dlaczego ktoś inny chciałby zarejestrować mój znak?

Najczęściej osoby lub firmy, które przejmują Twój znak, żądają okupu za jego odzyskanie. Są to ogromne kwoty, które znacznie przewyższają koszty rejestracji znaku towarowego w Chinach. Spotkaliśmy się również z sytuacjami, w których prawni właściciele marki na zasadzie „porozumienia” oczekują opłacania łapówek przy każdej wysyłce towaru. W zamian za to nie zgłaszają problemu do urzędu celnego. Ponadto, w przypadku eksportu może zdarzyć się, że znak zostanie zajęty przez nieuczciwą konkurencję, aby powstrzymać Twój rozwój na rynku chińskim.

Ochrona marki w Chinach w przypadku importu

Jak importer może chronić swoją markę w Chinach? To proste. Zarejestruj znak towarowy w Chinach możliwie jak najszybciej. Jeśli chcesz chronić swoją markę w Chinach, zgłoś się do nas, a my kompleksowo pomożemy w całym procesie. Rejestracja jest ważna przez 10 lat na terenie całych Chin i przez ten czas nie musisz się martwić żadnym z wyżej opisanych zagrożeń. Jest to koszt 999 Euro na 10 lat (czyli 100 Euro rocznie, co w skali importu jest niewielką sumą). Rejestracji dokonujemy w klasach odpowiadających produktom lub usługom według klasyfikacji nicejskiej. Znak towarowy rejestrujemy w procedurze krajowej bez pośredników. Zapraszamy do kontaktu.

Szkolenie: Eksport do Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 7