Import z Bangladeszu

Bangladesz cechuje wysoki wzrost gospodarczy – dynamika PKB nie spadła poniżej 5% w skali rocznej przez ponad dekadę. Bangladesz jest potęgą importową branży tekstylnej, głównie gotowych wyrobów odzieżowych. To właśnie z tego kraju pochodzi najwięcej odzieży w Unii Europejskiej po Chinach. Bangladesz eksportuje także takie produkty jak żywność, obuwie oraz wyroby skórzane. Poniżej opiszemy import z Bangladeszu.

Import z Bangladeszu

Import z Bangladeszu – produkty

W 2018 r., import z Bangladeszu do Polski wyniósł ponad 6,68 mld zł (1,86 mld USD). W porównaniu z rokiem poprzednim, import wzrósł o ok. 38%. Udział Bangladeszu w imporcie Polski wynosi 0,7% i z roku na rok rośnie. Produkty importowane z Bangladeszu to przede wszystkim wyroby przemysłu lekkiego (ponad 95%):

  • odzież i dodatki odzieżowe z dzianin;
  • odzież i dodatki odzieżowe, inne niż z dzianin;

Bangladesz plasuje się na drugim miejscu w rankingu „narodowości” importowanej odzieży do polskich sklepów. Warto jednak wspomnieć, że część szwalni w przypadku produkcji odzieży czy ogólnie fabryki w Bangladeszu należą do przedsiębiorców z Chin. Nierzadko importując towary z tego kraju, mamy tak naprawdę do czynienia z chińskimi kontrahentami.

Import z Bangladeszu w latach 2012-2018
Import z Bangladeszu do Polski w USD w latach 2012-2018, dane: GUS

Transport towaru z Bangladeszu

Przewóz towarów w Bangladeszu jest odbywa się głównie za pomocą frachtu morskiego oraz lotniczego. Miejsca załadunku towarów w Bangladeszu to przede wszystkim stolica Dhaka, Ćottogram (Chittagong) oraz Mongla (Chalna).

Dhaka jest położona w delcie rzek Brahmaputra oraz Gangesu, który uchodzi do Zatoki Bengalskiej i dalej do Oceanu Indyjskiego. W Dhace znajduje się port rzeczny Dhaka Sadarghat pod kodem BDDAC. Jest to jeden z największych portów rzecznych na świecie. To również stąd rozprowadza się ładunki do innych portów. Import z Dhaki drogą morską trwa około 37 dni.

W Ćottogram u ujścia rzeki Karnaphuli położony jest największy port morski w Bangladeszu. Karnaphuli wpada do Zatoki Bengalskiej. Port o kodzie BDCGP posiada odpowiednie zaplecze logistyczne i to właśnie przez niego przechodzi najwięcej, bo aż 90% ładunków importowanych i eksportowanych w kraju. W porcie usługi swoje oferują tacy armatorzy jak APL, CMA/CGM, Evergreen, Hanjin, Hapag Lloyd, Hyunadai, K-Line, NYK, OWL, SCI czy Yang Ming. Przewóz ładunku kontenerem z Ćottogram do Gdyni trwa około 47 dni.

Z powodu dużego obłożenia portu w Ćottogram, niektórzy decydują się na załadunek w porcie w Mongla (kod BDMGL). Jest to drugi co do wielkości przeładunku port w Bangladeszu, leżący na północ od wybrzeża Zatoki Bengalskiej. Stąd przewóz ładunków do Europy także trwa do około siedmiu tygodni.

Port lotniczy Dhaka, posługujący się kodem DAC, jest największym portem w Bangladeszu. Rocznie przeładowywanych jest tam 150 tys. ton ładunków oraz poczty. Drugi co do wielkości port lotniczy w kraju znajduje się w Ćottogram, zwany Shah Amanat International Airport. Import drogą lotniczą zajmuje około tygodnia.

Port w Bangladeszu
ShipHub

Cło na import z Bangladeszu

Za towary importowane z Bangladeszu, który jest krajem trzecim, to znaczy nie należącym do wspólnej unii celnej Unii Europejskiej, trzeba uiścić należne cło oraz podatki VAT i akcyzę. Stawki są dostępne w polskim systemie taryfowym ISZTAR – Informacyjnym Systemie Zintegrowanej Taryfy Celnej. Oprócz wysokości stawek, jest tam także informacja o wysokości podatków. Alternatywnie, można zasięgnąć informacji w systemie obowiązującym w całej UE, czyli TARIC – Zintegrowanej Taryfie Wspólnot Europejskich.

Jeśli poruszanie się po systemach wydaje się zawiłe, zachęcamy do skorzystania z naszych poradników pokazujących krok po kroku korzystanie z systemów ISZTAR 4 oraz TARIC.

Stawki celne na towary z Bangladeszu znajdują się pod terminem „Erga Omnes”, oznaczającym cło wobec wszystkich krajów. Aby przekonać się, czy nie ma nałożonych na Twój produkt ceł antydumpingowych, wyszukaj Bangladesz na liście krajów wyszczególnionych.

Przedstawiamy stawki celne na produkty z najpopularniejszych kategorii w przypadku importu z Bangladeszu:

  • garnitury z wełny (6203 11 00 00) – 12%
  • bawełniane T-shirty (6109 10 00 10) – 12%
  • męskie bluzy z wełny kóz kaszmirskich (6110 12 10 10) – 12%
  • sukienki z włókien sztucznych, np. wiskozy (6104 44 00 00) – 12%
  • bawełniane koszule męskie lub chłopięce, nie z dzianiny (6205 20 00 90) – 12%
  • obuwie zakrywające kostkę (6402 91 90 00) – 16,9%
  • skóra lakierowana i skóra lakierowana laminowana; skóra metalizowana (4114 20 00 00) – 2,5%

Najwięcej dóbr importowanych z Bangladeszu to gotowe wyroby odzieżowe. Stawki celne na odzież wynoszą zazwyczaj kilkanaście procent.

Jako ciekawostkę można wspomnieć, że Bangladesz jest beneficjentem systemu UE „wszystko oprócz broni” (EBA). Oznacza to, że kraj ten ma dostęp do rynku UE bez ceł i kontyngentów.

Dokumenty przy imporcie z Bangladeszu

Dokumenty obowiązkowe przy imporcie z Bangladeszu:

  • świadectwo pochodzenia od eksportera;
  • faktura handlowa (commercial invoice), sporządzana także przez eksportera;
  • Packing List (P/L), czyli specyfikacja towaru;
  • konosament morski (Bill of Lading, B/L, BOL) od firmy przewozowej lub Sea Waybill (SWB);
  • w przypadku spedycji lotniczej list przewozowy Air Waybill (AWB);
  • deklaracja wartości celnej;
  • SAD (Single Administrative Document) otrzymywany po odprawie celnej.

Dodatkowe dokumenty wymagane w zależności od typu towarów:

Lista dokumentów nie różni się zbytnio od tej wymaganej przy imporcie z innych krajów trzecich, jak np. szeroko opisywane na naszym portalu Chiny.

Aby zasięgnąć więcej informacji na temat dokumentów importowych, zapoznaj się z artykułami z kategorii dokumenty na naszym blogu.

Szkolenie: Import z Chin