Import z Bangladeszu

Bangladesz cechuje wysoki wzrost gospodarczy – dynamika PKB nie spadła poniżej 5% w skali rocznej przez ponad dekadę. Bangladesz jest potęgą importową branży tekstylnej, głównie gotowych wyrobów odzieżowych. To właśnie z tego kraju pochodzi najwięcej odzieży w Unii Europejskiej po Chinach. Bangladesz eksportuje także takie produkty jak żywność, obuwie oraz wyroby skórzane. Poniżej opiszemy import z Bangladeszu.

Import z Bangladeszu

Import z Bangladeszu – produkty

W 2018 r., import z Bangladeszu do Polski wyniósł ponad 6,68 mld zł (1,86 mld USD). W porównaniu z rokiem poprzednim, import wzrósł o ok. 38%. Udział Bangladeszu w imporcie Polski wynosi 0,7% i z roku na rok rośnie. Produkty importowane z Bangladeszu to przede wszystkim wyroby przemysłu lekkiego (ponad 95%):

  • odzież i dodatki odzieżowe z dzianin
  • odzież i dodatki odzieżowe, inne niż z dzianin.

Bangladesz plasuje się na drugim miejscu w rankingu „narodowości” importowanej odzieży do polskich sklepów. Warto jednak wspomnieć, że część szwalni w przypadku produkcji odzieży czy ogólnie fabryki w Bangladeszu należą do przedsiębiorców z Chin. Nierzadko importując towary z tego kraju, mamy tak naprawdę do czynienia z chińskimi kontrahentami.

Import z Bangladeszu w latach 2012-2018
Import z Bangladeszu do Polski w USD w latach 2012-2018, dane: GUS

Transport towaru z Bangladeszu

Przewóz towarów w Bangladeszu odbywa się głównie za pomocą frachtu morskiego oraz lotniczego. Miejsca załadunku towarów w Bangladeszu to przede wszystkim stolica Dhaka, Ćottogram (Chittagong) oraz Mongla (Chalna).

Dhaka jest położona w delcie rzek Brahmaputra oraz Gangesu, który uchodzi do Zatoki Bengalskiej i dalej do Oceanu Indyjskiego. W Dhace znajduje się port rzeczny Dhaka Sadarghat pod kodem BDDAC. Jest to jeden z największych portów rzecznych na świecie. To również stąd rozprowadza się ładunki do innych portów. Import z Dhaki drogą morską trwa około 37 dni.

W Ćottogram u ujścia rzeki Karnaphuli położony jest największy port morski w Bangladeszu. Karnaphuli wpada do Zatoki Bengalskiej. Port o kodzie BDCGP posiada odpowiednie zaplecze logistyczne i to właśnie przez niego przechodzi najwięcej, bo aż 90% ładunków importowanych i eksportowanych w kraju. W porcie usługi swoje oferują tacy armatorzy jak APL, CMA/CGM, Evergreen, Hanjin, Hapag Lloyd, K-Line, NYK, OWL, SCI czy Yang Ming. Przewóz ładunku kontenerem z Ćottogram do Gdyni trwa około 47 dni.

Z powodu dużego obłożenia portu w Ćottogram, niektórzy decydują się na załadunek w porcie w Mongla (kod BDMGL). Jest to drugi co do wielkości przeładunku port w Bangladeszu, leżący na północ od wybrzeża Zatoki Bengalskiej. Stąd przewóz ładunków do Europy także trwa do około siedmiu tygodni.

Port lotniczy Dhaka, posługujący się kodem DAC, jest największym portem w Bangladeszu. Rocznie przeładowywanych jest tam 150 tys. ton ładunków oraz poczty. Drugi co do wielkości port lotniczy w kraju znajduje się w Ćottogram, zwany Shah Amanat International Airport. Import drogą lotniczą zajmuje około tygodnia.

Port w Bangladeszu
Import z Chin w 2021

Cło na import z Bangladeszu

Za towary importowane z Bangladeszu, który jest krajem trzecim, to znaczy nie należącym do wspólnej unii celnej Unii Europejskiej, trzeba uiścić należne cło oraz podatki VAT i akcyzę. Stawki są dostępne w polskim systemie taryfowym ISZTAR . Oprócz wysokości stawek, jest tam także informacja o wysokości podatków. Alternatywnie, można zasięgnąć informacji w systemie obowiązującym w całej UE, czyli TARIC.

Bangladesz jest jednym z krajów w grupie EBA, czyli krajem objętym ogólnym systemem preferencji taryfowych Everything But Arms. W związku z tym stawki celne na wyroby importowane z Bangladeszu do Unii Europejskiej są w większości zlikwidowane.

Aby przekonać się, czy nie ma nałożonych na Twój produkt ceł antydumpingowych, wyszukaj Bangladesz na liście krajów wyszczególnionych.

Przedstawiamy stawki celne na produkty z najpopularniejszych kategorii w przypadku importu z Bangladeszu:

  • garnitury z wełny (6203 11 00 00) – 0%
  • bawełniane T-shirty (6109 10 00 10) – 0%
  • męskie bluzy z wełny kóz kaszmirskich (6110 12 10 10) – 0%
  • sukienki z włókien sztucznych, np. wiskozy (6104 44 00 00) – 0%
  • bawełniane koszule męskie lub chłopięce, nie z dzianiny (6205 20 00 90) – 0%
  • obuwie zakrywające kostkę (6402 91 90 00) – 0%
  • skóra lakierowana i skóra lakierowana laminowana; skóra metalizowana (4114 20 00 00) – 0%.

Najwięcej dóbr importowanych z Bangladeszu to gotowe wyroby odzieżowe. Stawki celne na odzież standardowo wynoszą zazwyczaj kilkanaście procent.

Dokumenty przy imporcie z Bangladeszu

Dokumenty obowiązkowe przy imporcie z Bangladeszu:

  • faktura handlowa (commercial invoice), sporządzana także przez eksportera
  • Packing List (P/L), czyli specyfikacja towaru
  • konosament morski (Bill of Lading, B/L, BOL) od firmy przewozowej lub Sea Waybill (SWB)
  • w przypadku spedycji lotniczej list przewozowy Air Waybill (AWB)
  • deklaracja wartości celnej
  • SAD (Single Administrative Document) otrzymywany po odprawie celnej.

Dodatkowe dokumenty wymagane w zależności od typu towarów:

Lista dokumentów nie różni się zbytnio od tej wymaganej przy imporcie z innych krajów trzecich, jak np. szeroko opisywane na naszym portalu Chiny.

Aby zasięgnąć więcej informacji na temat dokumentów importowych, zapoznaj się z artykułami z kategorii dokumenty na naszym blogu.

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 9