China International Import Expo (CIIE)

Handel z Chinami najczęściej kojarzy nam się z importem towarów z Państwa Środka. Jednak kraj ten to również milionowy rynek zbytu, który od pewnego czasu otwiera się coraz mocniej na międzynarodowych producentów. Wyrazem tego są targi China International Import Expo, podczas których swoje produkty prezentują firmy z całego świata. Najbliższa edycja odbędzie się w dniach 5 – 10 listopada w National Exhibition and Convention Center w Szanghaju. Sprawdź, co warto wiedzieć o tym wydarzeniu!

Czym jest China International Import Expo?

China International Import Expo to największe w Chinach targi, na których eksporterzy z całego świata prezentują swoje produkty. Gospodarzami imprezy są Ministerstwo Handlu ChRL oraz władze miejskie Szanghaju. Producenci biorący udział w targach zostali podzieleni na sześć kategorii:

  • żywność i produkty rolne;
  • samochody;
  • przemysł inteligentny i technologia informacyjna;
  • dobra konsumenckie;
  • wyposażenie medyczne i produkty zdrowotne;
  • handel usługami.

Targi te są wielką szansą dla każdego eksportera na znalezienie partnera biznesowego w Państwie Środka i wprowadzenie swojego produktu na rynek chiński. Zaawansowane technologicznie rozwiązania pozwolą na ciekawsze zaprezentowanie swoich ofert. Ponad 50 krajów wykorzysta w tym celu wirtualne pawilony na oficjalnej stronie internetowej targów. Konsumenci będą mieli możliwość zapoznania się z ich działalnością między innymi poprzez technologię wirtualnej rzeczywistości i modelowania 3D.

CIIE - plan
Webinar: Eksport do Chin

Dotychczasowe edycje CIIE

Pierwsza edycja China International Import Expo odbyła się w 2018 r. z inicjatywy prezydenta Chin Xi Jinpinga. Tym samym władze chińskie chciały wesprzeć globalizacje handlu i otwarcie chińskiego rynku na świat. Do tej pory odbyły się już trzy edycje targów w 2018, 2019 i 2020 roku. Każda z nich przyciągała większą liczbę wystawców oraz gości. Na liście firm prezentujących swoje produkty znalazły się takie przedsiębiorstwa jak Tesla, P&G, DHL, Canon i wiele innych. Na terenie targów swoje stanowiska przygotowały również izby i agencje handlowe i gospodarcze z wielu krajów świata.

China International Import Expo 2020 w liczbach:

  • około 400 000 odwiedzających
  • 411 premier nowych produktów z czego 73 światowe
  • 76,2 miliarda dolarów- na tyle opiewała roczna wartość umów przedwstępnych podpisanych podczas targów
  • 360 000 m2 powierzchni wystawowej
  • ponad 100 wydarzeń towarzyszących
CIIE

China International Import Expo 2021 – czego się spodziewać?

W 2021 r. targi odbędą się w terminie od 5 do 10 listopada w National Exhibition and Convention Center w Szanghaju. Organizatorzy deklarują że liczba wielkich międzynarodowych firm oraz innowatorów w swoich branżach, biorących udział w targach, będzie jeszcze większa niż w zeszłej edycji. Ponad 80% wystawców będzie uczestniczyło w imprezie kolejny raz, jednak znajdzie się na niej również blisko 30 debiutantów. Co ważne, dla polskich przedsiębiorców, podczas tegorocznej edycji wydzielona zostanie sekcja dla produktów z Europy Centralnej i Wschodniej. Będzie to na pewno szansa na jeszcze lepsze zaprezentowanie się chińskim przedsiębiorcom.

Lokalizacja CIIE

China International Import Expo – jak się zarejestrować?

W tym momencie na tegoroczną edycję do końca września mogą rejestrować się już tylko odwiedzający. Jednak już działa możliwość rezerwacji stoisk dla producentów na następną, piątą edycję, która odbędzie się w 2022 r. Rejestracji można dokonać na stronie CIIE. W zależności od tego, czy braliśmy już udział w targach, trzeba wybrać jedną z poniższych opcji. Następnie będziemy mogli wysłać formularz zgłoszeniowy.

CIIE - rejestracja
Webinar: Eksport do Chin

Polskie firmy na China International Import Expo

Warto zwrócić uwagę sukces polskich wystawców w 2020 roku, którym udało się zawrzeć umowy z importerami towarów głównie żywnościowych. Wśród nich znaleźli się producenci przede wszystkim produktów mleczarskich, alkoholowych, rolnych i ubocznych. Według podpisanych kontraktów handlowych, eksporterzy z Polski mieli dostarczyć do chińskich odbiorców towary o łącznej wartości około 15 milionów dolarów amerykańskich. Nasza sprzedaż nabiału do Chin wzrosła w 2020 roku aż o 70%. Podczas corocznego chińskiego festiwalu zakupów, czyli „Dnia Singla”, polskie marki mleczarskie znalazły się w pierwszej dziesiątce rankingów T-mall i JD Trending Board.

Co więcej, polskie przedsiębiorstwa pojawiły się na targach CIIE przez trzy lata z rzędu, wzmacniając swoją pozycję na chińskim rynku. Atrakcyjność polskich produktów na CIIE wynika w szczególności z ich wysokiej jakości, która przyciąga uwagę tamtejszych importerów. W ubiegłych latach prezentowaliśmy głównie dobra z branży żywnościowej oraz kosmetycznej.

CIIE stwarza jednak szanse nie tylko dla producentów żywności czy kosmetyków. Polska eksportuje do Chin również takie towary jak maszyneria, urządzenia elektryczne i elektronika. Według danych z 2020 roku, to właśnie one przodują w naszym eksporcie do Państwa Środka. Jeśli jesteś producentem zajmującym się takimi branżami, rozważ udział w targach CIIE, otwarcie się na chiński rynek i budowanie tam swojej marki.

Polska na CIIE

Eksport z Polski do Chin – co trzeba o nim wiedzieć?

Chiński rynek charakteryzuje się silną konkurencyjnością, ale jednocześnie jest to ogromny rynek zbytu o dużym potencjale. Jak wspomnieliśmy, polscy przedsiębiorcy eksportują do Chin głównie maszyny, elektronikę i urządzenia elektryczne, ale także miedź, czy części do pojazdów silnikowych. Chociaż chiński rynek stwarza dla międzynarodowych eksporterów spore możliwości, to należy pamiętać o jego restrykcjach i warunkach dystrybucji swojego produktu. Przy eksporcie do Chin trzeba dostosować się do jego wymogów, zadbać o odpowiednią dokumentację, certyfikaty, oznaczenia i tym podobne.

Sprawdź, o co musisz zadbać przy eksporcie do Chin.

Webinar: Eksport do Chin

Rejestracja znaku towarowego w Chinach

Przede wszystkim trzeba zadbać o rejestrację znaku towarowego w Chinach. Jest to jedna z kluczowych kwestii już przy chęci udziału w takich targach jak CIIE. Aby móc posługiwać się własnym logo na terenie Chin, trzeba je uprzednio zarejestrować w chińskim urzędzie patentowym. Dopiero pomyślne przejście przez ten proces umożliwia nam legalne korzystanie ze swojej marki w tym państwie.

W Chinach obowiązuje zasada first-to-file, którą możemy rozumieć jako „kto pierwszy, ten lepszy”. Oznacza to, że ten, kto jako pierwszy zarejestruje znak handlowy, zyska pełne prawo do korzystania z niego na tym rynku. Jeśli nie dopilnujemy tej kwestii, ktoś może nas ubiec i zarejestrować logo naszej firmy przed nami. W takiej sytuacji tracimy prawo do posługiwania się naszym własnym znakiem na terenie Chin. Zalecamy dokonanie rejestracji logo już przed udziałem w chińskich targach (np. CIIE) i nie odkładanie tej formalności „na później”. Może zdarzyć się, że jeśli tego nie zrobimy, ktoś podpatrzy nasz znak towarowy podczas wydarzenia i zarejestruje go. Chociaż my odbierzemy takie działanie jako kradzież znaku towarowego, to w Chinach będzie ono całkowicie legalne.

Mamy dwie możliwości rozwiązania takiego problemu. Musimy zmienić nasze logo, do którego prawdopodobnie jesteśmy już przywiązani, albo odkupić prawa od Chińczyka, który je zarejestrował. Druga opcja obciąży nas jednak ogromnymi kosztami. Z tych względów warto jak najszybciej rozważyć rejestrację swojego logo w Chinach i zapewnić, że będziemy mogli legalnie się nim posługiwać.

Zarejestruj swoje logo w Chinach i nie czekaj, aż ktoś zrobi to za Ciebie!

China International Import Expo – czy warto wziąć udział?

Targi China International Import Expo to niezwykła okazja dla każdego producenta. Możliwość zaprezentowania swojego produktu tysiącom chińskich przedsiębiorców może stać się szansą na nawiązanie długotrwałej i przynoszącej duże zyski współpracy. Jest to szansa zarówno dla eksporterów, którzy już sprzedają swoje towary do Chin, jak i dla początkujących. Ci drudzy mogą rozpocząć przygodę na chińskim rynku od zawarcia umowy z poznanym osobiście przedsiębiorcą z Państwa Środka. Jest to również okazja do poznania innych eksporterów i wymienienie się doświadczeniami.

China International Import Expo

Wszystkie zdjęcia i grafiki użyte w artykule pochodzą ze strony https://www.ciie.org/.

Webinar: Eksport do Chin

Oceń post

0 / 5. Ilość głosów: 0