Eksport do Chin a zastrzeżenie znaku towarowego

Eksport do Chin cieszy się coraz większym powodzeniem wśród polskich firm. Nic w tym dziwnego. Stale rosnący, ponad miliardowy rynek jest niemożliwy do zlekceważenia przez żadną firmę, która myśli o sobie jako o globalnym przedsiębiorstwie. Warto jednak zapoznać się z potencjalnymi zagrożeniami, jakie mogą na nas czekać. Pisaliśmy już wcześniej o wyłudzeniu na duże zamówienie z Chin czy oszustwie na chiński certyfikat. Teraz chcielibyśmy poruszyć kwestię konieczności rejestracji Twojego znaku towarowego oraz opisać, z jakimi konsekwencjami może wiązać się niepodjęcie zawczasu stosownych działań. Omawiamy eksport do Chin a zastrzeżenie znaku towarowego w Chinach.

Eksport do Chin a zastrzeżenie znaku towarowego

Planuję eksport do Chin, czy zastrzeżenie znaku towarowego jest obowiązkowe?

Każdy eksporter towaru do Chin ma obowiązek zastrzeżenia swojego znaku towarowego w państwie. Jest to proces konieczny, aby produkty mogły być legalnie sprzedawane chińskim konsumentom. Rejestracja logo jest wymagana np. do sprzedaży poprzez platformy e-commerce.

Eksporterzy zastrzegają logo firmy w Chinach, aby budować tam swoją markę. Posługując się swoim znakiem towarowym, promują go na rynku i rozpowszechniają wśród chińskich konsumentów. Rejestracja znaku pozwala również na walkę z ewentualnymi podróbkami. Pamiętajmy, że brak ochrony logo może uniemożliwić sprzedaż towarów i usług w Chinach. Wiąże się to z poniesieniem ogromnych strat finansowych. Zwróćmy też uwagę, że eksport jest dużą inwestycją, a jeśli nie zastrzeżemy swojej marki, stracimy ją przez jedną niedopełnioną formalność.

Wielu eksporterów chce promować swoje towary podczas chińskich targów handlowych. Rejestracja znaku jest również potrzebna, aby zaprezentować swoją działalność właśnie na takich wydarzeniach. Nawet jeśli jeszcze nie sprzedajesz w Chinach, to musisz zarejestrować logo przed udziałem w targach branżowych, aby już zacząć chronić swoją promowaną tam markę.

Dlaczego należy zarejestrować swoje logo w Chinach?

Chińskie prawo różni się od np. wielu przepisów unijnych. Jeden z haczyków jest bardzo chętnie wykorzystywany przez oportunistów pragnących wzbogacić się na cudzej niewiedzy. Przy rejestracji znaku handlowego w Chinach decyduje zasada „first-to-file”, czyli tutaj „kto pierwszy ten lepszy”. Oznacza to, że jeśli nie zarejestrujemy naszego logo, może to zrobić każdy zwykły obywatel Chin. W Chinach ten, kto zarejestruje znak jako pierwszy, otrzyma pełne prawo do posługiwania się nim na terenie państwa. Nie można nazwać takich osób oszustami czy przestępcami, gdyż działają w granicach prawa.

Takie sytuacje zmuszają przedsiębiorców do wykupienia swojego logo od Chińczyka za niemałe kwoty. W przeciwnym wypadku, korzystając z tego znaku, będziemy naruszać prawo własności do niego. Ofiarą tego typu działań padają nie tylko polskie firmy (np. z branży spożywczej czy bursztynnicy), ale nawet wielkie koncerny, jak Apple, który nie zastrzegł nazwy „iPad”.

Podobne problemy miał Elon Musk (prezes SpaceX i Tesla Motors). Niejaki Zhan Baosheng zarejestrował znak handlowy „Tesla” na swoje nazwisko. Przedsiębiorstwo „Tesla Motors” musiało odkupić prawa do znaku handlowego za kilka milionów dolarów, chcąc się nim posługiwać na terenie Chińskiej Republiki Ludowej. Historie takie jak ta tylko potęgują problem.

Webinar: Eksport do Chin

Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą znaku towarowego?

Jak można się zabezpieczyć przed takim problemem, którego rozwiązanie będzie mogło kosztować setki tysięcy albo milionów złotych? Przede wszystkim należy sprawdzić, czy w chińskim urzędzie nasz znak jest już zastrzeżony. Jeżeli nie, jak najszybciej go zarejestrujmy.

Jeśli jednak nasz znak został zarejestrowany przez kogoś innego, mamy dwie możliwości. Można spróbować odkupić znak (jeżeli prawowity właściciel wyrazi zgodę) albo używać innego znaku towarowego w Chinach. Zwróćmy uwagę, że żadna z tych opcji nie jest dla nas korzystna. Nie zastrzeżenie logo firmy skutkuje tym, że poniesiemy niepotrzebne, wysokie koszty i będziemy musieli się podjąć skomplikowanej procedury odzyskania znaku. Z drugiej strony może zmusić nas do rezygnacji z marki, do której jesteśmy przywiązani. Pamiętajmy, że jeśli chcemy posługiwać się w Chinach innym logo, je również musimy zarejestrować w urzędzie.

Jak już wspomnieliśmy, zalecamy zastrzeżenie swojego znaku handlowego zarówno przy eksporcie, jak i przed wystawieniem się ze swoimi produktami na chińskich targach branżowych. Należy to zrobić jeszcze przed podjęciem jakichkolwiek działań związanych z marką w Chinach. Zawsze w pierwszej kolejności rejestrujemy nasz znak, a później możemy promować naszą firmę i legalnie prowadzić jej działalność. Dopiero zastrzeżenie logo powoduje, że jesteśmy jego prawnymi właścicielami i możemy się nim posługiwać podczas kolejnych działań takich jak prowadzenie rozmów, wysyłanie katalogów, czy właśnie wystawienie towarów na targach.

Ochrona logo w chińskim urzędzie jest ważna przez 10 lat i obowiązuje na terenie całych Chin, w każdej prowincji. Nie obejmuje ona jednak Hongkongu oraz Makau, które są specjalnymi regionami administracyjnymi i posiadają własne systemy znaków towarowych.

Biorąc pod uwagę wszystkie opłaty składające się na proces eksportu, zastrzeżenie marki nie jest wysokim kosztem. Jednocześnie uchroni nas przed poniesieniem ogromnych strat finansowych. Znacznie łatwiej jest zlecić rejestrację znaku towarowego firmy niż podejmować później działania związane z brakiem ochrony.

eksport do chin

Zastrzeż swój znak towarowy w Chinach

Rejestracja znaku handlowego zamyka się często w paru tysiącach złotych. Jeżeli myślimy poważnie o sprzedaży naszych produktów w Chinach, jest to obowiązkowa procedura. W przypadku, gdy ktoś nas ubiegnie, nie pomogą najlepsi prawnicy czy znajomości. Będzie trzeba zapłacić „okup”, zmienić swoje logo lub pożegnać się z chińskim rynkiem.

Koszt rejestracji znaku towarowego nie jest wysoki w porównaniu do kwoty, jaką trzeba zapłacić za jego odkupienie. Z tego względu warto jak najszybciej zastrzec logo firmy, aby uniknąć konieczności ponoszenia wysokich kosztów w przyszłości.

Jeśli chcesz zarejestrować swoją markę w Chinach, skontaktuj się z nami! Jako ChińskiRaport świadczymy taką usługę i pomożemy Ci w objęciu Twojego znaku ochroną.

Dowiedz się więcej o ofercie rejestracji logo w Chinach!

Webinar: Eksport do Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 5