Eksport do Chin a zastrzeżenie znaku towarowego (loga)

Planuje eksport do Chin, czy muszę zastrzec swój znak handlowy?

Eksport do Chin cieszy się co raz większym powodzeniem wśród polskich firm. Nic dziwnego, stale rosnący ponad miliardowy rynek jest niemożliwy do zlekceważenia przez żadną firmę, która myśli o sobie jako o naprawdę globalnym przedsiębiorstwie. Warto jednak zapoznać się z potencjalnymi zagrożeniami jakie mogą na nas czekać. Pisaliśmy już wcześniej o wyłudzeniu na duże zamówienie z Chin czy oszustwie na chiński certyfikat. Teraz chcielibyśmy poruszyć kwestię konieczności rejestracji twojego znaku handlowego oraz opisać z jakimi konsekwencjami może wiązać się nie podjęcie za w czasu stosownych działań.

eksport do chin

Chińskie prawo różni się od np. wielu przepisów unijnych. Jeden z haczyków jest jest bardzo chętnie wykorzystywany przez oportunistów pragnących wzbogacić się na cudzej niewiedzy. Przy rejestracji znaku handlowego w Chinach decyduje zasada „Kto pierwszy ten lepszy”. Nasze logo może zarejestrować zwykły obywatel Chin. Nie można nazwać ich oszustami czy przestępcami gdyż działają w granicach prawa.

Ofiarą tego typu działań padają nie tylko polskie firmy (np. z branży spożywczej czy bursztynnicy) ale nawet koncern Apple, który nie zastrzegł nazwy „iPad”.

Podobne problemy miał Elon Musk (prezes SpaceX i Tesla Motors). Niejaki Zhan Baosheng zarejestrował znak handlowy „Tesla” na swoje nazwisko. Przedsiębiorstwo „Tesla Motors” musiało odkupić prawa do znaku handlowego chcąc się nim posługiwać na terenie Chińskiej Republiki Ludowej za kilka milionów dolarów. Historie takie jak ta tylko potęguję problem.

eksport do chin

Jak można się zabezpieczyć przed takim problemem, którego rozwiązanie będzie mogło kosztować setki tysięcy albo milionów złotych? Przede wszystkim należy sprawdzić czy w chińskim urzędzie nasz znak jest już zastrzeżony? Jeżeli nie, jak najszybciej to zróbmy. Zalecamy zastrzeżenie swojego znaku handlowego przed wystawieniem się ze swoimi produktami na targach. Jeżeli jest. Albo można spróbować odkupić znak, (jeżeli prawowity właściciel wyrazi zgodę) albo w Chinach używać innego znaku handlowego, który też należy zarejestrować.

Rejestracja znaku handlowego zamyka się często w paru tysiącach złotych. Jeżeli myślimy poważnie o sprzedaży naszych produktów w Chinach jest to obowiązkowa procedura. Jeżeli ktoś nas ubiegnie nie pomogą najlepsi prawnicy czy znajomości. Będzie trzeba zapłacić „okup” albo pożegnać się z rynkiem chińskim.

Koszt rejestracji loga (znaku towarowego) nie jest dużo, rejestracją można zlecić Polsko-Chińskiej Izbie Gospodarczej więcej informacji tutaj: Rejestracja Loga w Chinach.