Jak sprzedawać na Tmall?

Dynamiczny rozwój oraz otwarcie się na sprzedaż transgraniczną spowodowało, że chiński e‑commerce zdominował światowy e‑handel. Europejczycy na wielką skalę kupują w chińskich platformach e-commerce, a Chińczycy coraz chętniej otwierają się na zakupy transgraniczne. Sprzedaż na platformie Tmall, największej platformie e-commerce w Chinach, może okazać się strzałem w dziesiątkę dla osób zainteresowanych eksportem do Chin. Do 2018 r. ponad 14 500 międzynarodowych marek z 63 krajów sprzedawało swoje produkty na Tmall Global. 80% z nich zostało wprowadzonych na chiński rynek po raz pierwszy.

Jak sprzedawać na Tmall

Cross border e-commerce

Cross border e-commerce to handel transgraniczny. Polega on na tym, że konsumenci kupują produkty online od producentów znajdujących się w innych państwach. Jest klasyfikowany głównie do platform B2B i B2C. W Chinach cross border e-commerce jest bardzo popularny, ponieważ Chińczycy dzięki niemu mają łatwy dostęp do wielu zagranicznych produktów. Tmall Global jest przykładem handlu transgranicznego. Dzięki niemu obroty z cross border e-commerce w Chinach znacznie wzrosły. W 2016 r. transgraniczny handel elektroniczny osiągnął 6,5 mld juanów. Do końca 2020 roku rynek ten ma wzrosnąć dwukrotnie.

Webinar: Eksport do Chin

Co to jest Tmall?

Tmall jest to chińska platforma e-commerce do handlu detalicznego między przedsiębiorcami, a konsumentami (B2C) stworzona przez grupę Alibaba. Jest to platforma dla chińskich i międzynarodowych firm do sprzedaży towarów konsumentom w Chinach kontynentalnych, Hongkongu, Makau i na Tajwanie. Jest drugą co do wielkości stroną e-commerce zaraz po Taobao i najczęściej odwiedzaną stroną w Chinach. Istnieją dwie wersje platformy – jest to Tmall.com i Tmall Global.

W 2014 roku, Alibaba Group chcąc umożliwić zagranicznym markom wejście na chiński rynek stworzyła Tmall Global. Dzięki niemu obce firmy mogą sprzedawać produkty bezpośrednio chińskim konsumentom.

Sprzedaż na platformie Tmall

Tmall znacznie ułatwił zagranicznym markom wejście na chiński rynek. Przed powstaniem Tmall Global rozpoczęcie sprzedaży na chińskim rynku było niezwykle kosztowne i czasochłonne. Trzeba było zarejestrować lokalną firmę, otworzyć konto bankowe w Chinach i wysłać produkty do lokalnego magazynu. W przypadku startupów i małych firm takie wymogi były nie do spełnienia. Zakładając Tmall Global, Alibaba otworzyła rynek chiński dla zachodnich marek.

Tmall
e-commerce

Decydując się na sprzedaż na tej platformie, przede wszystkim należy pamiętać o rejestracji znaku handlowego. Jest to konieczne, aby uniknąć problemów związanych z jego kradzieżą przez chińskie firmy, które następnie mogą wstrzymać wysyłkę naszego towaru do Chin, a nawet jego sprzedaż. Oszczędź sobie nerwów oraz strat pieniężnych i powierz nam rejestrację znaku towarowego w Chinach.

Aby dobrze przygotować się do sprzedaży, należy mieć odpowiednio przygotowany produkt. Najważniejsze, aby dostosować go do specyfiki rynku chińskiego. Należy zadbać o jego chińską nazwę. Tutaj należy rozpocząć współpracę z kimś kto zna język i kulturę chińską, aby przygotowana nazwa nie była faux pas. Dodatkowo, bardzo ważne jest to, aby opakowanie towaru przyciągało uwagę chińskiego konsumenta. Aby odnieść sukces w sprzedaży na chińskim e-commerce warto także zapoznać się z produktami, które cieszą się największą popularnością na platformie Tmall. Są to:

  • kosmetyki,
  • produkty dla matki i dziecka,
  • zabawki,
  • F&B (żywność i napoje),
  • zegarki,
  • biżuteria.

Wchodząc na chiński rynek należy planować swoją strategię z wyprzedzeniem – od 2 do 5 lat. Bardzo ważne jest także stworzenie obsługi klienta obowiązkowo w języku chińskim.

Webinar: Eksport do Chin

Różnice między Tmall.com a Tmall Global

Tmall.com oczywiście jest otwarty dla zagranicznych inwestorów. Jednakże, najpierw należy zarejestrować firmę w Chinach i założyć lokalne konto bankowe. Ten proces może zająć od 4 do 8 miesięcy. Koszty załatwienia takich formalności to od 5 000 do 6 000 USD. Ponadto, należy liczyć się także z prowizjami, depozytami i rocznymi opłatami technicznymi. Wszystkie koszty wejścia na Tmall.com można znaleźć na tej stronie. Dodatkowo, przy tej platformie musisz magazynować towary w Chinach, co również generuje wysokie koszty początkowej konfiguracji i bieżące koszty magazynowania.

Internetowa strona dostępna jest wyłącznie w języku chińskim.

chińskie e-commerce Tmall

Tmall Global nie wymaga rejestracji firmy w Chinach, chińskiego konta bankowego czy magazynowania na terenie Chin. Aby wejść na platformę, firma musi działać od ponad dwóch lat, a jej sprzedaż przekraczać 10 mln USD. Sprzedając swoje produkty na Tmall Global trzeba być właścicielem danej marki, mieć logistyczny plan wejścia na rynek i posiadać odpowiednią dokumentację. Między innymi należy udowodnić, że towary, które chcemy sprzedawać są zgodne z chińskimi przepisami. Jednym z takich wymogów jest certyfikacja CCC. Jeżeli chcesz pozyskać certyfikat CCC to zapraszamy do kontaktu. Kompleksowo pomagamy w uzyskaniu znaku CCC.

Przy wejściu na Tmall Global obowiązuje wiele opłat, które można sprawdzić na oficjalnej stronie.

Tmall Global uruchomił anglojęzyczną stronę w celu usprawnienia procesu wdrażania dla międzynarodowych marek, które chcą sprzedawać na platformie. Angielska wersja strony otwiera się w domenie .HK.

Tmall

Więcej o tematyce wejścia na chiński rynek e-commerce omawiamy na naszych szkoleniach eksportowych. Na szkoleniu dowiesz się szczegółowych informacji m.in. na temat kosztów wejścia na platformę Tmall.com i Tmall Global, potrzebnej dokumentacji czy przebiegu rejestracji. Zapraszamy do zapoznania się z programem szkolenia eksportowego.

Webinar: Eksport do Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 7