Polski eksport do Chin rośnie. Coraz więcej polskich przedsiębiorców chce wprowadzić swoje towary na rynek chiński. Z tego powodu wielu z nich bierze udział w targach w Chinach, np. SIAL w Szanghaju. Wyjazd na targi to bardzo dobry sposób na zaprezentowanie swojego produktu i nawiązanie kontaktów biznesowych. Niestety, początkujący eksporterzy odkładają rejestrację swojego znaku towarowego w Chinach „na potem”, co jest błędem. Bardzo często po powrocie z targów okazuje się, że znak został już zajęty przez kogoś innego. Jeśli wystawiasz się na targach w Chinach, a nie masz zastrzeżonego logo w tym kraju, bardzo prawdopodobne jest, że ktoś podejrzy Twój znak towarowy i odbierze Ci prawa do posługiwania się nim na terenie Chin. Tym samym może zniweczyć Twoje plany na sprzedaż produktów w Państwie Środka. Poniżej opisaliśmy jak działa kradzież logo na targach w Chinach.
Eksport do Chin a kradzież logo na targach w Chinach
Opisaliśmy, jak przygotować się do wyjazdu na targi w Chinach w celu wypromowania swojej marki. Planując wystawienie się na targach, należy pamiętać również o dodatkowych kwestiach. Przedsiębiorcom często wydaje się, że nie muszą rejestrować znaku towarowego w Chinach przed targami, ponieważ dopiero rozeznają się w rynku chińskim i możliwościach eksportu. Jednak jest to błąd.
Jeśli planujesz eksport towarów do Chin, nie należy czekać z rejestracją na ostatnią chwilę, na przykład dopiero po znalezieniu partnera biznesowego lub tuż przed wysłaniem towaru, ponieważ wtedy może być już za późno. Oprócz tego, że rejestracja to czasochłonny proces, należy również mieć na uwadze powszechne zjawisko podbierania znaków towarowych w Chinach przez osoby trzecie. Swój znak towarowy (logo) w Chinach należy zastrzec jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, czyli również przed wyjazdem na targi.
Na stoisku prezentujemy swój produkt, swoją markę, swoje logo. Z tego powodu rejestracja znaku towarowego to absolutna podstawa. Kwestii zastrzeżenia znaku towarowego nie należy lekceważyć, bo może nam to odebrać możliwość wprowadzenia produktu na rynek chiński.
Kradzież logo na targach w Chinach
Niestety, kradzież logo na targach w Chinach to bardzo powszechna praktyka. Jest to związane z zasadą „kto pierwszy ten lepszy” obowiązującą w chińskim prawie znaków towarowych. Innymi słowy, wniosek o zastrzeżenie logo może złożyć osoba, która go nie używa i jeśli zrobi to jako pierwsza, to właśnie jej zostanie przyznane prawo do tego logo. Ponieważ jest to działanie zgodne z chińskim prawem, często jest wykorzystywane przez wyłudzaczy. Rejestrują oni znaki towarowe i następnie żądają dużych kwot pieniężnych za ich odkupienie przez prawowitych właścicieli. O przypadkach kradzieży znaków towarowych pisaliśmy już wcześniej.
Niestety, regularnie spotykamy się z zażaleniami ze strony polskich eksporterów, którzy nie zastrzegli logo przed wyjazdem do Chin, a po targach ich znak został ukradziony. Chińczycy mają na targach możliwość podejrzenia różnych firm pragnących wejść na rynek chiński. Dlatego też po targach znaki towarowe są nagminnie zajmowane.
Chińczycy kradną znaki ze świadomością, że skoro eksporterzy wydają kilka tysięcy euro na stoisko na targach, to nie będzie dla nich problemem wydać kilkanaście tysięcy euro za utracone logo. Wiedzą, że brak znaku towarowego to brak możliwości eksportu do Chin. Jeśli nie posiadamy praw do logo, towary zostaną zatrzymane na granicy, a my oskarżeni o naruszenie praw do znaku towarowego. Eksporterzy muszą więc odzyskać swoje logo, aby móc wysyłać swoje produkty na rynek chiński.
Dlaczego należy zarejestrować znak towarowy w Chinach przed wyjazdem na targi?
Nawet jeśli w tej chwili nie eksportujesz do Chin i dopiero myślisz o tym, by pojechać na targi i rozeznać się w rynku chińskim, zalecamy, żeby już teraz zarejestrować swoją markę w Chinach. Zastrzeżenie znaku towarowego to jedna z pierwszych rzeczy, którą należy zrobić, planując rozpoczęcie eksportu do Chin. Uchroń się przed utratą logo i pieniędzy – myśl przyszłościowo i zarejestruj znak towarowy już teraz.
Jeśli jedziesz na targi do Chin jako wystawca, zastrzeż swoje logo. ChinskiRaport oferuje kompleksową usługę rejestracji znaków towarowych w Chinach.