Ostatnio świat obiegła informacja na temat współpracy technologicznego giganta Samsunga z marką modową Supreme. Firmy zapowiedziały wspólne wejście na rynek chiński. O sprawie zrobiło się jeszcze głośniej, gdy okazało się, że Supreme, z którym Samsung nawiązał współpracę, wcale nie jest oryginalnym Supreme założonym przez Jamesa Jebbię. Jak doszło do tej sytuacji? W wielu doniesieniach czytamy, że nawiązanie partnerstwa z udawanym Supreme było możliwe dzięki temu, że nowojorska marka nie posiada praw do swojego znaku towarowego na terytorium Chin. Postanowiliśmy przyjrzeć się, jak to w końcu jest ze znakiem towarowym Supreme w Chinach.
Supreme w Chinach
Niewiadomą pozostaje, czy Samsung zdawał sobie sprawę z tego, że nie pracuje z oryginalnym Supreme. Podczas ogłoszenia partnerstwa pojawiło się znane logo marki, a reprezentanci firm omówili plan wejścia na rynek chiński i otworzenia flagowego sklepu Supreme w Chinach. Okazało się jednak, że nowojorskie Supreme nie ma z tym nic wspólnego. Wtedy pojawiło się sprostowanie, że Samsung nie współpracuje z Supreme New York, tylko Supreme Italia. To tak zwana „legalna podróbka”, która na terenie Włoch i Hiszpanii posługuje się tym samym znakiem towarowym co amerykańska marka.
Supreme Italia planuje w przyszłym roku otworzyć 70 oficjalnych sklepów na całym świecie. Dla porównania, oryginalne Supreme w ciągu 25 lat istnienia otworzyło ich zaledwie 11. Zapowiedziano także, że marka Supreme Italia pojawi się na chińskich portalach e-commerce Tmall i JD.com.
Co ciekawe, parę miesięcy temu w Shenzhen otworzono pierwszy chiński sklep Supreme. Jednakże nie jest to oficjalny sklep marki, lecz niemal identyczna kopia. Lokal wygląda na prawdziwy sklep Supreme i można w nim znaleźć produkty z charakterystycznym czerwono-białym logo. Przypomina to głośną sytuację sprzed paru lat, gdy w Chinach pojawiło się ponad 20 punktów udających oficjalne sklepy Apple.
Czy nowojorska firma ma prawa do logo Supreme w Chinach?
Według internetowych doniesień, wejście Supreme Italia na chiński rynek jest legalne, ponieważ firma wyprzedziła Supreme New York i uzyskała prawa do posługiwania się nazwą i logo na terenie Azji. Nie jest to jednak do końca prawda, a sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana. Zaczęliśmy sprawdzać, kto jest właścicielem praw do nazwy i logo Supreme w Chinach. Okazało się, że sprawy aplikacji o rejestrację znaku towarowego wciąż są w toku. W dodatku o zastrzeżenie znaków niemal identycznych jak znak towarowy Supreme ubiegało się w ciągu ostatnich paru lat ponad 10 różnych firm. Wśród nich nie ma jednak Supreme Italia.
Bardzo interesujący jest fakt, że amerykańska marka Supreme zgłosiła swój znak towarowy do rejestracji już w 2014 roku. Dopiero w 2017 roku wniosek otrzymał wstępną akceptację. Od tego czasu urząd wciąż nie przyznał pełnej ochrony prawowitemu właścicielowi marki Supreme New York (Chapter 4 Corp.) z powodu zgłoszenia sprzeciwu wobec rejestracji.
Natomiast do chińskiego urzędu zaczęły spływać wnioski o zastrzeżenie znaków towarowych zbliżonych do słynnego logo Supreme, składane przez chińskie podmioty. Niektóre z nich już zostały odrzucone, ale wiele aplikacji wciąż jest w toku. Poniżej przedstawiamy niektóre z aplikacji znalezionych na stronie chińskiego urzędu.
Firma z Szanghaju, która ubiega się o rejestrację znaku Supreme
Firma z Shishi, która ubiega się o rejestrację znaku Supreme
Firma z Pekinu, która ubiega się o rejestrację znaku Supreme
Firma z Weihai, która ubiega się o rejestrację znaku Supreme
Odrzucone wnioski o rejestrację logo Supreme:
Kto posiada prawa do znaku Supreme w Chinach?
Dodatkowo, okazało się, że istnieje jedna firma, której udało się zarejestrować znak towarowy Supreme, ale w innej klasie rejestrowej. Przedstawione wyżej wnioski dotyczą klasy 25 (Odzież, obuwie, czapki, skarpetki, rękawiczki) oraz 18 (Torby, galanteria skórzana, parasole). Natomiast to samo charakterystyczne logo Supreme zostało z powodzeniem zarejestrowane w 35 klasie usługowej (Reklama, zarządzanie przedsiębiorstwem, marketing). Z tytułu zastrzeżonego znaku towarowego ochronę od października 2018 roku otrzymała firma z Hongkongu.
Warto dodać, że ta sama firma próbowała zarejestrować to logo w innych klasach, jednak aplikacja została odrzucona. Zgodnie z prawem znaków towarowych, nazwa i logo Supreme zastrzeżone są tylko w wybranej przez właściciela klasie. Nie wiadomo jednak, czy rejestracja tej nazwy w rzeczywistości nie wpłynie na także inne wnioski zawierające niemal identyczne logo. Poniżej znajduje się zarejestrowany znak towarowy:
Czy amerykański znak towarowy Supreme zostanie zastrzeżony w Chinach?
Sprawa rejestracji znaku towarowego Supreme może się jeszcze długo ciągnąć i ciężko w tej chwili przewidzieć, czy amerykańskiej firmie uda się zdobyć prawa do posługiwania się swoim logo na terenie Chin czy może prześcignie ją jeden z chińskich aplikantów. W naszej opinii może zdarzyć się tak, że prawa do nazwy „Supreme” nie zostaną przyznane nikomu. Wiąże się to z niechęcią chińskiego urzędu do rejestrowania powszechnych zwrotów. W tym przypadku próbę zastrzeżenia nazwy „Supreme” może potraktować tak, jakby ktoś chciał przywłaszczyć prawa do używania słowa „doskonały”.
Teorię tę zdają się potwierdzać odrzucone wcześniej przez urząd inne znaki towarowe Supreme, których przedstawienie graficzne w niczym nie przypomina charakterystycznego logo Supreme, o które toczy się spór. Przykłady przedstawiamy poniżej. Nie mamy jednak możliwości poznać powodów odrzucenia tych konkretnych znaków, dlatego możemy tylko snuć przypuszczenia. Z drugiej jednak strony, nazwę Supreme z powodzeniem zarejestrowano w klasie usługowej. Jak widać, sprawa zastrzeżenia nazwy i logo Supreme w Chinach jest skomplikowana. W tym momencie ciężko przewidzieć jak się zakończy i kto otrzyma prawa do używania tego znaku towarowego.
Rejestracja znaku towarowego w Chinach
Podsumowując, amerykańska firma rzeczywiście nie ma zastrzeżonego znaku towarowego Supreme w Chinach. Jednak Supreme Italia również nie posiada praw do tego znaku na terenie Chin. Sprawa ta pokazuje jak istotna jest rejestracja znaku towarowego w Chinach. Prawo do ochrony otrzymuje podmiot, który zgłosi wniosek o rejestrację, a nie ten, który rzeczywiście danego znaku używa. Jeśli handlujesz z Chinami, zarejestruj swoją nazwę i znak towarowy zanim zrobi to ktoś inny.
Źródło grafiki tytułowej: ecovis.com/global/brand-protection-the-us-fashion-brand-supreme-wins-trademark-rights-in-china/