Rejestracja znaków towarowych w Chinach – klasy

Wszystkim osobom, które produkują swoje towary w Chinach bądź mają w planach eksport do Chin zaleca się zarejestrowanie swojego znaku towarowego bezpośrednio w Chinach. Często zdarza się, że osoby trzecie zajmują znaki towarowe, a następnie próbują odsprzedać je za wysokie kwoty bądź blokują towary przeznaczone na eksport wyprodukowane w Chinach. Ponadto warto pamiętać, że w Chinach rejestracja znaków odbywa się na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy” (z ang. first to file) . Osoba, która pierwsza złoży wniosek o rejestrację logo, otrzyma prawo do rejestracji znaku towarowego. W poniższym artykule wytłumaczymy czym jest chińska klasyfikacja towarów.

rejestracja znaków towarowych

Rejestracja znaków towarowych a odpowiednia klasa

Zanim zdecydujemy się na rejestrację znaku warto zapoznać się z chińskim systemem klasyfikacji towarów. Powstał on aby pomóc przy rejestracji znaków towarowych. Przypomina trochę klasyfikacje nicejską jednakże dzielą je pewne różnice.

Klasyfikacja nicejska

Zarządzana przez Światową Organizację Własności Intelektualnej klasyfikacja powstała w 1957 roku. Mieści w sobie 45 klas. 34 z nich dotyczy produktów i dóbr konsumpcyjnych, natomiast pozostałe 11 klas dotyczy usług. Ponadto warto wiedzieć, że w klasyfikacji nicejskiej każdy towar czy usługa, znajdująca się w 45 klasach posiada sześciocyfrowy kod, zaczynający się numerem klasy, w której się znajduje.

Chiński system klasyfikacji znaków towarowych

Poniżej prezentujemy jak przedstawia się chiński system klasyfikacji. Podobnie jak klasyfikacja nicejska posiada 45 klas, gdzie 34 z nich dotyczą produktów i dóbr konsumpcyjnych, a 11 pozostałych przeznaczonych jest na usługi.

Same tytuły klas nieco różnią się od tych przedstawionych w klasyfikacji nicejskiej.

Klasy towarowe:

  • 1. Chemikalia i nawozy
  • 2. Farby pigmentowe, barwniki, produkty antykorozyjne
  • 3. Środki chemiczne służące do codziennego użytku (środki do sprzątania), kosmetyki, perfumy, olejki eteryczne
  • 4. Energia, paliwa, oleje i smary
  • 5. Produkty farmaceutyczne
  • 6. Produkty metalowe, metalowe materiały budowlane, materiały metalowe
  • 7. Sprzęt mechaniczny, silniki, maszyny
  • 8. Ręczne urządzenia (małe), zestawy stołowe, broń biała
  • 9. Urządzenia i przyrządy naukowe, produkty elektroniczne, sprzęt bezpieczeństwa
  • 10. Sprzęt medyczny, artykuły medyczne, produkty dla dorosłych
  • 11. Oprawy oświetleniowe, urządzenia do ogrzewania i ochładzania, urządzenia do oczyszczania i dezynfekcji
  • 12. Pojazdy i części do pojazdów
  • 13. Broń palna, fajerwerki, gazy ochronne
  • 14. Biżuteria, metale szlachetne, zegarki
  • 15. Instrumenty muzyczne i akcesoria
  • 16. Produkty biurowe, materiały biurowe, artykułu papiernicze
  • 17. Wyroby z kauczuku, gumy, materiały izolacyjne i termoizolacyjne
  • 18. Torby, galanteria skórzana, parasole
  • 19. Materiały budowlane niemetalowe
  • 20. Meble, elementy mebli, poduszki
  • 21. Przybory kuchenne, artykuły gospodarstwa domowego, przybory toaletowe
  • 22. Liny, sznury, baldachimy, torby
  • 23. Przędza i nici do włókiennictwa
  • 24. Tekstylia, pościele, ręczniki
  • 25. Odzież, obuwie, czapki, skarpetki, rękawiczki
  • 26. Dodatki, peruki, zamki błyskawiczne
  • 27. Dywany, maty, tapety
  • 28. Zabawki, sprzęt sportowy, sprzęt wędkarski
  • 29. Gotowane jedzenie, mięso, jajka, oleje jadalne
  • 30. Produkty mączne, przyprawy, napoje
  • 31. Ziarna i produkty rolne, żywe zwierzęta, świeże owoce i warzywa
  • 32. Piwo i napoje bezalkoholowe
  • 33. Alkohol i napoje alkoholowe
  • 34. Tytoń i zestawy do palenia

Klasy usługowe:

  • 35. Reklama, zarządzanie przedsiębiorstwem, marketing
  • 36. Sprawy finansowe, zarządzanie nieruchomościami, zastaw
  • 37. Budowa, dekoracja wnętrz, konserwacja
  • 38. Telekomunikacja, usługi telekomunikacyjne
  • 39. Magazynowanie transportu, transport, dystrybucja energii, usługi turystyczne
  • 40. Obróbka materiałowa, druk, walka z zanieczyszczeniami
  • 41. Edukacja i szkolenia, działalność kulturowa i sportowa, usługi rozrywkowe
  • 42. Kontrola jakości, usługi IT, doradztwo budowlane
  • 43. Jadłodajnie, opieka emerytalna, zakwaterowanie dla zwierząt
  • 44. Medycyna, uroda, ogrodnictwo
  • 45. Bezpieczeństwo, sprzątanie weselne, usługi socjalne

W chińskiej klasyfikacji każda klasa zawiera jeszcze w sobie od kilku do kilkudziesięciu podklas. Natomiast każda podklasa posiada jeszcze Numery Podstawowe, którymi określa się już konkretne produkty. Np. klasa 7. Dzieli się na 54 podklasy, z których każda podklasa posiada jeszcze Numery Podstawowe, określające poszczególne produkty.

Działanie systemu

Chiński system klasyfikacji towarów na początku może wydawać się bardzo skomplikowany. Niektóre klasy wydają się bardziej złożone, natomiast inne mniej. Jednakże po odpowiednim zapoznaniu się z kategoriami, będziemy wiedzieli do jakiej klasy dopasować produkowane przez nas towary. Ponadto ChinskiRaport.pl w ramach usługi rejestracji znaków towarowych w Chinach pomaga przy wyborze odpowiedniej klasy i zapewnia pomoc podczas całego procesu. Należy pamiętać również, że Numery Podstawowe odnoszą się do konkretnych towarów lub usług, podczas gdy podklasy odnoszą się do zbiorów towarów i usług w każdej klasie.

Rejestracja znaków towarowych

Rejestracja znaków towarowych to ważna kwestia dla wszystkich rozpoczynających eksport do Chin. Niemniej muszą o tym pamiętać również firmy produkujące swoje towary w Chinach i wysyłające je do Polski i Europy. Cała procedura trwa około roku, jednakże nasza marka chroniona jest już po 30 dniach od czasu złożenia wniosku.

ChinskiRaport.pl specjalizuje się w rejestracji znaków towarowych w Chinach i świadczy kompleksową usługę podczas tego procesu, konsultując się przy tym z prawnikami i biurem w  Chinach.

Serdecznie zapraszamy na naszą stronę poświęconą rejestracji znaków i zachęcamy do zapoznania się z przedstawioną treścią i kontaktu z nami.