Rejestracja znaków towarowych w Chinach – klasy

Wszystkim osobom, które produkują swoje towary w Chinach bądź mają w planach eksport do Chin zaleca się zarejestrowanie swojego znaku towarowego bezpośrednio w Chinach. Często zdarza się, że osoby trzecie zajmują znaki towarowe, a następnie próbują odsprzedać je za wysokie kwoty bądź blokują towary przeznaczone na eksport wyprodukowane w Chinach. Ponadto warto pamiętać, że w Chinach rejestracja znaków odbywa się na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy” (z ang. first to file) . Osoba, która pierwsza złoży wniosek o rejestrację logo, otrzyma prawo do rejestracji znaku towarowego. W poniższym artykule wytłumaczymy czym jest chińska klasyfikacja towarów. 

rejestracja znaków towarowych - klasy

Rejestracja znaków towarowych a odpowiednia klasa

Zanim zdecydujemy się na rejestrację znaku warto zapoznać się z chińskim systemem klasyfikacji towarów. Powstał on aby pomóc przy rejestracji znaków towarowych. Przypomina trochę klasyfikacje nicejską jednakże dzielą je pewne różnice.

Klasyfikacja nicejska

Zarządzana przez Światową Organizację Własności Intelektualnej klasyfikacja powstała w 1957 roku. Mieści w sobie 45 klas. 34 z nich dotyczy produktów i dóbr konsumpcyjnych, natomiast pozostałe 11 klas dotyczy usług. Ponadto warto wiedzieć, że w klasyfikacji nicejskiej każdy towar czy usługa, znajdująca się w 45 klasach posiada sześciocyfrowy kod, zaczynający się numerem klasy, w której się znajduje.

Szkolenie: Import z Chin

Chiński system klasyfikacji znaków towarowych

Poniżej prezentujemy jak przedstawia się chiński system klasyfikacji. Podobnie jak klasyfikacja nicejska posiada 45 klas, gdzie 34 z nich dotyczą produktów i dóbr konsumpcyjnych, a 11 pozostałych przeznaczonych jest na usługi.

Same tytuły klas nieco różnią się od tych przedstawionych w klasyfikacji nicejskiej.

Klasy towarowe:

  1. Chemikalia i nawozy
  2. Farby pigmentowe, barwniki, produkty antykorozyjne
  3. Środki chemiczne służące do codziennego użytku (środki do sprzątania), kosmetyki, perfumy, olejki eteryczne
  4. Energia, paliwa, oleje i smary
  5. Produkty farmaceutyczne
  6. Produkty metalowe, metalowe materiały budowlane, materiały metalowe
  7. Sprzęt mechaniczny, silniki, maszyny
  8. Ręczne urządzenia (małe), zestawy stołowe, broń biała
  9. Urządzenia i przyrządy naukowe, produkty elektroniczne, sprzęt bezpieczeństwa
  10. Sprzęt medyczny, artykuły medyczne, produkty dla dorosłych
  11. Oprawy oświetleniowe, urządzenia do ogrzewania i ochładzania, urządzenia do oczyszczania i dezynfekcji
  12. Pojazdy i części do pojazdów
  13. Broń palna, fajerwerki, gazy ochronne
  14. Biżuteria, metale szlachetne, zegarki
  15. Instrumenty muzyczne i akcesoria
  16. Produkty biurowe, materiały biurowe, artykułu papiernicze
  17. Wyroby z kauczuku, gumy, materiały izolacyjne i termoizolacyjne
  18. Torby, galanteria skórzana, parasole
  19. Materiały budowlane niemetalowe
  20. Meble, elementy mebli, poduszki
  21. Przybory kuchenne, artykuły gospodarstwa domowego, przybory toaletowe
  22. Liny, sznury, baldachimy, torby
  23. Przędza i nici do włókiennictwa
  24. Tekstylia, pościele, ręczniki
  25. Odzież, obuwie, czapki, skarpetki, rękawiczki
  26. Dodatki, peruki, zamki błyskawiczne
  27. Dywany, maty, tapety
  28. Zabawki, sprzęt sportowy, sprzęt wędkarski
  29. Gotowane jedzenie, mięso, jajka, oleje jadalne
  30. Produkty mączne, przyprawy, napoje
  31. Ziarna i produkty rolne, żywe zwierzęta, świeże owoce i warzywa
  32. Piwo i napoje bezalkoholowe
  33. Alkohol i napoje alkoholowe
  34. Tytoń i zestawy do palenia

Klasy usługowe:

  1. Reklama, zarządzanie przedsiębiorstwem, marketing
  2. Sprawy finansowe, zarządzanie nieruchomościami, zastaw
  3. Budowa, dekoracja wnętrz, konserwacja
  4. Telekomunikacja, usługi telekomunikacyjne
  5. Magazynowanie transportu, transport, dystrybucja energii, usługi turystyczne
  6. Obróbka materiałowa, druk, walka z zanieczyszczeniami
  7. Edukacja i szkolenia, działalność kulturowa i sportowa, usługi rozrywkowe
  8. Kontrola jakości, usługi IT, doradztwo budowlane
  9. Jadłodajnie, opieka emerytalna, zakwaterowanie dla zwierząt
  10. Medycyna, uroda, ogrodnictwo
  11. Bezpieczeństwo, sprzątanie weselne, usługi socjalne
rejestracja znaków towarowych

W chińskiej klasyfikacji każda klasa zawiera jeszcze w sobie od kilku do kilkudziesięciu podklas. Natomiast każda podklasa posiada jeszcze Numery Podstawowe, którymi określa się już konkretne produkty. Np. klasa 7. Dzieli się na 54 podklasy, z których każda podklasa posiada jeszcze Numery Podstawowe, określające poszczególne produkty.

Działanie systemu klasyfikacji w Chinach

Chiński system klasyfikacji towarów na początku może wydawać się bardzo skomplikowany. Niektóre klasy wydają się bardziej złożone, natomiast inne mniej. Jednakże po odpowiednim zapoznaniu się z kategoriami, będziemy wiedzieli do jakiej klasy dopasować produkowane przez nas towary. Ponadto ChinskiRaport.pl w ramach usługi rejestracji znaków towarowych w Chinach pomaga przy wyborze odpowiedniej klasy i zapewnia pomoc podczas całego procesu. Należy pamiętać również, że Numery Podstawowe odnoszą się do konkretnych towarów lub usług, podczas gdy podklasy odnoszą się do zbiorów towarów i usług w każdej klasie.

Rejestracja znaków towarowych w Chinach

Rejestracja znaków towarowych to ważna kwestia dla wszystkich rozpoczynających eksport do Chin. Niemniej muszą o tym pamiętać również firmy produkujące swoje towary w Chinach i wysyłające je do Polski i Europy. Cała procedura trwa około roku, jednakże nasza marka chroniona jest już po 30 dniach od czasu złożenia wniosku.

ChinskiRaport.pl specjalizuje się w rejestracji znaków towarowych w Chinach i świadczy kompleksową usługę podczas tego procesu, konsultując się przy tym z prawnikami i biurem w Chinach.

Serdecznie zapraszamy na naszą stronę poświęconą rejestracji znaków i zachęcamy do zapoznania się z przedstawioną treścią i kontaktu z nami.

Szkolenie: Eksport do Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 7