Apple w Chinach – podbój chińskiego rynku

Sytuacja Apple w Chinach jest o tyle ciekawa że jest to dla giganta technologicznego z Cupertino zarówno kraj produkcji ich sprzętu jak i rosnący w dynamicznym tempie rynek zbytu.

Najwięcej historii w internecie i prasie pojawia się na temat sklepów, które są doskonałymi kopiami Apple Store i sprzedają podróbki iPhonów i reszty asortymentu.

Jaki tak naprawdę jest popyt na prawdziwe produkty Apple w Chinach?

Apple w Chinach

Apple w Chinach – sklepy

Odpowiadając na pytanie – okazuje się że nie mały. Obroty firmy ze sprzedaży wzrosły tam o 330%w ciągu roku. W planach jest otwarcie 25 nowych sklepów w roku 2012.

Obecnie w Chinach jest już 6 sklepów Apple Store. Zainteresowanie obywateli Chin produktami Apple jak i innymi znanymi markami zachodnimi, rośnie z dnia na dzień. Premiera każdego nowego produktu firmy jest przyjmowana z wielkim entuzjazmem wśród obywateli Państwa Środka. Na dzień dzisiejszy oficjalne sklepy Apple Store znajdują się w: Szanghaju (3), Pekinie(2) oraz jeden w Hong Kongu.

Są to sklepy, które przynoszą największe zyski gigantowi. Biją w zyskach nawet flagowy nowojorski sklep Apple na piątej alei w Nowym Jorku, który jest otwarty 24 godziny na dobę.

Strategia otwierania Apple Store’ów powoli, budując głód i niedosyt produktów w świadomości konsumenta sprawdziła się bardzo dobrze. Apple udało dokonać się tego, czego nie udało się zrobić innym gigantom z branży technologicznej (Google, eBay czy Facebook), być numerem jeden w Chinach.

Czym wyróżnia się Apple?

To czym Apple wyróżnia się na tle innych marek technologicznych to swoisty kult marki i utożsamianie jej z najwyższą jakością i luksusem. Mogło to być kluczem do serc chińskich konsumentów, którzy chętnie przyjmują zachodnie dobra z wyższej półki.

Dla wielu zachodnich firm to właśnie Chiny są największym rynkiem zbytu, np. dla produkującej luksusowe zegarki IWC. Podobna zasada dotyczy producentów niektórych marek samochodów (Lamborghini, Bentley) czy ubrań (Zegna). Apple wpasowuje się w ten trend.

Apple w Chinach

Wiele osób pyta jak zbudować silną markę na tym nowym dla wielu przedsiębiorstw rynku. Okazuje się że najlepiej radzą sobie Ci, którzy zbudowali pozycję w świadomości klienta wpierw na rodzimym rynku. Na pewno warto obserwować strategie Apple i skorzystać. Warto pamiętać, że chiński rynek konsumencki jest obecnie największy na świecie. Licząca 400 milionów klasa średnia powiększa się z minuty na minutę. Firmy, które upatrują swoją szansę w tym ogromnym rynku powinny jak najszybciej podjąć decyzję o podboju Państwa Środka swoimi produktami.

Poniżej ciekawa infografika stanowiąca dobre uzupełnienie artykułu.

 

Sklepy Apple w Chinach