W chińskim prawie znaków towarowych obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy” (ang. „first to file”). Prowadzi to niestety do nadużyć. Wielu oportunistów wykorzystuje chińskie prawo, by rejestrować zagraniczne znaki towarowe. Następnie żądają oni wysokich kwot za ich odkupienie przez prawowitego właściciela marki. Z tego względu rejestracja znaku towarowego to absolutna podstawa, jeśli chcemy eksportować nasze produkty do Chin, ale także jeśli importujemy dobra produkowane w Chinach. W innym przypadku nasze towary mogą zostać zatrzymane na granicy. Przed zastrzeżeniem znaku towarowego w Chinach, należy zastanowić się w jakich i ilu klasach produktowych chcemy tego dokonać. Określi to zakres ochrony. Poniżej przedstawiamy na czym polega klasyfikacja towarów i usług przy rejestracji znaku towarowego w Chinach.
Klasyfikacja towarów i usług przy rejestracji znaku towarowego w Chinach
Gdy rejestrujemy znak towarowy i nazwę, nie są one zastrzegane dla wszystkich możliwych towarów i usług, tylko dla tych, które wskażemy we wniosku. Stąd tak istotna jest właściwa klasyfikacja towarów i usług przy rejestracji znaku towarowego w Chinach. Wybierając klasę produktową, w której chcemy zarejestrować nasze logo, tak naprawdę wybieramy jego zakres ochrony.
Według definicji, znak towarowy to oznaczenie, które pozwala na odróżnienie towarów jednego przedsiębiorcy od towarów innego przedsiębiorcy. Wybierając odpowiednią klasę dla naszego towaru, upewniamy się, że tylko my będziemy posługiwać się danym znakiem towarowym i nazwą w naszej branży. Oznacza to, że żaden klient nie zostanie wprowadzony w błąd i nie wybierze omyłkowo towaru konkurencji zamiast naszego.
Jednocześnie nie możemy pozbawić towarów zupełnie innych od naszych prawa posługiwania się podobnymi nazwami lub grafikami, gdyż znacznie utrudniłoby to wymyślanie nowych. Jest możliwe, że tej samej nazwy (zarejestrowanej w innych klasach) będzie używać przedsiębiorca, który nie stanowi dla nas konkurencji. Przykładowo, prowadzimy sklep z meblami „Komfort”. Z tytułu zastrzeżonego znaku towarowego posiadamy wyłączne prawo do posługiwania się tą nazwą w 20 klasie produktowej. Żadna inna firma nie będzie mogła używać tej samej nazwy sprzedając meble. Może się jednak zdarzyć, że pojawi się hotel z nazwą „Komfort” zastrzeżoną w 43 klasie usługowej. Jest to branża zupełnie odmienna od naszej, więc nic na to nie poradzimy, ale jednocześnie nie szkodzi to naszym interesom.
Klasy rejestrowe znaku towarowego w Chinach
Do oznaczania towarów i usług, które mają być chronione z tytułu zastrzeżonego znaku towarowego, służy Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług, czyli Klasyfikacja Nicejska. Chińska klasyfikacja jest do niej podobna, jednak posiada pewne różnice. Oba systemy posiadają 45 klas, z czego 34 dotyczy produktów, a 11 – usług.
Gdy rejestrujesz znak towarowy, musisz jasno i precyzyjnie określić, jakie kategorie produktów chcesz objąć ochroną. Oprócz wybrania konkretnej klasy (lub klas), należy również wskazać poszczególne towary z danej grupy. Jest to bardzo istotne, ponieważ ochrona z tytułu zastrzeżonego znaku towarowego będzie obejmować tylko wskazane towary, a nie całą klasę. Z tego względu warto zastanowić się, czy w najbliższej przyszłości planujemy rozszerzenie działalności na inne towary lub usługi.
Rejestracja znaku towarowego w Chinach
Właściwa klasyfikacja towarów i usług znaku towarowego w Chinach to podstawa całej procedury. Od wyboru ilości klas zależy także cena rejestracji. Świadczymy kompleksową usługę zastrzeżenia nazwy i znaku towarowego w Chinach. Pomagamy także w doborze odpowiedniej klasy rejestrowej dla danego towaru.