Import z Chin cieszy się popularnością wśród międzynarodowych przedsiębiorców, którzy chcą sprowadzać oryginalne produkty za niską cenę. Szeroka gama towarów oferowana przez chińskich eksporterów przyciąga importerów zainteresowanych ich produkcją, ale z logo własnej firmy. Omawiamy, jak wygląda produkcja pod własną marką w Chinach i przestrzegamy przed podstawowymi błędami niedoświadczonych importerów.
Zarejestruj swoje logo w Chinach
Produkcja towaru pod własną marką w Chinach jest możliwa, ale wymaga dopilnowania pewnych formalnych kwestii. Wielu importerów wciąż popełnia podstawowe błędy, które zagrażają ich działalności. Pierwszym krokiem, który przedsiębiorca musi podjąć jeszcze zanim rozpocznie produkcję, jest rejestracja znaku towarowego w Chinach. Istnieje błędne przekonanie, że rejestracja logo obejmuje wyłącznie eksporterów wyrobów na chiński rynek. W rzeczywistości, importerzy produkujący w Chinach towary pod własną marką, również podlegają pod ten obowiązek.
Rejestracja logo w Chinach chroni przede wszystkim przed jego kradzieżą, która często spotyka nieświadomych importerów. W Chinach obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Oznacza to, że przedsiębiorca, który jako pierwszy zarejestruje znak towarowy, zyska pełne prawo do posługiwania się nim na terenie Chin. Prawo to obejmuje również produkcję towaru z zastrzeżonym logo. Z tego względu tak istotne jest jak najszybsze zgłoszenie znaku do rejestracji.
Niewiedza o kradzieży znaku może pociągnąć za sobą niekorzystne konsekwencje dla naszej działalności w Chinach. Zagraniczni przedsiębiorcy są na przykład zmuszani do zatrzymania produkcji ze względu na używanie logo, które w świetle chińskiego prawa nie jest ich własnością. Ponadto, produkty posiadające niezastrzeżony przez nas znak mogą zostać zatrzymane na granicy przez służby celne, co utrudni i opóźni cały proces.
Skontaktuj się z nami, a sprawdzimy, czy twój znak towarowy nie został skradziony!
Aby uniknąć strat finansowych i uniknąć zbędnych problemów przy imporcie, zarejestruj swoje logo w Chinach zanim zrobi to ktoś inny.
Produkcja OEM a ODM
Importerzy planujący produkcję towaru w Chinach powinni uprzednio zapoznać się z podstawowymi pojęciami związanymi z tym procesem. Szukając producenta, każdy przedsiębiorca spotka się z określeniami OEM i ODM, oznaczającymi różne formy produkcji. Na chińskim rynku znajdą się zarówno producenci oferujący własne, oryginalne wyroby, ale także ci, którzy wykonają towar zgodny z projektem importera.
Eksporterzy z Chin oferują szeroki wybór produktów z różnych branż, aby sprostać oczekiwaniom międzynarodowych konsumentów. Jeśli znajdziemy towar, który odpowiada naszym wymaganiom zarówno wizualnie, jak i jakościowo, warto sprawdzić, czy jego dostawca oferuję produkcję typu OEM. OEM (Original Equipment Manufacturer) oznacza, że producent naniesie logo naszej firmy na wybrany towar. W ten sposób możemy importować produkty chińskiej firmy i sprzedawać je pod własną marką.
Jeżeli posiadamy natomiast gotowy projekt wyrobu i chcemy znaleźć producenta, który go wytworzy, musimy szukać skrótu ODM (Original Design Manufacturer). Co więcej, jeśli nie mamy jeszcze projektu, a jedynie pomysł na towar, producent ODM podejmie się jego przygotowania. Eksporter produkujący zgodnie z ODM zaprojektuje, a następnie wytworzy produkt zgodnie z naszymi oczekiwaniami. W tym przypadku nie tylko importujemy towar z własnym logo, ale mamy pewność, że jest on niepowtarzalny.
Szukając producentów poprzez chińskie portale typu B2B, informację na temat oferowanego typu produkcji znajdziemy na ich profilach.
Poniższy dostawca etui do telefonów deklaruje możliwość produkcji zarówno OEM, jak i ODM:
Produkcja OBM
Jeśli chcemy produkować i importować towary z Chin pod własną marką, musimy zwrócić również uwagę na producentów OBM (Original Brand Manufacturer). Eksporterzy oferujący wyłącznie taką formę produkcji nie naniosą naszego znaku towarowego na wyroby. Tego rodzaju dostawcy produkują i sprzedają swoje towary z własnym logo. Jedyną możliwością na sprzedaż towarów takiej firmy jest nawiązanie z nią współpracy i zostanie jej dystrybutorem zagranicą. Taki sam proces dotyczy importu wyrobów znanych marek z Chin.
Podsumowanie
Produkcja pod własną marką w Chinach wymaga od importera w pierwszej kolejności rejestracji znaku towarowego. Zastrzeżenie logo chroni przed jego przejęciem przez inną firmę. W przypadku zaniedbania tego obowiązku i kradzieży znaku, będziemy zmuszeni do wykupienia praw do naszego logo lub jego całkowitej zmiany. Warto mieć na uwadze, że Chińczycy żądają wysokich kwot za przekazanie praw do posługiwania się zastrzeżonym znakiem. Z tego względu warto uchronić się przed tego rodzaju stratami finansowymi i jak najszybciej zarejestrować logo w Chinach.
Sprawdź również, jak wygląda kradzież znaku towarowego w Chinach.