Wielu przedsiębiorców, którzy rozważają rozpoczęcie importu z Chin, chce sprowadzać, a następnie sprzedawać wyroby znanych marek lub artykuły popularnymi motywami, logo, postaciami. Znaczna część z nich zastanawia się jednak, czy ściąganie takich produktów z Chin w ogóle jest możliwe. W tym artykule odpowiemy na to pytanie oraz przybliżymy najważniejsze kwestie przy ich imporcie i dystrybucji. Wyjaśnimy, dlaczego trzeba zachować ostrożność. Omawiamy import markowych produktów z Chin.
Import markowych produktów z Chin
Chiny, znane z produkcji towarów niemal we wszystkich branżach, należą do czołówki eksporterów na świecie. Nic dziwnego, że przy atrakcyjnych cenach chińskich produktów, cieszą się one ogromną popularnością, a ich sprowadzanie często jest po prostu opłacalne. Coraz większą rozpoznawalność zdobywają markowe produkty z Chin. Do nie tak dawna powszechne było przekonanie, że chińskie towary nie wiążą się z dobrą jakością. Chińscy producenci starają się jednak obalić takie myślenie, a ich wyroby podbijają globalne rynki.
Wszyscy znamy przecież chińskie marki np. elektroniki, takie jak Huawei, Xiaomi czy Lenovo. Ze względu na rosnącą popularność takich marek, przedsiębiorcy chcą importować np. tańsze w Chinach urządzenia Xiaomi i je odsprzedawać. Kupując między innymi smartfony od chińskiego dostawcy, można przecież sporo zaoszczędzić, a później zarobić.
Niektórzy importerzy z zachodu chcą również sprowadzać towary międzynarodowych marek z Chin. Przeglądając produkty na Alibabie, Made-in-China, czy innych platformach zakupowych, można natknąć się na atrakcyjne oferty takich towarów. Chińscy dostawcy kuszą korzystnymi cenami produktów znanych na całym świecie marek, np. Disneya lub LEGO.
Ponadto, przedsiębiorcy często rozważają zakup i dystrybucję artykułów posiadających znane wzory, postaci lub logo. Na chińskich portalach można spotkać oferty np. zabawek przedstawiających bohaterów z bajek, a nawet piórników, kubków, długopisów, czy innych artykułów z powszechnie znanymi znakami i wzorami. Importerzy kierują się przekonaniem, że takie produkty przyniosą im spore zyski, ponieważ są popularne. Zapominają jednak, że zarówno postaci z bajek i filmów, a także wszelkie znaki czy logo, są czyjąś prawowitą własnością. Czy można więc sprowadzać z Chin takie towary?
Czy można importować markowe produkty z Chin?
Import markowych produktów z Chin jest możliwy, ale trzeba przy tym zwrócić uwagę na kilka istotnych rzeczy. Po pierwsze, sprzedaż towarów cudzej marki wymaga uzyskania pozwolenia od jej właściciela. Jeśli nie posiadasz licencji na dystrybucję towarów np. Disneya, to nie jesteś do niej upoważniony. Bardzo istotne jest to, żeby posiadać własną licencję na sprzedaż. Nawet jeśli chiński dostawca twierdzi, że ma pozwolenie na produkcję towarów z logo danej firmy, to importer wciąż jest zobowiązany uzyskać zgodę na wprowadzenie dóbr do obrotu.
Sprzedaż markowych wyrobów bez zgody właściciela znaku towarowego jest nielegalna. Ponadto, takie działanie jest równoznaczne z kradzieżą i podlega wysokim karom finansowym. Oznacza to, że nie możesz sprzedawać produktów Xiaomi, Disneya, Huawei lub innej marki bez pozwolenia od właścicieli tych firm. Dodatkowo, jeśli zostanie przeprowadzona rewizja towaru, to zostanie on zatrzymany i wcale nie trafi na rynek.
Zwróć uwagę, że tak samo będzie w przypadku artykułów wykorzystujących pewne wzory, czy logo, np. maskotka myszka Miki, czy kubek z nadrukiem z Harry’ego Pottera. Na dystrybucję takich towarów również musisz uzyskać zgodę, ponieważ posiadają one wzory będące własnością marki. Firmy zastrzegają sobie wzory, wizerunki, a nawet kształty produktów. Dlatego tak istotne jest, aby upewnić się, że sprowadzany przez nas produkt nie narusza praw autorskich. Jeśli jednak chcesz importować takie towary, musisz mieć licencję od właściciela produktu.
Na poniższym zdjęciu można zobaczyć, że np. firma Coca-Cola zarejestrowała określony kształt butelki jako swoją własność.
Jak sprawdzić, czy znak towarowy jest zastrzeżony?
Patenty, czyli zastrzeżone marki, a także wzory użytkowe, można znaleźć w stworzonych do tego systemach i wyszukiwarkach. Jedną z nich jest Google Patents. Jest to wyszukiwarka, która przechowuje patenty oraz zgłoszenia patentowe. Widnieje w niej ponad 87 milionów patentów z całego świata.
Jeśli chcesz ograniczyć region wyszukiwania do Unii Europejskiej, odwiedź stronę EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej). Wejdź w zakładkę „Znaki towarowe”, a następnie wybierz opcję „Sprawdź dostępność”. Znaki towarowe UE można wyszukiwać przy pomocy dwóch różnych wyszukiwarek: eSearch Plus i TMview. Wybierz którąś z nich, a następnie wpisz nazwę marki, tak jak na zdjęciu poniżej. W celu zaprezentowania, jak używać takiej wyszukiwarki, skorzystaliśmy z eSearch Plus.
Ponadto, biuro USPTO (United States Patent and Trademark Office) sporządziło listę innych źródeł umożliwiających wyszukiwanie patentów.
Import markowych produktów z Chin a chiński rynek podróbek
Kupując markowe towary od dostawców na platformach e-commerce, trzeba zachować czujność. Jak wspomnieliśmy, chińskie firmy często oferują „markowe” towary po bardzo niskich cenach, które przyciągają uwagę importerów.
Pamiętaj, że w przypadku markowych wyrobów można łatwo trafić na podróbki towarów znanych nam firm. Często zdarza się, że oszuści prowadzą nielegalny handel podróbkami i nabierają nieświadomych importerów. Chiny są jednym z liderów w produkcji falsyfikatów, dlatego należy być bardzo ostrożnym i zawsze zweryfikować dostawcę.
Produkcja OEM i ODM w Chinach
Przy imporcie z Chin możemy odnaleźć dostawców, którzy produkują towary na zasadach OEM i ODM. W przypadku obu rodzajów producentów mogą oni nanieść na produkty nasze własne logo. Ponadto, przy produkcji ODM sprzedawca wytworzy towar zgodny z projektem dostarczonym przez importera. Warto w ten sposób personalizować swój asortyment, a jednocześnie budować własną markę. Jeśli będziesz sprzedawać oryginalne i trwałe produkty z logo swojej firmy, tylko na tym zyskasz. To właśnie Twoja firma będzie kojarzona z dobrą jakością i niepowtarzalnym designem. W ten sposób podniesiesz prestiż swojej marki i zyskasz zaufanie wśród konsumentów.
Więcej o imporcie z Twoją własną marką dowiesz się na naszym kanale!
Import markowych produktów z Chin – podsumowanie
- Import markowych produktów z Chin jest możliwy, ale wiąże się z dużą odpowiedzialnością ze strony importera.
- Aby móc sprowadzać i odsprzedawać towary znanych marek, trzeba uprzednio uzyskać pozwolenie od właściciela marki.
- To samo dotyczy artykułów wykorzystujących pewne wzory użytkowe, np. rozpoznawalną postać, wzór lub design.
- Bez licencji na dystrybucję takich produktów, ich sprzedaż jest nielegalna i podlega wysokim karom finansowym.
- Zarejestrowane patenty możesz znaleźć przy pomocy specjalnych wyszukiwarek, takich jak Google Patents, EUIPO, czy wielu innych.
- Pamiętaj, że nieuczciwi producenci z Chin mogą oferować „markowe” towary po bardzo niskich cenach, które tak naprawdę są jedynie podróbkami. Z tego względu należy zachować ostrożność i zawsze weryfikować chińskiego kontrahenta.