Największe chińskie firmy

W ciągu ostatnich lat wśród wielu chińskich spółek można dostrzec bardzo szybkie tempo rozwoju. Według rankingu 100 najcenniejszych chińskich marek BrandZ 2020 autorstwa Kantar Millward Brown, całkowita wartość 100 najbardziej wartościowych spółek wzrosła o 12% w porównaniu do roku 2019. W oparciu między innymi o wspomniany wcześniej ranking opisaliśmy dla Państwa jedne z największych pod względem wartości i najbardziej znane chińskie spółki z podziałem na poszczególne branże. Na liście przedstawiającej największe chińskie firmy zawarliśmy zarówno spółki państwowe, jak i prywatne. W porównaniu do rankingów z ostatnich lat można zauważyć, że szybko rozwijające się spółki prywatne zaczynają wypierać spółki państwowe, które do tej pory pozostawały na czele rankingu.

największe chińskie firmy

Największe chińskie firmy

Chińskie firmy usługowe

  • Meituan
Meituan

Meituan to jedna z młodszych firm na rynku chińskim, powstała w 2010 roku przez Xing Wanga, z założeniem działania jako platforma zakupowa na zasadzie Groupona. Po fuzji z firmą Dianping znacznie jednak rozszerzyła swoją ofertę. Na chwilę obecną opiera się na aplikacji działającej podobnie do naszego Ubera, oferując dostawy jedzenia oraz przewozy osób, pozwala jednak również zakupić bilety do kina, zamówić catering, czy nawet zarezerwować hotel lub wypożyczyć rower.

Wartość marki: 23,9 mld USD

  • Ele.me
Ele.me

Założona w 2008 roku przez Marka Zhanga i Jacka Kanga platforma cateringowa i do zamawiania jedzenia. Jej nazwa oznacza po polsku mniej-więcej tyle co „Głodny?”. Firma, obsługiwana obecnie przez Lazhasi Network Technology dostarcza jedzenie w ponad 2000 chińskich miast i otrzymuje nawet do 10 milionów zamówień dziennie.

Wartość marki: 9,9 mld USD

Dianping

Firma założona w 2008 roku w Szanghaju, obecnie w fuzji z Meituan. Pierwotnie platforma z recenzjami restauracji i hoteli, podobna do Trip Advisor. Na chwilę obecną oferuje szereg usług takich jak dostarczanie jedzenia, przewóz osób, czy robienie zakupów.

Wartość marki: 4,3 mld USD

  • 58.com

Założona w 2005 roku firma z siedzibą w Pekinie. Jej nazwę czytamy jako wǔ bā. Jest to chińska wersja amerykańskiego Craigslist, podobna do naszego olx – platforma, na której użytkownicy mogą umieszczać wszelkiego rodzaju ogłoszenia lokalne. Z założenia ma pomagać osobom z niskimi przychodami i bezrobotnym reklamować swoje usługi.

Wartość marki: 1,7 ml USD

Szkolenie: Import z Chin

Chińskie platformy rozrywkowe

  • Douyin
Douyin

Chiński odpowiednik naszego Tiktoka, aplikacji pozwalającej użytkownikom na nagrywanie krótkich filmików i umieszczanie ich w sieci, należąca do giganta w dziedzinie technologii – Bytedance. Douyin różni się jednak od naszej wersji aplikacji tym, że pozwala jednym kliknięciem przenieść się na stronę, gdzie kupimy ubranie noszone przez osobę na filmiku, zarezerwujemy hotel, w którym został on nakręcony, a nawet udamy się na wirtualną wycieczkę po sklepach i restauracjach, do których możemy również otrzymać kupony zniżkowe.

Wartość marki: 16,9 mld USD

  • Kuaishou
Kuaishou

Aplikacja bardzo podobna do Douyin, należąca do tego samego koncernu. Skupia jednak głównie użytkowników z mniejszych miast i oferuje bardziej zróżnicowany kontent w kategoriach takich jak moda i uroda, muzyka, czy gry. Jest również nieco bardziej nastawiona na interakcje pomiędzy użytkownikami.

Wartość marki: 8,6 mld USD

  • iQiyi
iQiyi

Lider wśród internetowych platform streamingowych w Chinach. Oferuje kontent oryginalny, profesjonalny oraz tworzony przez zarówno profesjonalnych, jak i zwykłych użytkowników. Oferta premium przyciąga grono użytkowników różnorodnością filmów, możliwością interakcji, a także monetyzacji swojej aktywności. Użytkownicy spędzają na przeglądaniu jej treści na stronie lub w aplikacji średnio 8.4 miliarda godzin miesięcznie.

Wartość marki: 6,6 mld USD

  • Youku

Początkowo serwis internetowy porównywalny do naszego Youtuba. Obecnie podobny jest do platform takich jak Hulu, czy Netflix i oferuje szeroki wachlarz filmów i seriali różnych gatunków. Do 2014 roku czołowa platforma streamingowa, wyprzedzona później przez iQiyi. Na ten moment firma oferuje profesjonalnie tworzone filmy od ponad 1500 partnerów.

Wartość marki: 5 mld USD

  • Bilibili
Bilibili

Serwis internetowy udostępniający treści wideo. Ma charakter platformy strumieniowej, a jego kontent skupia się wokół anime. Pełni jednak również funkcję chińskiego Twitcha, czyli platformy, na której gracze lub inne osoby udostępniać mogą wielogodzinne streamy w czasie rzeczywistym. Jego charakterystyczną cechą jest funkcja tzw. „bullet comments” dzięki której komentarze wyświetlane są bezpośrednio podczas oglądania filmu lub streama.

Chińskie linie lotnicze

  • Air China
Air China

Chińskie narodowe linie lotnicze, których siedziba znajduje się w Pekinie. Są głównym przewoźnikiem tego typu w kraju. Air China zostały założone w 1988 roku, a ich głównym węzłem jest lotnisko w Pekinie. Linie te są również odpowiedzialne za przewożenie władz chińskich. To dziesiąte co do wielkości linie lotnicze na świecie.

Wartość marki: 4,3 mld USD

  • Ctrip
Ctrip

Wiodący dostawca usług w dziedzinie rezerwacji zakwaterowania, biletów transportowych, wycieczek zorganizowanych i zarządzania podróżami służbowymi oraz innych usług związanych z podróżowaniem w Chinach. Z usług firmy korzystać można za pośrednictwem platformy transakcyjnej i usługowej, obejmującej aplikacje mobilne, a także strony internetowe, oraz bezpłatnego, całodobowego centrum obsługi klienta.

Wartość marki: 3,0 mld USD

  • China Southern Airlines
China Southern Airlines

Są to chińskie linie lotnicze z główną siedzibą w Kantonie. Działalność rozpoczęły w 1988 roku. Utrzymują się one w trójce największych linii lotniczych w Chinach razem z Air China i China Eastern. Głównymi portami są Kanton i Pekin. China Southern Airlines została nagrodzona czteroma gwiazdkami w rankingu Skytrax i są to obecnie największe linie lotnicze w tej kategorii.

Wartość marki: 2,5 mld USD

Import z Chin w 2021

Banki w Chinach

  • ICBC
ICBC - największe chińskie firmy

Industrial and Commercial Bank of China powstał w 1984 roku, a jego główną siedzibą jest Pekin. Jest to największy bank na świecie pod względem wielkości aktywów. Posiada on swoje oddziały na całym świecie, w tym także w Polsce. Pierwszy oddział polski tego banku powstał w 2012 roku w Warszawie.

Wartość marki: 38,2 mld USD

  • China Construction Bank
China Construction Bank

Powstały w 1954 roku bank z siedzibą w Pekinie. Jest jednym z czterech najbardziej znanych w Chinach. Plasuje się jako szósta największa firma na świecie. Posiada prawie 14 tysięcy oddziałów w całym kraju, jak również poza nim, w takich miastach jak Barcelona czy Frankfurt oraz wiele innych.

Wartość marki: 21 mld USD

  • Agricultural Bank of China
Agricultural Bank of China

Agricultural Bank of China został założony w 1951 roku, a w obecnej formie działa od 1979 roku. Jego główna siedziba znajduje się w Pekinie. Posiada 24 tysięcy oddziałów na świecie: w Chinach kontynentalnych, Hongkongu, jak również miastach takich jak Londyn, Tokio, Seul czy Sydney.

Wartość marki: 18,6 mld USD

  • Bank of China
Bank of China

Jest to centralny bank chiński, który został założony w 1912 roku. Stał się odpowiedzialny za zarządzanie chińskimi operacjami walutowymi. Podczas okresu otwarcia się Chin na świat, bank ten wykorzystał nowe możliwości i zaczął operować również funduszami zagranicznymi, wspierając rozwój handlu zagranicznego i infrastruktury gospodarczej.

Wartość marki: 13,7 mld USD

Chińskie firmy petrochemiczne

  • Sinochem Corporation
Sinochem - największe chińskie firmy

Korporacja ta związana z branżą petrochemiczną. Podstawowymi obszarami jej działalności są przemysły energetyczny, rolniczy, chemiczny, jak również usługi finansowe. Jest jedną z czterech chińskich firm naftowych i wiodącym przedsiębiorstwem chemicznym.

Wartość marki: 41 mld US

  • China National Petroleum
China National Petroleum

Jest to największy producent i dystrybutor z branży petrochemicznej, mający bardzo duże znaczenie  w Chinach, oraz jeden z największych na świecie. Przedsiębiorstwo zajmuje się wydobyciem ropy i gazu, natomiast dystrybucja należy do zadań firmy PetroChina. Został ustanowiony jako spółka akcyjna w 1999 roku, z siedzibą usytuowaną w Pekinie.

Wartość marki: 36,8 mld USD

Import z Chin w 2021
  • Sinopec Group
Sinopec Group

Jest to chińska korporacja zajmująca się branżą petrochemiczną, która stworzona została w 1998 roku, a jej siedzibą główną jest stolica Państwa Środka. Sinopec Group jest największym na świecie  konglomeratem rafineryjnym, gazowym i petrochemicznym. Korporacja ta zajmuje trzecie miejsce w rankingu światowym pod względem przychodów.

Wartość marki: 7,5 mld USD

Chińskie firmy telekomunikacyjne

  • China Mobile
China Mobile - największe chińskie firmy

Korporacja telekomunikacyjna, powstała w 1997 roku z siedzibą główną w Pekinie. Jest to największa sieć telekomunikacyjna w Chinach i jedna z większych na świecie. Obsługuje klientów nie tylko w Chinach, ale także w Hongkongu, Pakistanie i Wielkiej Brytanii.

Wartość marki: 34,6 mld USD

  • China Telecom
China Telecom

Jedna z chińskich firm telekomunikacyjnych, należących do państwa, notowana na giełdzie papierów wartościowych. Uprzednio marka koncernu China Telecommunications Corporation, jednak od momentu liberalizacji rynku istniejąca jako odrębna firma państwowa.

Wartość marki: 7,1 mld USD

  • China Unicom
China Unicom

China United Network Communications Group Co., Ltd. jest chińskim państwowym operatorem telekomunikacyjnym i czwartym co do wielkości operatorem komórkowym na świecie. Firma powstała w 1994 roku, a jej siedziba główna znajduje się w Pekinie.

Wartość marki: 3 mld USD

Chińskie firmy ubezpieczeniowe

  • Ping An Insurance
Ping An Insurance - największe chińskie firmy

Ping An Insurance to chiński holding, który został założony w 1988 roku w Shenzhen. Zajmuje się ubezpieczeniami, bankowością oraz usługami finansowymi. Jest na świecie największym i najbardziej wartościowym ubezpieczycielem. Nazwa „Ping An“ dosłownie oznacza „spokojny i bezpieczny“.

Wartość marki: 33,8 mld USD

  • China Life Insurance Company
China Life Insurance Company

Zajmująca się ubezpieczeniami firma, która powstała w 1949 roku. Jej siedzibą główną jest Pekin. Jest to największe w Chinach przedsiębiorstwo obszaru ubezpieczeń na życie.

Wartość marki: 12,7 mld USD

Największe chińskie firmy – inne branże

Międzynarodowa korporacja z siedzibą w Shenzhen, zajmująca się głównie Internetem i innowacyjnymi technologiami. Właściciel najpopularniejszego w Chinach, a co za tym idzie, również na świecie, komunikatora internetowego – WeChata. Około 1/3 zysków firmy pochodzi z gier mobilnych i komputerowych.

Wartość marki: 151,0 mld USD

  • State Grid Corporation of China
State Grid Corporation of China - największe chińskie firmy

Przedsiębiorstwo zajmujące się sektorem energetyczym, powstałe w 2002 roku. Jego siedziba jest położona w Pekinie. Jest to jednak z największych na świecie firm tego typu, z niemal milionem pracowników. Swoją działalność prowadzi również na Filipinach, w Australii, Brazylii czy we Włoszech.

Wartość marki: 55,2 mld USD

  • Wanda Group
Wanda Group

Jest to chiński deweloper nieruchomości, którego początki zaczęły się w Dalian w 1988 roku. Aktualnie główną siedzibą jest Pekin. Firma inwestuje nie tylko w nieruchomości, ale także przemysł rozrywkowy, usługi finansowe czy technologię. Właściciel Wanda Cinemas i Hoyts Group oraz udziałowiec w AMC Theatres. Wanda Group rozprzestrzeniła swoją działalność również na rynki międzynarodowe.

Wartość marki: 7,8 mld USD

  • China State Construction Engineering
China State Construction Engineering

Jest to największa na świecie firma konstrukcyjna pod względem dochodów. Przedsiębiorstwo powstało w 1957 roku, a jego siedzibą jest Pekin. Początkowo firma wykonywła zlecenia tylko na terenie Azji Wschodniej, jednak z czasem zaczęło uczestniczyć jako inwestor w projektach w dalszych częściach świata.

Wartość marki: 25 mld USD

Jak nie trudno zauważyć, wartości chińskich marek, bez względu na sektor, osiągają bardzo wysokie kwoty. Dodatkowo duża część z nich coraz odważniej działa na rynkach zagranicznych, co w najbliższych latach może znacząco przyczynić się do jeszcze szybszego tempa wzrostu tych przedsiębiorstw.

Ponadto zachęcamy do zapoznania się z innymi znanymi chińskimi markami, które opisaliśmy we wcześniejszych artykułach: tutaj i tutaj.

Szkolenie Online: Import z Chin

Oceń post

0 / 5. Ilość głosów: 0