Jeszcze kilka lat temu Chiny najbardziej ceniły sobie zagraniczne marki. Produkty obcych firm – czy to elektronika, kosmetyki czy odzież – stanowiły o luksusie i jakości, zaś produkty lokalne, często dużo tańsze, ale też o niższej jakości, były przeznaczone dla uboższych. Jednak wraz z biegiem czasu chińskie produkty zyskały na jakości, głównie ze względu narzuconych im ograniczeń przy eksporcie towarów. Na skutek tego zwiększyła się cena chińskich towarów, która mimo to pozostała niższa niż firm z zagranicy, stanowiąc dla nich idealną konkurencję. Dzięki temu nie tylko Europejczycy czy Amerykanie poznali chińskie marki, ale też i chińscy konsumenci zaczęli częściej wybierać lokalne produkty. Które firmy cieszą się popularnością, często nie tylko na obszarze Chin kontynentalnych? Poniżej przedstawiamy najbardziej znane chińskie marki.
Chińskie marki – elektronika
Lenovo – chińskie przedsiębiorstwo informatyczne z Pekinu, działające od 1984 roku. Obecnie jest jednym z największych producentów PC oraz smartfonów. Lenovo wyszło na prowadzenie po zakupie działu komputerów PC od firmy IBM. Ich innowacyjne produkty stale zyskują sławę na całym świecie. Chociaż miejsce liderów sprzedaży smartfonów oddali w ręce innych firm, to wciąż oferują wiele innych zaawansowanych technologicznie produktów. W ich ofercie znajdziemy m.in. notebooki, ultrabooki, komputery stacjonarne, tablety, smartwatche, smartfony czy monitory.
Huawei – przedsiębiorstwo telekomunikacyjne i informatyczne z Shenzhen, założone w 1987 roku. Dziś są jednymi z liderów sprzedaży smartfonów w Chinach, a ich najnowsze produkty stanowią konkurencję dla tak prestiżowego według Chińczyków Apple. Po przejęciu Ericcsona w 2012 roku, stał się największym producentem urządzeń telekomunikacyjnych na świecie. Produkują takie urządzenia jak: smartfony, słuchawki, modemy i routery wifi czy smartwatche.
Xiaomi – jedna z najnowszych spółek, działająca w Pekinie od 2010 roku. Specjalizuje się w produkcji smartfonów, aplikacji i elektroniki użytkowej. Początkowo działała używając tylko internetowej sprzedaży, dziś można spotkać produkty Xiaomi zarówno w firmowych sklepach, jak i w dystrybucji w innych. Wysoka jakość oraz różnorodność produktów spotkały się z szybkim uznaniem, zarówno w Chinach, jak i innych krajach, w tym w Polsce. Choć w naszym kraju możemy na razie spotkać niewiele produktów Xiaomi i głównie są to smartfony, firma oferuje jeszcze duży wachlarz innych produktów. Są to m.in. telewizory, odkurzacze, oświetlenie, słuchawki, powerbanki czy nawet elektryczne deskorolki i wiele innych.
Oppo – koncern telekomunikacyjny i informatyczny, założony w 2001 roku w Dongguan. Choć jeszcze nieznana w Polsce, to od dwóch lat jest czołową marką smartfonów na chińskim rynku. Poza Chinami znana jest niemal w całej Azji. Za swoją misję uznała dostarczyć zwykłym ludziom perfekcyjną technologię, kierując swoje produkty głównie do młodych odbiorców. Oppo specjalizuje się głównie w produkcji smartfonów, słuchawek czy odtwarzaczy Blu-ray.
Chińskie marki samochodów
BYD Auto – producent samochodów osobowych i autobusów z Shenzhen, działający od 2003 roku. Jest częścią koncernu BYD Company produkującego akumulatory elektryczne. Od kilku lat jest wiodącą chińską firmą motoryzacyjną na chińskim rynku, cały czas jednak pozostaje za takimi gigantami jak Volkswagen. Oprócz zwykłych samochodów, produkuje też te z napędem elektrycznym czy hybrydowym. Elektryczne autobusy tej firmy można spotkać np. w Warszawie!
Chery – funkcjonujący od 1997 roku w Wuhu producent samochodów osobowych. Choć początkowo oskarżani byli o kopiowanie konstrukcji zagranicznych samochodów, to teraz wykazują się twórczością swoimi najnowszymi modelami. Zdecydowanie uwidacznia się to w ich sprzedaży na chińskim rynku – cieszą się większą popularnością niż Audi.
Great Wall – producent samochodów osobowych, założony w 1984 roku w Baoding. Jest chińskim liderem na rynku SUV-ów oraz pick-upów. Od kilku lat swoje samochody rozprowadzają też po Europie. W 2017 wypuścili na rynek swój pierwszy samochód z napędem elektrycznym.
Chińskie marki odzieżowe i kosmetyczne
Shanghai Tang – producent odzieży eksluzywnej, działający od 1994 roku w Hongkongu. Marka ta wzoruje się na chińskiej modzie lat 20. i 30. poprzedniego wieku, ale połączonych z nowoczesną modą zachodnią. Choć firma ta zaczynała z jednym niewielkim butikiem ulokowanym w Hongkongu, aktualnie posiada 24 lokale, m.in. w Londynie, Miami, Nowym Jorku, Paryżu czy Madrycie. Produkty tej firmy mogą nie być najtańsze, ale cieszą się popularnością wśród młodych, nowoczesnych Chinek.
Ochirly – założona w 1999 roku chińska marka odzieżowa. Produkuje odzież w stylu europejskim, używając żywych kolorów. Dobra jakość i przystępna cena powodują, że marka ta stała się jedną z ulubionych wśród chińskich kobiet klasy średniej. Jest liderem w sprzedaży sukienek na chińskim rynku. Co więcej, aby zwiększyć dostępność i tym samym popularność swoich produktów, Ochirly sprzedaje swoje ubrania także przez Taobao.
Septwolves – marka odzieży męskiej, obecna na rynku od 1990 roku, powstała w Jinjiang. Jest to jedna z najpopularniejszych firm odzieży męskiej, która, dzięki odzieży na każdą okazję i w różnych stylach, dopasowała się do gustów Chińczyków. Aktualnie marka wprowadziła także linię odzieży damskiej i dziecięcej.
Meifubao – chińska marka produktów do pielęgnacji skóry, będąca częścią koncernu Guangzhou Uniasia Cosmetic Technology Co. Firma produkuje kosmetyki w zgodzie z tysiącletnią tradycją zielarską, łącząc ją z nowoczesną technologią pięknej i zdrowej skóry.
Herborist – producent naturalnych kosmetyków do pielęgnacji ciała. Wchodzi w skład grupy Jahwa. Na rynku chińskim funkcjonuje od ponad 100 lat, zaś od 2008 roku została wprowadzona na rynek francuski, skąd rozprzestrzeniła się na niemal całą Europę. Tworzy kosmetyki w oparciu o chińską medycynę, ale nie rezygnując z rozwiązań nowoczesnej biotechnologii. Produkty tej marki są dostępne w popularnej drogerii Sephora.
Inne chińskie marki
Tsingtao – chińska marka piwa, założona w 1903 roku w Qingdao przez Niemieckich osadników. Firma posiada największy w Chinach browar. Jest to najbardziej popularna marka piwa wśród Chińczyków. Tsingtao produkuje różne rodzaje piwa, jednak jej najbardziej znanym jest Tsingtao Beer – pilzner o dużej zawartości chmielu. Od 1991 roku marka wraz z miastem Qingdao jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Piwa, zwiększając jeszcze popularność swoich produktów wśród chińskich konsumentów.
Wyżej wymienione marki w większości są nam znane. Te zaś, które nie dotarły jeszcze na Zachód, z pewnością zostaną wdrożone również do nas. Zainteresowanie zachodnich konsumentów i importerów chińskimi produktami jest jak najbardziej uzasadnione ze względu na ich cenę i coraz lepszą jakość. Nic więc dziwnego, że skoro my cenimy chińskie produkty, to Chińczycy także doceniają lokalne marki.