Tencent — największa spółka w Azji

Tencent to powstała w Chinach (z siedzibą w Shenzhen) międzynarodowa korporacja, której obszar działalności to najnowsze technologie i Internet, będąca jedną z największych tego typu na świecie. Pomimo zajmowania czołowej pozycji w świecie nowych technologii i bycia 5 najbardziej wartościową spółką w rankingu globalnym (a pierwszą w Azji), wciąż niewielu Polaków wie o jej istnieniu. Warto byłoby dowiedzieć się nieco więcej o historii i oferowanych produktach właściciela najpopularniejszego komunikatora na świecie – WeChata.

Tencent — największa spółka w Azji

Początki na rynku chińskim

W roku 1998 Ma Huateng (znany też jako Pony Ma) wraz z kolegami zakłada spółkę Tencent. Rok później na rynek trafił ich pierwszy produkt – darmowy komunikator internetowy na PC o nazwie OICQ (przemianowany później na QQ). Nie przyniósł on jednak spółce zysków, pomimo że w ciągu roku zyskał ponad milion użytkowników. Rosły koszty, a Tencent wciąż nie miał modelu biznesowego.

W 2001 roku spółka we współpracy z siecią komórkową China Mobile wprowadziła płatny komunikator jako usługę dodatkową na telefony komórkowe – QQ mobile. Dostęp miesięczny kosztował 5 yuanów, z czego 20% trafiało do Tencenta.

W 2004 roku QQ mobile przyniósł łącznie aż 60 milionów dolarów zysku. W tym samym roku spółka zaczęła być notowana na giełdzie w Hongkongu. Pomimo tych wszystkich czynników współpraca z China Mobile, jakkolwiek opłacalna by nie była, oznaczała bycie zależnym od kogoś. Tencent musiał znaleźć kolejny model biznesowy.

Nowy model biznesowy i ekspansja

W kwietniu 2004 roku liczba użytkowników QQ osiągnęła 300 milionów. Wzorując się na południowokoreańskich odpowiednikach, Tencent stworzył niejako dodatkową usługę do właściwego QQ nazwaną QQ show. Pozwalała ona na stworzenie swojej wirtualnej postaci, którą użytkownik mógł ubrać i zmodyfikować wedle własnego uznania, oczywiście za odpowiednią opłatą.

W międzyczasie wprowadził też wirtualną walutę QQ coin, która jest równa 1 RMB. Tencent stał się jedynym przedsiębiorstwem na rynku chińskim handlującym e-przedmiotami i osiągnął sukces. Zachęceni sukcesem QQ show włodarze Tencenta postanowili stworzyć kolejne usługi w formule freemium. Oznacza to, że są darmowe tylko w wersji podstawowej, w ten sposób powstały m.in. QQ music, QQ games i QQ browser.

Tencent i inwestycje w serwisy internetowe, blog i gry

W 2003 r. rozpoczęła działalność strona www.qq.com. Była ona promowana we wszystkich usługach Tencenta i już w 2004 r. stała się najpopularniejszą chińską stroną internetową. Wraz ze wzrostem popularności strona była nieustannie rozwijana. Aktualnie łączy w sobie portale tematyczne, mikroblogi, własną wyszukiwarkę internetową i serwis wideo. Od 2005 roku działa z kolei QZone – darmowy serwis społecznościowy. Umożliwia on założenie własnego bloga za pomocą konta QQ i jego personalizację za opłatą.

W latach 2004 – 2007 Tencent kładzie jeszcze większy nacisk na rozwój gier w systemie freemium z możliwością kupowania e-przedmiotów. Sam portal QQ gry był największym tego rodzaju w Chinach. W 2009 r. liczba użytkowników QQ przekroczyła 600 mln. Rok później dodano do QZone opcję wprowadzania aplikacji przez innych deweloperów. Rezultat – prawie 500 mln użytkowników w 2011 roku.

Stworzenie komunikatora WeChat

W tym samym roku powstał znany nie tylko mieszkańcom Azji, ale również dużej części Europejczyków komunikator na PC i urządzenia mobilne WeChat – młodszy i udoskonalony brat QQ. Od tamtego czasu dodano do niego system płatności mobilnych WeChat Pay, gry i dużo innych udogodnień, czym podbił serca Chińczyków. Obecnie posiada ponad miliard aktywnych użytkowników na całym świecie, co nie oznacza, że QQ i inne serwisy nie są nadal rozwijane.

Szkolenie: Import z Chin

Na czym polega fenomen Tencenta?

Należy wiedzieć, że ponad 70% zysków Tencent pochodzi z gier mobilnych, które są rozwijane sukcesywnie od 2003 roku, oraz gier komputerowych. Aktualnie ma aż 13% udziałów na rynku światowym w tej branży. Co najciekawsze, tylko niecałe 20% zysków pochodzi z reklam (w przypadku Facebooka to ponad 90%). Pokazuje to doskonale politykę firmy, która jeśli tylko by chciała, mogłaby zwiększyć je kilkukrotnie. Stawia jednak ona na wygodę i zadowolenie użytkownika, wprowadza nawet specjalne ograniczenia do ilości reklam w swoich serwisach.

Przypadek spółki Tencent jest o tyle ciekawy, iż bardzo ciężko znaleźć jest jej odpowiednik na rynku europejskim. Stworzone przez nich aplikacje i serwisy są ściśle ze sobą powiązane i zawierają masę funkcji. Dodatkowo spółka ta nie jest nastawiona na zyski z reklam, które są dziś podstawą, jeśli chodzi o portale społecznościowe i aplikacje. Ponadto stworzona na potrzeby aplikacji kryptowaluta QQ coin stała się środkiem płatniczym stosowanym powszechnie w Chinach.

W ramach podsumowania najważniejsze produkty spółki to portale społecznościowe i komunikatory (QQ, WeChat, QZone), systemy płatności (TenPay, WeChat Pay, QQ Wallet), rozrywka i gry (Tencent Games, QQ Music), serwisy informacyjne (QQ.com, Tencent News), serwisy internetowe i wyszukiwarki (QQ Browser, QQ Mail, Tencent Map, QQ Cloud) oraz sztuczna inteligencja rozwijana w Tencent AI Lab. W niecałe 20 lat Tencent od firmy niemającej na siebie pomysłu stał się światowym potentatem wycenianym na 500 mld USD, z rocznym zyskiem netto w wysokości 2,5 mld USD.