Rozwój marek globalnych w Chinach

Rynek chiński wciąż otwiera się na zagraniczne firmy. Zagraniczne marki są szczególnie popularne wśród przedstawicieli klasy średniej oraz młodego pokolenia. Chińczycy pożądają amerykańskiego stylu życia, stąd popularność KFC, Starbucks, czy Apple. Jest to oznaka statusu i życia na wysokim poziomie. Jakie globalne marki są znane w Chinach?

Rozwój marek globalnych w Chinach

Rozwój marek globalnych w Chinach – które są najbardziej popularne?

Wśród firm zagranicznych, które mają największą liczbę lokali w Chinach, można znaleźć przykłady sieci amerykańskich (KFC, McDonald’s, Starbucks), europejskich (H&M, Carrefour, Sephora), a także japońskich (Uniqlo, Lawson).

Sieć fast-food KFC w Chinach

KFC

Najbardziej rozwiniętą siecią lokali w Chinach może pochwalić się KFC (肯德基) – restauracja typu fast food. Pierwszy lokal został otwarty w roku 1987 w Pekinie. W 1988 zanotowano tam najwyższą sprzedaż wśród wszystkich KFC na świecie. W 2023 roku w Chinach było 9000 lokali KFC, zlokalizowanych w ponad 1500 chińskich miastach.

Kluczem do sukcesu KFC w Chinach jest dopasowanie się do gustów mieszkańców (np. Twister z kurczakiem przygotowanym na wzór kaczki po pekińsku), a także serwowanie lokalnych potraw (m.in. zupy, youtiao, makarony, yuebing). W innym wpisie opisaliśmy ekspansję KFC w Chinach.

Kawiarnia Starbucks w Chinach

Starbucks

Na drugim miejscu plasuje się sieć kawiarni Starbucks (星巴克). Pierwsza kawiarnia została otwarta w 1999 roku; obecnie w Chinach jest około 6000 lokali Starbucks w 230 miejscowościach. W 2019 roku został otwarty lokal, który jest dostosowany do obsługi użytkowników języka migowego.

Dla zagranicznych marek ważne jest dostosowanie się do nowego rynku. Starbucks wprowadził do swojego menu w Chinach m.in. ciastko nadziewane np. czerwoną fasolą, które, poza tym regionem Azji, nie jest popularną przekąską.

Sklep osiedlowy Lawson w Chinach

Lawson

Pierwszy sklep Lawson (罗森) został otwarty w Chinach w 2016 roku. Rozwój tej japońskiej sieci sklepów wielobranżowych jest szczególnie dynamiczny. W ciągu zaledwie dwóch lat (2016-2018) sieć otworzyła 1642 sklepy w samych Chinach. Obecnie jest tam blisko 5700 sklepów (ponad 2500 w Szanghaju!), co czyni go drugim co do wielkości rynkiem pod względem liczby sklepów. W Japonii jest ponad 14 000 sklepów.

Sieć fast-food McDonald’s w Chinach

McDonald's

McDonald’s (麦当劳) jest w Chinach mniej popularny niż jego największy globalny rywal, KFC. McDonald’s w Chinach kontynentalnych pojawił się w roku 1990, a pierwsza restauracja została otwarta w Shenzhen. W Chinach jest 5000 restauracji McDonald’s obsługujących miliard klientów rocznie. Największy w swoim czasie oddział McDonald’s na świecie został otwarty w 1992 roku w Pekinie – mieści on 700 miejsc siedzących i 29 kas.

McDonald’s, podobnie jak KFC i Starbucks, wprowadził w Chinach specjalne pozycje menu, bardziej odpowiadające chińskim gustom, takie jak pikantne skrzydełka i sos syczuański. Zobacz, jak McDonald’s rozwinął swoją działalność w Chinach.

Szkolenie: Eksport do Chin

Inne globalne marki w Chinach

Pizza Hut w Chinach

Pizza Hut
  • 必胜客
  • sieć pizzerii
  • pierwszy lokal otwarty w 1990 roku
  • 3000 restauracji

Pierwsza restaurację Pizza Hut została otwarta w 1990 roku w Pekinie. W 2023 roku w Qinghuangdao w prowincji Hebei otwarto 3000. lokal. W nowo otwartej restauracji zastosowano szereg technologii niskoemisyjnych, które dobrze wpisują się w ruch pro-środowiskowy. Motywy przewodnie niektórych lokali Pizza Hut w Chinach to niematerialne dziedzictwo kulturowe, pupile, gry itp., aby przyciągnąć więcej klientów.

Sklep osiedlowy 7-Eleven

7 eleven
  • brak nazwy po chińsku
  • sieć sklepów spożywczych typu convenience
  • pierwszy sklep otwarty w 1992 roku
  • około 2900 sklepów

Pierwszy sklep 7-Eleven w Chinach został otwarty w Shenzhen w 1992 roku. Większość z nich jest otwarta 24 godziny na dobę. Sklepy oferują szeroką gamę produktów spożywczych, w tym tradycyjne chińskie bułeczki gotowane na parze, a także lokalne napoje, słodycze, gazety i inne artykuły.

Burger King w Chinach

Burger King
  • 汉堡王 („król hamburgerów”)
  • sieć fast food
  • pierwszy sklep otwarty w 2005 roku
  • około 1300 restauracji

Burger King późno dołączył na chińskim rynku, otwierając swoją pierwszą restaurację w Szanghaju w 2005 roku. Sieć ta ma znacznie mniej lokalizacji w porównaniu do McDonald’s i KFC. Co więcej, menu nie różni się tak bardzo od menu w rodzimym USA. Burger King nie jest także tak przystępny cenowo jak inne sieci fast food w Chinach.

Uniqlo w Chinach

Uniqlo
  • 优衣库 („magazyn doskonałych ubrań”)
  • odzież i dodatki odzieżowe
  • pierwszy oddział otwarty w 2002 roku
  • około 1030 sklepów

Uniqlo to stosunkowo niedroga japońska marka odzieżowa. Jej pierwszy sklep w Chinach został otwarty w Szanghaju. W samym Szanghaju jest ponad 90 sklepów, a w Pekinie – ponad 70 sklepów.

Kanapki Subway w Chinach

Subway
  • 赛百味
  • sieć fast food
  • pierwszy lokal otwarty w 1995 roku
  • około 660 restauracji

Subway wystartowało w Chinach zaledwie 5 lat po McDonaldzie, ale nie cieszy się popularnością wśród chińskich konsumentów. Głównym powodem jest cena, a tuż za wysoką ceną mała różnorodność posiłków. Specjalnie dla chińskiego rynku stworzono kanapkę o lokalnym smaku, z ostrym kurczakiem po syczuańsku. Plan ekspansji zakłada otworzenie co najmniej 1500 lokali Subway w Chinach do 2028 roku.

H&M w Chinach

H&M
  • 海恩斯莫里斯服饰
  • odzież i dodatki odzieżowe
  • pierwszy sklep otwarty w 2007 roku
  • około 650 sklepów

Wśród europejskich sieci, szwedzki H&M ma dużą liczbę sklepów w Chinach kontynentalnych. Marka sprzedaje również swoje produkty na Tmall, najpopularniejszej chińskiej platformie e-commerce. H&M produkuje swoją odzież głównie w Chinach, co przekłada się na koszty i sprzyja rozwojowi firmy w tym kraju.

Walmart w Chinach

Walmart
  • 沃尔玛
  • hipermarkety i sklepy spożywcze
  • pierwszy oddział otwarty w 1996 roku
  • około 380 sklepów

W 1996 roku w Chinach otwarto pierwszy Walmart. W kolejnych latach otwierano ich setki, ale od 2016 roku co roku zamykano 10-20 sklepów. Pierwszy sklep zamknięto po 25 latach. Warto również wspomnieć, że upadek działalności sklepów Wal-Mart w Chinach nie jest odosobnionym przypadkiem, ponieważ biznes e-commerce szybko się rozwija i sprzedaż stacjonarna nie jest już tak popularna.

Sephora w Chinach

Sephora
  • 丝芙兰
  • sprzedawca kosmetyków
  • pierwszy oddział otwarty w 2005 roku
  • około 324 sklepów

Sephora to francuska marka kosmetyczna, będąca częścią konglomeratu LVMH. Aby dostosować się do rynku chińskiego, Sephora organizuje wyprzedaże na przykład 18 czerwca, który jest dniem zakupów w Chinach znanym jako 618.

Szkolenie: Eksport do Chin

Häagen-Dazs w Chinach

Haagen Dazs
  • 哈根达斯
  • lodziarnie i kawiarnie
  • pierwszy lokal otwarty w 1996 roku
  • około 218 lokali

Amerykańska marka lodów Häagen-Dazs weszła na chiński rynek kontynentalny w 1996 roku i obecnie posiada ponad 200 lokali w tym kraju. Marka całkowicie dopasowuje się do upodobań Chińczyków. W Chinach w sprzedaży dostępne są lody z zielonej herbaty czy lodowe ciasteczka księżycowe w limitowanej edycji z okazji Święta Środka Jesieni.

Carrefour w Chinach

Carrefour
  • 家乐福
  • hipermarkety i sklepy spożywcze
  • pierwszy sklep otwarty w 1995 roku
  • około 150 sklepów

Carrefour to kolejna francuska sieć na liście. Jej pierwszy sklep w Chinach został otwarty w Pekinie. Carrefour miał dobry początek, ale w 2018 roku ze względu na okoliczności, Suning nabył część udziałów firmy. W latach 2018-2022 liczba sklepów spadła z 239 do 150.

Apple w Chinach

Apple
  • 苹果 („jabłko”)
  • elektronika i informatyka
  • pierwszy sklep otwarty w 2008 roku
  • około 45 sklepów

Marka Apple weszła na chiński rynek w 2008 roku, czyli 8 lat przed siecią Lawson. Dla porównania Apple ma „zaledwie” 45 sklepów w całych Chinach kontynentalnych. Jest to jednak największa liczba sklepów Apple poza Stanami Zjednoczonymi.

Rozwój marek globalnych

Na zdjęciu widać lokale w Chinach: pizzerię Pizza Hut i sklep 7-Eleven.

Rozwój globalnych marek w Chinach wykres

Na infografice przedstawiamy najpopularniejsze globalne marki z największą ilością lokali w Chinach. Można zauważyć przykłady sieci europejskich (H&M, Carrefour, Sephora), amerykańskich (KFC, Starbucks, McDonald’s), a także japońskich (UNIQLO, Lawson).

Szkolenie: Eksport do Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 6