Rozwój marek globalnych w Chinach

Rynek chiński wciąż otwiera się na zagraniczne firmy. Rozwój marek globalnych w Chinach nabiera tempa, firmy planują otwieranie ogromnej ilości swoich lokali w ciągu najbliższych lat. Zagraniczne marki są szczególnie popularne wśród przedstawicieli klasy średniej oraz młodego pokolenia. Chińczycy pożądają amerykańskiego stylu życia, stąd popularność KFC, Starbucks, Apple. Jest to oznaka statusu i życia na wysokim poziomie.

Na poniższej infografice przedstawiamy najpopularniejsze globalne marki z największą ilością lokali w Chinach. Można zauważyć przykłady sieci europejskich (H&M, Carrefour, Sephora), amerykańskich (KFC, Starbucks, Mc Donald’s) a także japońskich (Uniqlo, Lawson).

rozwój marek globalnych w Chinach

Rozwój marek globalnych w Chinach- które są najbardziej rozpowszechnione?

Najbardziej rozwiniętą siecią lokali może pochwalić się KFC – restauracja typu fast food. Pierwszy lokal został otwarty w roku 1987 w Pekinie. W 1988 zanotowano tam najwyższą sprzedaż wśród wszystkich KFC na świecie. Dla porównania, w Polsce znajduje się 210 barów KFC. Kluczem do sukcesu KFC w Chinach jest dopasowanie się do gustów mieszkańców (np. Twister z kurczakiem przygotowanym na wzór kaczki po pekińsku) a także serwowanie lokalnych potraw.

Na drugim miejscu plasuje się kawiarnia Starbucks. Niedawno ogłoszono, że firma planuje otworzyć kolejne trzy tysiące lokali w Państwie Środka do końca 2022 roku. Co w praktyce oznacza otwieranie 600 Starbucksów rocznie, czyli każdego nowego lokalu co 15 godzin!

Na kolejnym miejscu znajduje się sieć sklepów 7-Eleven. Jest to amerykańska sieć sklepów osiedlowych. Pierwszy sklep został otwarty w Shenzhen w roku 1992. W 7-Eleven można zaopatrzyć się w takie towary jak ciepłe dania, napoje, alkohol, prasa i inne artykuły codziennego użytku. Większość z nich jest otwarta całodobowo.

McDonald’s w Chinach kontynentalnych pojawił się w roku 1990. Pierwszy bar został otwarty w Shenzhen, natomiast największy lokal McDonald’s na świecie, otworzono w 1992 roku w Pekinie– mieści on 700 miejsc siedzących i 29 kas. Liczba lokali McDonald’s ma zwiększyć się o 1500 w ciągu następnych pięciu lat.

UNIQLO to japońska firma odzieżowa, posiadająca ponad 600 sklepów w całych Chinach. W 2018 planowano otworzyć 130 nowych punktów, z czego aż 100 w Państwie Środka.

Amerykańska marka produktów lodowych Häagen-Dazs rozpoczęła swoją działalność w Chinach kontynentalnych w roku 1996 i na dzień dzisiejszy otwartych jest około 200 lokali. Firma w pełni dopasowuje się do specyficznego rynku, tworząc specjalne warianty produktów, np. lody o smaku zielonej herbaty lub lodowe ciasteczka księżycowe w limitowanej wersji menu na Święto Środka Jesieni.

Na zdjęciu poniżej Pizza Hut w Chinach. Po lewej stronie widoczny także sklepik 7-Eleven.

Rozwój marek globalnych

Szkolenie: Import z Chin

Dynamiczny rozwój marek globalnych w Chinach

Szczególnie dynamicznym rozwojem odznacza się japońska sieć sklepów osiedlowych Lawson. Od roku 2016, czyli w ciągu dwóch lat, w Chinach pojawiły się aż 1642 obiekty handlowe! Z czego około 800 z nich znajduje się w samym Szanghaju i okolicach. Firma Apple, która rozpoczęła swoją działalność 8 lat wcześniej niż Lawson, w roku 2008, posiada zaledwie 41 punktów w całych Chinach. Jednakże, jest to największa ilość salonów Apple poza USA, co oznacza, że nie jest to wcale tak mało.

Marki europejskie

Jak można zauważyć na infografice, europejskie marki nie mają aż tylu obiektów handlowych co pozostałe. Najwięcej, bo ponad 500 sklepów, posiada szwedzki H&M, który w tym roku rozpoczął nawet sprzedaż ubrań poprzez platformę T-Mall. Dużym ułatwieniem dla tej firmy jest to, iż produkuje ona ubrania głównie w Chinach. W zestawieniu znajdują się także dwie marki pochodzące z Francji: Carrefour i Sephora.