KFC (Kentucky Fried Chicken) to amerykańska sieć barów szybkiej obsługi, która została założona w 1930 roku. Restauracja cieszy się popularnością na całym świecie. Jak natomiast wygląda sytuacja KFC w Chinach? Już kiedyś pisaliśmy, że spośród zagranicznych marek obecnych w Państwie Środka, to właśnie KFC (w Chinach znane też jako 肯德基 – Kendeji) posiada największą ilość lokali w tym kraju. Co złożyło się na ten sukces?
Początki KFC w Chinach
KFC to największa sieć restauracji fast-food w Chinach.
Pierwsza restauracja w Państwie Środka została otworzona w 1987 roku w Pekinie. Fast-food rozpoczął przedsięwzięcie, jak również współpracę z innymi przedsiębiorstwami, posiadając 60% udziałów. Natomiast na początku 1988 roku Bank of China objął 25% udziałów KFC, tym samym udział restauracji został zmniejszony do 51%.
Bycie pierwszą tego typu restauracją na chińskim rynku zapewnia KFC znaczną przewagę nad konkurencją. Zamiast ściągać do Chin amerykańskich menadżerów postanowiono zatrudnić kierownictwo rosnących gospodarek takich jak Tajwan. KFC stworzyło własną chińską strukturę dystrybucyjną, która wcześniej w Chinach nie istniała, tym samym aktualnie zapewniło to wysoki standard jakości. KFC miało dodatkową przewagę nad swoimi konkurentami, ze względu na proponowane dania. Smażony kurczak od dekad był obecny w chińskiej kuchni. Nie można tego natomiast powiedzieć o hamburgerach, które były i nadal są tam mało znane.
KFC wcześnie stało się symbolem szybko reformującej się gospodarki, jak również nowo otwartego dostępu do świata.
KFC China jest obecnie własnością Yum China (Yum Brands była spółką dominującą od 1997-2016) i działa niezależnie od pozostałych.
Początkowo, gdy otworzono pierwszą restaurację, było to postrzegane jako bardzo luksusowe. Marka również gwarantowała chińskim konsumentom potencjalną czystość i świeżość.
Dalszy rozwój KFC
Od 2003 roku w Chinach zaczęło się otwierać coraz więcej nowych restauracji fast-food, w tym właśnie KFC.
Ponadto w 2008 roku dyrektor generalny ogłosił plany otwarcia ponad 20 000 restauracji na terenie całych Chin.
Nie obyło się również bez upadków i skandali. W grudniu 2012 roku sieć restauracji spotkała się z zarzutami, że niektórzy jej dostawcy wprowadzili leki przeciwwirusowe i hormony wzrostu do drobiu, w ten sposób naruszając przepisy dotyczące bezpieczeństwa żywności. Doprowadziło to do rozpoczęcia dochodzenia rządowego w sprawie stosowania antybiotyków w żywności. Ze względu na tę sytuację, sprzedaż w styczniu 2013 zmniejszyła się o 41% w stosunku do roku poprzedniego. Powracanie do łask, zajęło dłużej niż się tego spodziewano, jednakże w pierwszym kwartale 2014 roku sprzedaż wzrosła o 11%.
W lipcu 2014 roku miejsce miał kolejny skandal. Chińskie władze zamknęły działalność w Szanghaju ze względu na plotki dotyczące przeterminowanego mięsa. Firma wypowiedziała z tego powodu umowę z wcześniejszym dostawcą i powróciła do naprawiania dobrego imienia restauracji.
Aktualnie, pomimo problemów KFC nadal cieszy się ogromną popularnością wśród Chińczyków i stale się rozwija, chcąc spełnić wszelkie oczekiwania.
Niedawno KFC otworzyło w Chinach nową restauracją o zupełnie innej koncepcji. KPRO koncentruje się na zapewnieniu świeżej i zdrowej żywności (bez smażonego kurczaka). Możliwe jest tam nawet płacenie za swoje zamówienie twarzą, poprzez technologię Smile to Pay, która identyfikuje naszą twarz i łączy ją z dopasowanym kontem bankowym.
Zasięg KFC w Chinach
W 1994 roku w Chinach było już 28 punktów KFC, w tym 7 w Pekinie. Natomiast do 1997 roku otworzyło się już ponad 100 restauracji.
W 2002 roku, gdy w Chinach zaczęło pojawiać się coraz więcej samochodów, otworzono pierwszą restaurację KFC, która obsługiwała klientów przyjeżdżających samochodami.
Według danych z 15 kwietnia 2018 roku w Chinach znajduje się ponad 5000 restauracji w 1100 różnych miastach, które generują przychody w wysokości około 5 miliardów dolarów rocznie.
Trzypiętrowa restauracja o powierzchni ponad 334 m2 była największym oddziałem KFC – z miejscami siedzącymi dla 500 osób i znajduje się w odległości krótkiego spaceru od placu Tiananmen w Pekinie. Restauracja odniosła natychmiastowy sukces: klienci ustawiali się na zewnątrz restauracji przez wiele miesięcy po jej otwarciu.
Według danych Euromonitora z 2018 roku, KFC posiada 11,6% udziałów w chińskim rynku, znacznie przewyższając tym 5,6% McDonalda. McDonald’s posiada około 2500 restauracji.
KFC jest globalną marką z największą ilością punktów w Chinach, co można zaobserwować na infografice załączonej w poniższym artykule:
Rozwój marek globalnych w Chinach
Prognozy na dalszy rozwój KFC w Chinach
KFC w Chinach postrzegane jest również jako miejsce dla młodzieży i wschodzącej klasy średniej. W restauracji często można napotkać nastolatków, rodziny z dziećmi, a także studentów, odrabiających prace domowe. Miejsce przeznaczone jest dla wszystkich, ale to właśnie te osoby odwiedzają je najczęściej, dlatego zarząd stara się dopasować dla nich swoje produkty.
Wiele osób uważa, że chińskie KFC jest zdecydowanie lepsze od amerykańskiego czy europejskiego. Można spotkać się z opiniami, że jedzenie smakuje świeżej, mniej tłusto i jest zdecydowanie bardziej przemyślane.
Marka stale się rozwija i dopasowuje swoje restauracje do klientów, odnawiając je i modernizując.
Marka ma zamiar dotrzeć do liczy 20 000 punktów w Chinach, również w mniejszych miastach. Restauracja zamierza dostosowywać się do wszelkich wymagać ze strony klientów.
Wyzwania rynku chińskiego
Kluczem do sukcesu KFC w tym kraju jest dopasowanie menu do lokalnych upodobań. Chińskie KFC posiada elementy w menu, które nigdy nie trafią do amerykańskiego menu. Sieć restauracji nie tylko serwuje smażonego kurczaka, ale również wiele lokalnych potraw (m.in. owsiankę ryżową czy tarte z jajek). W menu można znaleźć również lody z matchy, kawałki kurczaka w sosie sojowym czy kanapkę z krewetkami. Aktualnie nie spotkamy takich dań w europejskich restauracjach KFC, jednakże w Chinach cieszą się ogromnym zainteresowaniem.
Poniżej można zobaczyć trzy przykłady dań serwowanych w chińskim KFC:
KFC w ostatnich latach współpracuje również z licznymi sławami w celach promocji swojej marki. Promocje celebrytów pozytywnie wpływają na wzrost sprzedaży.
Dobry przykład dla eksporterów
Sukces KFC w Chinach można również przypisać strategii biznesowej opracowanej i wdrożonej przez tak zwany tajwański gang, grupę urodzonych na Tajwanie, wykształconych w Stanach Zjednoczonych kierowników wyższego szczebla, którzy zarządzali działaniami KFC w Chinach na wczesnym etapie. Uzbrojeni w znajomość Chin i ich kulturę, tworzyli lokalne partnerstwa, zatrudniali głównie mieszkańców, jak również wymyślali lokalne menu i praktyki zarządzania.
Historia amerykańskiego smażonego kurczaka w Chinach jest pryzmatem, dzięki któremu możemy zbadać kluczowy aspekt chińskiej reformy i otwarcia w ciągu ostatnich 40 lat – dramatycznych zmian na rynkach konsumenckich i branży usług.
Właściciele marek muszą całkowicie przemyśleć swoje produkty i usługi od podstaw, żeby dobrze wypaść na chińskim rynku.
Należy pamiętać, że bezpieczeństwo żywności jest sprawą najwyższej wagi.