Alibaba Group

Poniżej prezentujemy podstawowe informacje na tematu najistotniejszych firm wchodzących w skład Alibaba Group. Należą do niej między innymi dwa najbardziej znane portale zakupowe online Alibaba.com oraz AliExpress. Również popularny wśród polskich konsumentów jest serwis Taobao.com, na którym można kupić niemal wszystko. Reszta firm będących częścią grupy to platformy i usługi skierowane do chińskich użytkowników. Niewątpliwie jednak portfolio Alibaba Group jest przemyślane i zróżnicowane na tyle, że pozwoliło wygenerować w II kwartale 2021 roku zysk netto w wysokości 42,84 miliarda juanów (ok. 26,46 miliardów PLN).

Platforma Alibaba.com to pierwszy produkt firmy. Serwis wraz ze swoją chińską wersją 阿里巴巴1688 powstał w 1999 roku. Od tego czasu grupa Alibaba cały czas się rozwija i obecnie w jej skład wchodzi wiele firm zajmujących się nie tylko handlem, ale też płatnościami elektronicznymi czy usługami w chmurze. Poniżej omawiamy największe firmy należące do Alibaba Group.

Import z Chin w 2021

Firmy wchodzące w skład Alibaba Group

Alibaba.com

Jak wspomnieliśmy, Alibaba.com była pierwszym portalem i firmą Alibaba Group. Jest ona wiodącą platformą dla transgranicznego e-commerce hurtowego, z której korzystają miliony kupujących i dostawców na całym świecie. Działa na zasadach B2B (business-to-business). Dostawcy na Alibabie to głównie producenci, firmy handlowe, hurtownicy i sprzedawcy detaliczni, zajmujący się importem i eksportem. Sklep internetowy oferuje setki milionów produktów z niemal każdej branży. Roczna liczba aktywnych konsumentów na Alibabie osiągnęła 828 milionów w drugim kwartale 2021 roku.

Jak kupować na platformie Alibaba?

Alibaba.com

阿里巴巴1688

1688 to wiodąca platforma handlowa dla transakcji między małymi przedsiębiorstwami, skierowana tylko do chińskich użytkowników. Umożliwia nawiązywanie współpracy między producentami i sprzedawcami hurtowymi, a nabywcami hurtowymi w Chinach. Do najczęściej sprzedawanych/kupowanych grup towarów na 1688 należą odzież, akcesoria, elektronika i komputery oraz home decor i meble. Posiada około 120 użytkowników i 10 milionów dostawców wyrobów z 49 głównych kategorii. Ze względu na to, że strona jest dedykowana głównie chińskim sprzedawcom i kupującym, jest ona dostępna wyłącznie w języku chińskim.

Jak korzystać z platformy 1688?

1688

Taobao Marketplace

Taobao to jedna z najczęściej odwiedzanych stron internetowych na świecie, główny chiński serwis do zakupów internetowych. W odróżnieniu do serwisu Alibaba czy 1688, Taobao działa w oparciu o zasadę C2C (consumer-to-consumer) – od konsumenta dla konsumenta. Na portalu można zakupić towary od innych użytkowników w ustalonej cenie lub na aukcji. Szczególnie popularna jest aplikacja Taobao, która w czerwcu 2019 osiągnęła 755 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Ponadto, w 2021 roku strona zajęła 8. miejsce pod względem najczęściej odwiedzanych witryn globalnie.

Taobao
Szkolenie: Import z Chin

Alimama

Alimama to platforma zapewniająca technologie marketingowe dla firm będących użytkownikami serwisów zakupowych Alibaba Group. Oznacza to, że mogą korzystać z niej sprzedawcy np. na Alibabie czy 1688. Technologie marketingowe online Alimama dotyczą zarówno komputerów osobistych, jak i urządzeń mobilnych. Alimama posiada również program marketingu afiliacyjnego, co oznacza, że firmy mogą reklamować się na aplikacjach i witrynach innych firm. Ma to na celu znaczne powiększenie ich zasięgów poza platformy zakupowe wchodzące w skład Alibaba Group.

Alimama

Tmall

Platforma, na której można kupować produkty wielu chińskich i zagranicznych znanych marek. Tmall działa na zasadzie B2C (business-to-customer) i służy zarówno chińskim, jak i międzynarodowym konsumentom. Jest to najczęściej odwiedzana tego typu chińska platforma. Z końcem marca 2021 roku Tmall był jednym z wiodących serwisów zapewniających taki zakres usług i wciąż dynamicznie się rozwija. Wśród popularnych na świecie marek, na Tmall znajdziemy na przykład:

  • Vans;
  • Crocs;
  • Puma;
  • New Balance;
  • Chanel;
  • Dior;
  • Sony;
  • Mini;
  • i wiele innych.

Na platformie Tmall swoje produkty sprzedają również polskie firmy, które budują markę w Chinach. Do takich firm należy Zara, której odzież cieszy się uznaniem wśród chińskich konsumentów.

Jak sprzedawać na Tmall?

Tmall

Alibaba Cloud

Alibaba Cloud to firma świadcząca szereg usług związanych z technologią cyfrową dla konsumentów na całym świecie. Zakres jej działalności obejmuje między innymi bazę danych, przechowywanie, wirtualizację sieci, ochronę, zarządzanie, aplikacje, analitykę dużych zbiorów danych i wiele innych. Alibaba Group określa Alibaba Cloud jako swój filar technologii cyfrowej i inteligencji. W 2020 roku była ona liderem wśród chińskich firm zapewniających tego rodzaju usługi i 3. taką firmą na świecie pod względem przychodów.

Alibaba Cloud

AliExpress

AliExpress to serwis do zakupów detalicznych, przeznaczony dla konsumentów na całym świecie. Powstał on z myślą o sprzedaży detalicznej dla indywidualnych użytkowników. Za pośrednictwem platformy międzynarodowi nabywcy mają możliwość zakupu chińskich towarów bezpośrednio od producentów i dystrybutorów. Ze względu na tak zróżnicowane grono użytkowników, serwis dostępny jest w kilkunastu wersjach językowych, w tym angielskiej i polskiej. Mogą z niego korzystać konsumenci z 230 różnych państw i regionów. Kupującymi na AliExpress są zarówno osoby prywatne, jak i firmy planujące dalszą odsprzedaż wyrobów.  

Jak kupować na AliExpress?

AliExpress

Lazada

Lazada jest kolejną wiodącą i szybko rozwijającą się w Azji Południowo-Wschodniej platformą e-commerce. Jej głównym celem jest umożliwienie konsumentom łatwe nawiązywanie kontaktu z lokalnymi, małymi i średnimi firmami, a także regionalnymi i globalnymi markami. Serwis posiada ponad 100 milionów aktywnych użytkowników rocznie. Lazada to spółka zależna Alibaba Group, która została założona przez europejską firmę Rocket Internet. Obsługuje klientów z 6 państw: Indonezji, Wietnamu, Malezji, Tajlandii, Singapuru i Filipin.

Lazada
Import z Chin w 2021

Cainiao Network

Firma logistyczna, której celem jest realizacja dostaw zamówień w przeciągu 24 godzin do chińskich konsumentów i 72 godzin do zagranicznych. Aby tego dokonać, buduje i rozwija globalną sieć realizacji zamówień wraz ze swoimi partnerami logistycznymi. W marcu 2021 roku firma Cainiao Network współpracowała z ponad 270 logistycznymi partnerami na świecie. Również Poczta Polska podpisała porozumienie z Cainiao Network, aby usprawnić dostawy towarów, np. z AliExpress, do polskich nabywców. Ich transport do Polski z Chin ma zajmować do 15 dni, a następnie w 2 dni trafiać do kupującego.

Cainiao Network

DingTalk

DingTalk to cyfrowe miejsce pracy. Zapewnia nowe rozwiązania dla pracy, udostępniania i kooperacji w firmach i organizacjach. Działalność firmy nie dotyczy jedynie firm zajmujących się handlem, ale także placówek takich jak szkoły czy inne instytucje edukacyjne. DingTalk ułatwia na przykład komunikację w pracy zdalnej i zwiększa jej efektywność. Według danych z maja 2021 roku aplikacja posiada niemal 146 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Aplikacja DingTalk dostępna jest do pobrania na systemy iOS, macOS, Android i Windows.

DingTalk

Freshippo

Sieć detaliczna, wykorzystująca swoje stacjonarne punkty jako magazyny do realizacji zamówień online. Zapewnia dostawę zakupionych przez internet towarów w zaledwie 30 minut do klienta znajdującego się w odległości do 3 kilometrów od sklepu Freshippo. Realizacją dostaw z Freshippo zajmuje się między innymi opisywana poniżej firma Ele.me. Z końcem marca 2021 roku firma posiadała 257 swoich sklepów na terenie Chin.

Freshippo

Youku

Youku to jedna z wiodących chińskich platform hostingu wideo, która udostępnia użytkownikom głównie filmy pełnometrażowe, seriale i programy telewizyjne. Obecnie zajmuje 3. miejsce wśród takich witryn pod względem liczby aktywnych użytkowników miesięcznie w Chinach. Chętnie wykorzystywana jest także w celach marketingowych, aby dotrzeć do szerszego grona klientów. Serwis Youku jest firmą zależną Alibaba Group.

Youku

Ele.me

Ele.me jest platformą oferującą dowóz jedzenia zamówionego online. Obsługuje ponad 2000 chińskich miast i nie tylko dowozi posiłki z wielu restauracji, ale także zakupy z popularnych sieci i sklepów. Ele.me przywiązuje dużą wagę do jakości jedzenia, a lokale, które nie spełniają wymogów firmy lub naruszają jej zasady, są likwidowane z aplikacji. Użytkownicy Ele.me mogą zamówić nawet lekarstwa i kwiaty, które zostaną dowiezione prosto do ich domów. Firma stała się częścią Alibaba Group w 2018 roku.

Ele.me

Dowiedz się więcej o Alibaba Group z naszego artykułu 10 faktów na temat Alibaba Group!

Sprawdź również, jakie są najpopularniejsze aplikacje mobilne w Chinach.

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

2.5 / 5. Ilość głosów: 11