Chińskie aplikacje mobilne

Jadąc do Chin, niejedna osoba zapomniała o tym, jak prezentuje się tam sytuacja portali i aplikacji internetowych. Mianowicie w Chinach nie mamy dostępu do wielu zachodnich aplikacji zasilanych przez m.in. Google. Zapomnijmy też o Facebooku czy Instagramie. Jednak jeśli chcemy utrzymać kontakt ze światem to żaden problem! Chińczycy doskonale radzą sobie bez zachodnich aplikacji, mają bowiem cały szereg lokalnych aplikacji i portali, których zaawansowanie niejednokrotnie wykracza poza znane nam firmy. Przedstawiamy najpopularniejsze chińskie aplikacje mobilne.

Chińskie aplikacje mobilne

Chińskie aplikacje mobilne

Poniżej przedstawiamy chińskie aplikacje mobilne najchętniej używane przez Chińczyków, ale również międzynarodowych użytkowników:

WeChat(微信)

WeChat to najpopularniejsza chińska aplikacja, posiadająca wiele przydatnych funkcji. Początkowo znana jako WeiXin, miała być odpowiednikiem znanej aplikacji WhatsApp. Jest komunikatorem internetowym, a jednocześnie portalem społecznościowym. Stworzona została przez firmę Tencent Inc. w 2010 roku i uruchomiona w 2011. Za pomocą WeChata można m.in. wysyłać wiadomości tekstowe i głosowe, prowadzić rozmowy telefoniczne, a nawet wideokonferencje, dzielić się zdjęciami zarówno w prywatnych konwersacjach, jak i na forum, robić zakupy czy wykonywać płatności elektroniczne. W większości sklepów czy restauracji możemy za jej pomocą dokonywać płatności.

Aktualnie aplikacja posiada ponad miliard aktywnych użytkowników miesięcznie, który po raz pierwszy osiągnęła w 2018 roku. Ten sam próg przekroczyła dla dziennych użytkowników zaledwie rok później, wyprzedzając innego dominanta wśród chińskich aplikacji – Weibo. Obecnie zajmuje 4. miejsce w rankingu najczęściej używanych aplikacji do przesyłania wiadomości, plasując się za WhatsAppem, Facebookiem i Messengerem. Popularność WeChata wciąż rośnie nie tylko w Chinach, ale na całym świecie.

Aplikacja do pobrania: Google Play / App Store

Szkolenie: Import z Chin

DiDi Chuxing (滴滴出行)

Aplikacja znana powszechnie jako DiDi to platforma oferująca usługi transportowe oraz nawigacyjne. Powstała z połączenia aplikacji dwóch firm – Tencent Inc. oraz Alibaby i stworzono ją w 2011 roku. Aktualnie ma też wśród sponsorów trzeciego giganta na chińskim rynku – Baidu. Darmowa aplikacja nazywana jest chińskim Uberem, bowiem za jej pomocą możemy zamówić taksówkę, skorzystać z prywatnego przejazdu, zamówić kierowcę zatrudnionego przez DiDi, skorzystać z przejazdu busem firmy DiDi, a nawet wypożyczyć samochód czy rower.

Firma oferuje swoje usługi dla ponad 550 milionów użytkowników w regionie Azji i Pacyfiku, Ameryki Łacińskiej oraz Rosji. Jest ona bardzo popularna, zgromadziła około 31 milionów kierowców od początku swojej działalności i dziennie wykonuje ponad 25 milionów przejazdów.

Aplikacja do pobrania: Google Play / App Store

Baidu (百度)

Baidu to dominująca w Chinach wyszukiwarka internetowa, będąca tamtejszym odpowiednikiem Google, która oferuje zbliżone usługi. W globalnym rankingu na luty 2021 roku, Baidu zajęła 6. miejsce co do wielkości wyszukiwarek. Aplikacja Baidu oferuje łatwe i szybkie wyszukiwanie pożądanych treści za pomocą urządzeń mobilnych. Umożliwia między innymi dostęp do rozrywki w formie filmów, muzyki oraz literatury. W 2020 roku z Baidu App korzystało około 544 milionów miesięcznych użytkowników.

Aplikacja do pobrania: Google Play / App Store

iQiyi (爱奇艺)

Pierwotnie Qiyi, internetowa platforma filmowa. Została stworzona w 2010 roku w Pekinie przez firmę Baidu. Aplikacja oferuje usługę VOD czyli wideo na życzenie. Jest aktualnie jedną z największych platform filmowych w Chinach. Miesięcznie aplikacja używana jest łącznie przez 6 miliardów godzin przez wszystkich użytkowników, których obsługuje w tym czasie ponad 500 milionów. Od końca 2017 roku iQiyi podpisał umowę z Netflixem, dzięki czemu w swojej ofercie może mieć niektóre produkcje amerykańskiego koncernu. Korzystający z iQiyi mogą cieszyć się szerokim wyborem filmów, programów rozrywkowych, dram (w tym koreańskich), seriali oraz anime, dostępnych z napisami w różnych językach.

Aplikacja do pobrania: Google Play / App Store

iQiyi

Sina Weibo (新浪微博)

Sina Weibo to portal społecznościowy w formie „weibo” – mikrobloga. Działa od 2009 roku pod firmą Sina Corporation. Choć mówi się o powolnym spadku popularności Sina Weibo, wciąż jest w czołówce mając około 516 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, prześcigając Twittera. Jest to druga największa platforma społecznościowa w Chinach zaraz po WeChat. Umożliwia dzielenie się informacjami, wiadomościami, zdjęciami oraz innymi materiałami z innymi użytkownikami, zamieszczanie komentarzy i o wiele więcej. Korzystając z Weibo można również publikować filmy wideo oraz przeglądać je w taki sam sposób, jak za pomocą popularnego TikToka.

Aplikacja w wersji na iOS dostępna jest w języku angielskim, zaś na innych systemach wciąż trwają testy tej wersji językowej.

Aplikacja do pobrania: Google Play / App Store

Weibo

Taobao (淘宝网)

Taobao to chiński portal zakupowy założony w 2003 roku przez Alibaba Group. Jedna z największych stron zakupowych na całym świecie i jedna z dziesięciu najczęściej odwiedzanych stron na świecie. Sprzedaż na portalu odbywa się na zasadzie C2C (consumer-to-consumer), czyli od konsumenta dla konsumenta. Aktualnie Taobao ma około 610 milionów użytkowników i ponad miliard produktów w swojej ofercie. Co więcej, każdego dnia Taobao odwiedza ponad 127 milionów osób. Strona umożliwia sprzedaż i zakupów produktów w ustalonej cenie lub aukcji. Firma oferuje cały zakres promocji. Największe są podczas chińskiego Dnia Singli 11 listopada, odpowiednika amerykańskiego Cyber Poniedziałku.

Aplikacja do pobrania: Google Play / App Store

Taobao

Tantan

Tantan jest aplikacją randkową założoną w 2014 roku, należącą do Tantan International. To jedna z najpopularniejszych aplikacji o charakterze randkowym, ciesząca się ponad 300 milionami zarejestrowanych użytkowników. Działa podobnie do Tindera. Używając jej można poznawać nowych ludzi, tworzyć przyjaźnie lub zapoznać się z sugerowanymi przez aplikację kandydatami na randkę, którzy wybierani są zgodnie z preferencjami użytkownika. Poprzez Tantan można tworzyć wiadomości tekstowe, głosowe, a także wideo.

Aplikacja do pobrania: Google Play / App Store

Da Zhong Dian Ping (大众点评)

Znany jako Dian Ping serwis, w którym znajdziemy opinie o przeróżnych lokalach usługowych, a także oferujący szereg zniżek. Jest własnością Dianping Holdings Ltd. ze wsparciem giganta Tencent. Jego funkcje zbliżone są do tych oferowanych przez TripAdvisor. Aplikacja zawiera informacje o lokalach z ponad 2300 chińskich miast. W jej ofercie znajdziemy opinie o m.in. restauracjach, kawiarniach, barach, barach karaoke, a nawet o salonach kosmetycznych. Dodatkowo możemy przy jej pomocy zarezerwować miejsce czy termin w lokalu, a także skorzystać z szerokiej gamy zniżek przyznawanych m.in. za korzystanie z usług w grupie. Posiada ponad 600 milionów zarejestrowanych użytkowników.

Aplikacja do pobrania: Google Play / App Store

Ele.me (饿了么)

Platforma oferująca dowóz jedzenia zamówionego online. Aplikację stworzyło dwóch studentów Szanghajskiego Uniwersytetu Jiao Tong w 2008 roku. Wśród jej sponsorów znajdziemy chińskich gigantów, takich jak Tencent Inc. czy Alibaba Group. Firma współpracuje też z omawianym wcześniej serwisem DiDi Chuxing. Ele.me obsługuje ponad 2000 chińskich miast, oferując dowóz jedzenia z wielu restauracji, ale też transport zakupów z najbardziej popularnych sieci i sklepów. Aplikacja została w 2017 roku dopracowana o część sprawdzającą bezpieczeństwo jedzenia z obsługiwanych lokali. Restauracje, które nie spełniają wymogów lub naruszają zasady narzucone przez aplikację są automatycznie usuwane, dzięki czemu zamawiając przez Ele.me możemy być pewni jakości jedzenia.

Aplikacja dostępna jest jedynie dla systemu iOS i nie można jej już ściągnąć z Google Play.

Aplikacja do pobrania: App Store

Douyin (抖音) – TikTok

Douyin, inaczej TikTok, to aplikacja, która szybko zyskała popularność nie tylko w Chinach, ale i na całym świecie. Została stworzona w 2016 roku przez firmę ByteDance. TikTok jest serwisem społecznościowym służącym do udostępniania krótkich filmików o różnorodnej tematyce. Umożliwia również ich edycję. W aplikacji znajdziemy wideo komediowe, taneczne, informacyjne oraz wiele innych. Wyświetlana zawartość dostosowywana jest do naszych zainteresowań na podstawie najczęstszych wyszukiwań i polubień. Obecnie TikTok zajmuje 7. miejsce wśród najczęściej używanych sieci społecznościowych i posiada aż 689 milionów aktywnych użytkowników.

Aplikacja do pobrania: Google Play / App Store

TikTok

Chińskie aplikacje mobilne – podsumowanie

Wyżej wymienione chińskie aplikacje mobilne stają się coraz popularniejsze, nie tylko w Chinach, ale i na całym świecie. Mogą się również poszczycić ogromną ilością miesięcznych i dziennych użytkowników. Niektóre z nich, np. TikTok, osiągnęły globalny sukces. Z użytkowania większości z nich możemy cieszyć się także w Polsce. Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z chińskimi aplikacjami. Mogą one się nam przydać, zwłaszcza jeśli planujemy wizytę w Państwie Środka, gdzie będziemy mieć ograniczony dostęp do znanych nam serwisów.

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 7