WeChat – mobilna komunikacja, mobilny biznes

Nie ulega wątpliwości, że smartfony i tablety szturmem zdobyły chiński rynek. Są tam znacznie bardziej popularne, niż na przykład w Polsce. Według danych z 2012 roku liczba subskrybentów usług 3G osiągnęła 150 milionów. Przyrost dokonuje się skokowo i czyni z chińskiego rynku aplikacji mobilnych idealne miejsce na inwestycje. Koncern Tencent, właściciel popularnego komunikatora QQ, doskonale zdawał sobie z tego sprawę – i właśnie dlatego stworzył WeChat.

WeChat

WeChat – Weixin

WeChat, wcześniej znany jako Weixin, to program do rozmów przypominający nieco znany w Europe WhatsApp. Użytkownik może rozmawiać ze swoimi znajomymi w trybie tekstowym, bądź skorzystać z funkcji Walkie Talkie i nagrać krótkie wiadomości głosowe, które następnie trafiają do rozmówcy i mogą być w dowolnym momencie odsłuchane. Na tym jednak możliwości WeChat się nie kończą. Karta Moments przypomina News Feed z Facebooka, pozwala na zamieszczenie zdjęć, statusów i wchodzenie w interakcje ze znajomymi. Opcja Look Around umożliwia znalezienie użytkowników w pobliżu. Drift Bootle to coś w rodzaju rzucenia w morze butelki z ukrytą wiadomością – może ją odczytać każdy ze znajdujących się w pobliżu użytkowników.

Ten niepozorny program, który powstał w 2011 roku, osiągnął niedawno zawrotną liczbę 300 milionów użytkowników. Aż 70 milionów z nich mieszka poza granicami Chin (łączna liczba użytkowników WhatsApp to 250 milionów). Plany zakładają ekspansję przede wszystkim w krajach azjatyckich. W Indiach ambasadorami marki uczyniono kilku znanych aktorów z Bollywood. Można powiedzieć, że WeChat jest pierwszym udanym importem z Chin w zakresie aplikacji mobilnych. Jego potencjał rozwojowy jest na tyle duży, że już został dostrzeżony przez wielkie korporacje, które wykorzystały go w swoich kampaniach marketingowych.

Przykładowo, Starbucks przeprowadził udaną kampanię social mobile, zatytułowaną #naturally awake#. Użytkownicy mogli wysyłać na konto Starbucksa wiadomość z emotikoną. W zamian otrzymywali link do piosenki, która odpowiadała ich nastrojowi. Cadillac przeprowadził konkurs fotograficzny pod hasłem „Discover Route 66”. Kluczem do powodzenia tego rodzaju kampanii jest wykorzystanie specyficznych właściwości WeChat: łatwość wejścia w bezpośrednią interakcję z potencjalnym klientem, prostota obsługi, możliwość dotarcia do konkretnych grup odbiorców.

Kolejna wersja – dodatkowe funkcje

Wersja 5.0 oprogramowania WeChat, która 5 sierpnia miała już swoją premierę w wersji na system iOS, wprowadza dodatkowe funkcje. M.in. możliwość grania online z przyjaciółmi i porównywanie wyników, jak także system płatności mobilnych, wykorzystujący kody QR i kody kreskowe.

Aplikacje mobilne pisane na Androida czy iOS to nadal młody rynek. Taki, na którym można osiągnąć wielki sukces przy stosunkowo niewielkim nakładzie środków. Stanowią doskonałą platformę wymiany informacji dla użytkowników z całego świata i to nie tylko dla osób prywatnych: jak dobrze wiadomo, wielu chińskich przedsiębiorców posługuje się QQ w technicznej korespodencji biznesowej, nierzadko częściej niż e-mailem. Niewątpliwie WeChat może wskoczyć na jego miejsce, czy raczej wspólnie z nim egzystować.

Planując kampanię marketingową (nie tylko w Chinach) warto pamiętać o możliwościach, jakie stwarza WeChat, a naszym rodzimym developerom aplikacji wypada tylko nadmienić, żeby nigdy nie zapominali o chińskiej wersji językowej swoich programów, bo rynek chiński ma wielki potencjał i dynamicznie się powiększa.
Szkolenie: Import z Chin