Transport z Chin – transport drobnicowy

Wiele osób, które importują towary z Chin na własną rękę, zastanawia się, czy import na mniejszą skalę jest opłacalny. Faktem jest, że obecnie nie trzeba zamawiać towaru w ilościach kontenerowych, ponieważ wielu producentów w Chinach przestawiło swoje produkcje na bardziej wydajne i ich fabryki są w stanie zrealizować małe zamówienia. Z tego powodu import produktów w ilościach paletowych czy kartonowych, a zarazem transport drobnicowy, stały się normą.

transport drobnicowy

Transport drobnicowy z Chin do Polski

Przy małych zamówieniach importowych można skorzystać z tzw. transportu drobnicowego (LCL – Less Container Load), w przeciwieństwie do tradycyjnego transportu kontenerowego (FCL – Full Container Load). W skrócie polega on na transporcie towarów wielu różnych importerów w jednym kontenerze. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie musimy zamawiać całej powierzchni kontenerowej, ale możemy ją podzielić z innymi importerami z Chin.

Szkolenie: Import z Chin

Transport drobnicowy to naturalnie bardzo opłacalna alternatywa dla małych i średnich firm. Poniżej znajdują się przykładowe stawki (stan na listopad 2021):

  • Transport drobnicowy kolejowy:

Suzhou – Małaszewicze: 1 900 – 2 000 dolarów za ok. 8 CMB (metry sześcienne)

Shenzhen – Hamburg: 2 500 – 2 800 dolarów za ok. 6 CBM

Ningbo – Pruszków: 2 900 – 3 500 dolarów za ok. 10 CMB

  • Transport drobnicowy morski:

Szanghaj – Gdynia: 2 500 – 3 000 dolarów za ok. 10 CBM

Shenzhen – Gdańsk: 700 – 2 000 dolarów za ok. 2 CBM

Ningbo – Częstochowa: 1 690 – 1 900 dolarów za ok. 8 CBM

Dla porównania przedstawiamy stawki kontenerowe:

  • Transport kontenerowy kolejowy:

Ningbo – Hamburg: 15 500 – 18 000 dolarów za kontener 40′HC

Suzhou – Pruszków: 15 000 – 17 500 dolarów za kontener 40’HC

Wenzhou – Małaszewicze: 15 000 – 18 000 dolarów za kontener 40’HC

  • Transport kontenerowy morski:

Qingdao – Gdynia: 16 000 – 18 000 dolarów za kontener 20’DV

Szanghaj – Warszawa: 17 100 – 18 200 dolarów za kontener 40’DV

Ningbo – Hamburg: 17 800 – 18 500 dolarów za kontener 40’DV

Warto zwrócić uwagę, że wysokie ceny transportu drobnicowego i pełnokontenerowego nie dotyczą wyłącznie przewozu z Chin. Spójrzmy również na koszty tranzytu morskiego pomiędzy innymi państwami:

Izmir (Turcja) – Berbera (Somalia): 13 100 dolarów za kontener 40’HC

Ho Chi Minh, Ho Chi Minh City (Wietnam) – Seattle (USA): 800 – 900 dolarów za ok. 2 CBM

Busan (Korea Południowa) – Hamburg (Niemcy): 14 090 USD za kontener 40’HC

Jak radzić sobie z wysokimi kosztami transportu?

Jak można zauważyć, stawki za fracht morski i kolejowy uległy znacznemu zbliżeniu, dlatego zalecamy porównywać ceny drobnicy dla obu środków transportów i wybrać dla siebie najkorzystniejszą ofertę. Tutaj należy pamiętać o terminowości ofert, które ważne są od kilku tygodni do miesiąca. Z tego względu warto robić wyceny na bieżąco.

Ceny frachtu nie są już tak wysokie, jak jeszcze parę miesięcy temu. Chociaż nie spadły one do stawek sprzed pandemii, to od lipca/sierpnia 2021 roku nie uległy wzrostowi, a stabilizują się na jednym poziomie. Jest do dobry znak dla importerów i eksporterów wyrobów. Jeśli jest to możliwe, zalecamy jednak rezygnację z wysyłki FCL i rozłożenie transportu towarów na LCL.

Przy transporcie drobnicowym należy brać pod uwagę, że w wielu przypadkach potrzebna jest organizacja dowozu przesyłki do terminala kolejowego lub kontenerowego oraz jego przewóz ze stacji/portu docelowego do miejsca przeznaczenia. Załadunek, jak i rozładunek drobnicy, są także o wiele bardziej czasochłonne niż w przypadku transportu masowego, a poza tym wiążą się z większym ryzykiem uszkodzenia czy pomylenia towaru, dlatego musi być on dobrze zabezpieczony.

Transport drobnicowy jest natomiast odradzany m.in. w razie przewozu towarów niebezpiecznych lub łatwo psujących się. Ten pierwszy rodzaj wymaga specjalnych zabezpieczeń oraz certyfikowanego przewoźnika, natomiast do transportu towarów takich jak leki czy żywność konieczne jest zastosowanie agregatów lub materiałów chłodzących.

Import z Chin w 2021

Transport lotniczy

Alternatywą dla transportu drobnicowego drogą morską lub kolejową jest transport lotniczy. Jego zalety to m.in. szybki czas dostarczenia towaru oraz możliwość przewozu towarów niebezpiecznych. Polecamy to rozwiązanie w przypadku przewozu przedmiotów drobnych i/lub wartościowych oraz potrzebnych od zaraz, takich jak sprzęt medyczny. Transport lotniczy wiąże się zazwyczaj z kilkukrotnym przeładunkiem, dlatego wskazane jest ubezpieczenie w razie uszkodzenia lub straty towaru.

Transport drobnicowy a Incoterms

Import towaru odbywa się na warunkach Międzynarodowych Reguł Handlu –  Incoterms (International Commercial Terms). Reguły te standaryzują podział kosztów oraz obowiązków między sprzedawcę i nabywcę (importera). Warto się z nimi zapoznać i wybrać wariant, który najbardziej nam odpowiada. Najczęściej stosowane reguły to FOB (Free On Board) oraz CIF (Cost Insurance and Freight). Ich porównanie mogą Państwo znaleźć w jednym z naszych wcześniejszych artykułów. W skrócie, transport na warunkach FOB jest opcją zalecaną, gdyż umożliwia uniknięcie ukrytych kosztów oraz własnoręczny wybór spedytora.

Porównywanie ofert spedycyjnych

W celu porównania ofert transportu drobnicowego (lub kontenerowego) dla spersonalizowanego zamówienia polecamy usługę na darmowej platformie ShipHub.pl.

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 2