Transport z Chin – transport drobnicowy

Wiele osób, które importują towary z Chin na własną rękę zastanawia się czy import na mniejszą skalę jest opłacalny. Faktem jest, że obecnie nie trzeba zamawiać towaru w ilościach kontenerowych, ponieważ wielu producentów w Chinach przestawiło swoje produkcje na bardziej wydajne i ich fabryki są w stanie zrealizować małe zamówienia. Z tego powodu import produktów w ilościach paletowych czy kartonowych, a zarazem transport drobnicowy, stały się normą.

transport drobnicowy

Transport drobnicowy z Chin do Polski

Przy małych zamówieniach importowych można skorzystać z tzw. transportu drobnicowego (LCL – Less than Container Load), w przeciwieństwie do tradycyjnego transportu kontenerowego (FCL – Full Container Load). W skrócie polega on na transporcie towarów wielu różnych importerów w jednym kontenerze. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie musimy zamawiać całej powierzchni kontenerowej, ale możemy ją podzielić z innymi importerami z Chin.

Transport drobnicowy to naturalnie bardzo opłacalna alternatywa dla małych i średnich firm. Poniżej znajdują się przykładowe stawki:

  • Transport drobnicowy kolejowy:

Szanghaj – Dęblin: 348 – 490 dolarów za ok. 3 CMB (metry sześcienne)

Shenzhen – Łódź: 218 – 550 dolarów za ok. 1 CBM

Suzhou – Poznań: 252 – 470 dolarów za ok. 1,5 CMB

  • Transport drobnicowy morski:

Szanghaj – Gdynia: 172 – 218 dolarów za ok. 2 CBM

Ningbo – Gdynia: 161 – 375 dolarów za ok. 2,5 CBM

Ningbo – Częstochowa: 108 – 250 dolarów za ok. 1 CBM (z dowozem drogowym)

Dla porównania przedstawiamy stawki kontenerowe:

  • Transport kontenerowy kolejowy

Xi’an – Małaszewicze: 2960 – 4950 dolarów za kontener 40′ czyli ok. 44 – 73 dolary za 1 CBM

Qingdao – Warszawa: ok. 4650 za kontener 40′ czyli ok. 69 dolarów za 1 CBM

  • Transport kontenerowy morski

Ningbo – Jaworzno: ok. 2200 dolarów za kontener 40′, czyli ok. 32 dolary za 1 CBM (z dowozem drogowym)

Ningbo – Tarnów: 3200 – 4500 dolarów za dwa kontenery 40′ czyli ok. 24 – 33 dolary za 1 CBM (z dowozem drogowym)

Ningbo – Gdańsk: 1040 – 1330 dolarów za kontener 20′ czyli ok. 31 – 40 dolarów za 1 CBM

Qingdao – Gdańsk: 1000 – 1300 dolarów za kontener 20′ czyli ok. 30 – 39 dolarów za 1 CBM

ShipHub

Wady i zalety przewozu drobnicy z Chin drogą morską vs. drogą kolejową

Jak można zauważyć transport morski drobnicy jest z reguły tańszą opcją. Wiąże się to z dłuższym czasem przewozu, który wynosi ok. 30-40 dni. W przypadku kolei są to zaledwie dwa tygodnie lub nawet krócej.

Należy jednak brać pod uwagę, że w wielu przypadkach potrzebna jest również organizacja dowozu przesyłki do terminala kolejowego lub kontenerowego oraz jego przewóz ze stacji/portu docelowego do miejsca przeznaczenia. Załadunek jak i rozładunek drobnicy jest także o wiele bardziej czasochłonny niż w przypadku transportu masowego, a poza tym wiąże się z większym ryzykiem uszkodzenia czy pomylenia towaru, dlatego musi być on dobrze zabezpieczony.

Transport drobnicowy odradzany jest m.in. w razie przewozu towarów niebezpiecznych lub łatwo psujących się. Ten pierwszy rodzaj wymaga specjalnych zabezpieczeń oraz certyfikowanego przewoźnika, natomiast do transportu towarów takich jak leki czy żywność konieczne jest zastosowanie agregatów lub materiałów chłodzących.

Transport lotniczy

Alternatywą dla transportu drobnicowego drogą morską lub kolejową jest transport lotniczy. Jego zalety to m.in. szybki czas dostarczenia towaru oraz możliwość przewozu towarów niebezpiecznych. Polecamy to rozwiązanie w przypadku przewozu przedmiotów drobnych i/lub wartościowych oraz potrzebnych od zaraz, takich jak sprzęt medyczny. Transport lotniczy wiąże się zazwyczaj z kilkukrotnym przeładunkiem, dlatego wskazane jest ubezpieczenie w razie uszkodzenia lub straty towaru.

Transport drobnicowy a Incoterms

Import towaru odbywa się na warunkach Międzynarodowych Reguł Handlu –  Incoterms (International Commercial Terms). Reguły te standaryzują podział kosztów oraz obowiązków między sprzedawcę i nabywcę (importera). Warto się z nimi zapoznać i wybrać wariant, który najbardziej nam odpowiada. Najczęściej stosowane reguły to FOB (Free On Board) oraz CIF (Cost Insurance and Freight). Ich porównanie mogą Państwo znaleźć w jednym z naszych wcześniejszych artykułów. W skrócie, transport na warunkach FOB jest opcją zalecaną, gdyż umożliwia uniknięcie ukrytych kosztów oraz własnoręczny wybór spedytora.

Porównywanie ofert spedycyjnych

W celu porównania ofert transportu drobnicowego (lub kontenerowego) dla spersonalizowanego zamówienia polecamy usługę na darmowej platformie Shiphub.pl.

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

0 / 5. Ilość głosów: 0