Starbucks w Chinach

Wydawałoby się, że kawa nie należy do najpopularniejszych napojów w Chinach i Chińczycy dopiero się do niej przekonują. Zazwyczaj państwo to kojarzone jest przede wszystkim z herbatą. Starbucks jednakże cieszy się w Państwie Środka ogromną popularnością, przynosząc przy tym spore zyski. Ponadto Chiny okazują się być numerem dwa pod względem spożycia kawy. Jeśli chodzi o kawę, to Starbucks zdecydowanie dominuje w Chinach. Szef Starbucksa Howard Shultz ponadto uważa, że Chiny mają szansę stać się ich największym rynkiem.

Starbucks w Chinach

Starbucks – Początki w Chinach

Starbucks to największa sieć kawiarni na świecie, która została założona 30 marca 1971 roku. Pierwszy Starbucks w Chinach został natomiast otworzony w 1999 roku w Pekinie. Ponadto kolejny sklep otwarto dopiero po roku, 4 maja 2000 roku w Szanghaju w popularnej dzielnicy Luwan.

Warto również wspomnieć, że cztery lata po otwarciu pierwszego punktu w Chinach, Starbucks zarejestrował wszystkie główne znaki towarowe aby zapobiec nielegalnemu kopiowaniu marki.

Starbucks przeprowadził także dokładne badania rynkowe, które umożliwiły firmie dobre wejście na chiński rynek. Gdy tylko otwierano nowy punkt w Chinach, wysyłano tam najlepszych baristów do przeprowadzania szkoleń dla przyszłych pracowników, aby zachować jak najlepszy standard produktów oferowanych przez firmę.

Złożoność chińskiego rynku doprowadziła do partnerstwa regionalnego, aby wspomóc plany firmy Starbucks na ekspansję w Chinach. Partnerstwa pomogły firmie rozeznać się na chińskim rynku.

W 2006 roku podjęto decyzję na temat współpracy Starbucksa z chińską fundacją Soong Ching Ling w celu stworzenia Programu Rozwoju Przywództwa Młodzieży Starbucks w Chinach. Firma chciała pomóc młodym ludziom z środowisk defaworyzowanych, a także osobom doświadczonym katastrofami.

W grudniu 2012 roku Starbucks otworzył natomiast swoje pierwsze azjatyckie centrum wsparcia dla rolników w jednym z chińskich miast w prowincji Yunnan.

Dalszy rozwój Starbucksa

Starbucks opracował obszerne analizy profilów konsumenckich, które są wystarczająco elastyczne, aby umożliwić im zmiany na rynku i stworzyć atrakcyjny mix produktów.

Nie zawsze jednak bywało kolorowo. Podobnie jak KFC, Starbucks również napotkał w Chinach liczne problemy. W 2013 roku chińskie media oskarżyły firmę o wyzysk Chińczyków, ze względu na wyższe ceny produktów niż w USA. Jednakże Starbucks stara się już unikać błędów i dopasowuje się do swoich klientów.

Prezes firmy bardzo poważnie podchodzi do ekspansji swoich produktów na chińskim rynku. W tym celu spotkał się nawet z prezydentem Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinpingiem, podczas jego pierwszej wizyty państwowej w Stanach Zjednoczonych aby omówić rolę swojej firmy w Chinach.

Ponadto w grudniu 2017 roku Starbucks otworzył w Szanghaju swój największy punkt na świecie. Ma on powierzchnię ponad 2700 m2. Nowy Starbucks oferuje kawę ziarnistą z 30 różnych krajów świata, która palona jest na miejscu specjalnie dla klientów.

Warto również zaznaczyć, że zysk z działalności Starbucksa w Chinach wynosi już ponad 764,8 mln dolarów.

Zasięg Starbucksa

Aktualnie firma Starbucks według danych z roku 2017 kontroluje już 54,8% (o wartości 3,81 mld dolarów) rynku kawiarni w Chinach. W 2013 roku udział firmy wynosił 31,5%. Firma zdecydowanie wyprzedza swoich konkurentów, do których należy m.in. McCafe należące do marki McDonald’s.

Aktualnie w Chinach istnieje ponad 3300 punktów Starbucks w 141 różnych miastach, jednakże zgodnie z założeniami firmy, liczba działających miejsc stale wzrasta.

Starbucks – Prognozy na dalszy rozwój

Bariści w Chinach działają jako ambasadorzy marki Starbucks, tym samym pomagają w osadzeniu kultury marki na chińskim rynku i zapewniają wysokie standardy obsługi klienta w każdym nowo otwartym sklepie.

Zdolność Starbucksa do radzenia sobie na zmieniających się rynkach jest udoskonalana przez skuteczne i ciągłe badania rynku.

Webinar: Eksport do Chin

Do roku 2022 Starbucks ma zamiar zwiększyć liczbę swoich punktów do 6000. Sprawia to, że już teraz co 15 godzin w Chinach otwiera się nowa kawiarnia omawianej marki. Celem amerykańskiej firmy jest zwiększenie liczby restauracji w Chinach w przyszłości nawet do 10 000, co według przeprowadzonych przez zarząd badań okazuje się bardzo możliwe.

Rynek kawowy w Chinach bezustannie się rozwija i staje się idealnym celem dla licznych zagranicznych firm.

Starbucks dostosowuje się również do prawie bezgotówkowego społeczeństwa w Chinach. Firma reklamuje swoją markę na znanej wszystkim Chińczykom aplikacji WeChat, oferując przy tym różne nagrody.

Wyzwania rynku chińskiego

Zamiast skupiać się przede wszystkim na dopasowywaniu Starbucksa do chińskich klientów, firma postanowiła umieścić swoje punkty w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Wybrano najlepsze punkty strategiczne.

Oczywiście firma Starbucks również stara się promować takie produkty, które przypadłyby do gustu chińskim konsumentom. W chińskim menu pojawiły się produkty dopasowane do Chińczyków m.in. napoje takie jak herbaty czy potrawy typowe dla lokalnych klientów.

Firma wzięła pod uwagę podejście niektórych Chińczyków, aspirujących do zachodnich standardów. Wśród wielu ludzi mieszkających w Chinach istnieje przekonanie, że to co zachodnie jest dobre.

Poniżej można zobaczyć jakie produkty oferuje chiński Starbucks. Jak można zauważyć są one bardzo zbliżone do produktów, które możemy spotkać na zachodzie.

menu
kawa
napoje - starbucks

Starbucks jako kolejny dobry przykład dla eksporterów

Klasa średnia w Chinach bardzo szybko zaakceptowała zachodnie standardy jako standardy klasy burżuazyjnej. Marki zachodnie mają przewagę nad lokalnymi chińskimi markami ze względu na powszechnie akceptowaną reputację produktów i usług o wyższej jakości, co sprawia, że marki zachodnie są markami premium w świadomości konsumentów.

Dla wielu eksporterów Chiny stanowią ciekawą szansę rozwoju. Działalność firmy w Azji rozwija się znacznie szybciej niż w USA.

Firma Starbucks przed wejściem na chiński rynek przeprowadziła dokładną analizę, która ograniczyła pomyłki początkującej marki do minimum. Ponadto zastrzeżono znaki towarowe by uniknąć późniejszych nieprzyjemności i zaoszczędzić pieniądze.

Starbucks może okazać się dobrym wzorem dla osób zainteresowanych eksportowaniem towarów do Chin.

Będąc w Chinach warto odwiedzić Starbucks’a, zamówić dobrą kawę i na własne oczy przekonać się jak wygląda ta kawiarnia w Państwie Środka. Przeczytaj o KFC w Chinach!

Webinar: Eksport do Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 2