Cło na rowery elektryczne z Chin

21 grudnia 2017 r. Unia Europejska rozpoczęła badanie chińskiego rynku produkcji rowerów elektrycznych importowanych do krajów Europy. Swoje działania podjęła po otrzymaniu skargi złożonej przez Europejski Związek Producentów Rowerów (EBMA) zawierającej dowody o konkretnych dotacjach i wynikających z nich szkód. Jak wynikało z przeprowadzonej analizy, spora liczba chińskich producentów e-rowerów otrzymywała od Państwa Środka odpowiednie dofinansowania na produkcję sprzętu. To automatycznie obniżało cenę eksportowanego towaru i dlatego pozwalało na szybkie wybicie się na zagranicznym rynku. W wyniku tego, Unia Europejska nałożyła antydumpingowe cło na rowery elektryczne z Chin w wysokości nawet ponad 70%.

cło na rowery elektryczne z Chin

Unia Europejska wprowadza cło antydumpingowe na rowery elektryczne z Chin

W połowie 2018 roku UE rozpoczęła działania w sprawie regulacji wysokości cła antydumpingowego. Na niektóre elementy nałożono cło w wysokości ponad 70%, jednak zależne było to również bezpośrednio od stanowiska, jakie przyjęły firmy podczas przeprowadzonych badań. Przedsiębiorstwa, które chętnie współpracowały, otrzymały dużo niższe cła niż te, które nie chciały udostępnić żadnych informacji. Jak wynika z raportu opublikowanego 18 stycznia 2019, dokładnie 78 firm chińskich zgodziło się na taką współpracę.

Co ciekawe, według przedstawionej analizy, największe zagłębia produkcyjne e-rowerów znajdują się w Tianjin oraz prowincji Jiangsu. O tych rejonach mówiliśmy na naszym blogu wielokrotnie. Szczególną rolę w wytwórstwie artykuł z różnych branży (takich jak np. sprzęt rolniczy, oświetlenie, czy też instrumenty muzyczne) odgrywa właśnie prowincja Jiangsu.

Bezpłatna konsultacja

Cło na rowery elektryczne z Chin

Rowery, jak również inne małe pojazdy elektryczne już od dłuższego czasu cieszyły się ogromną popularnością w Polsce. Nie wiadomo jednak, jak dokładnie nałożone cło antydumpingowe wpłynie na rynek importowanych sprzętów. W systemie ISZTAR możemy znaleźć pełną rozpiskę z wyszczególnimy stawkami dla konkretnych producentów.

Po wpisaniu kodu nomenklatury rowerów 8711601000 i wybraniu z listy kraju pochodzenia CN – Chiny otrzymamy informację, że stawka celna dla krajów trzecich wynosi 6%. Dodatkowo, w zależności od producenta konkretnego artykułu, wyszukujemy konkretną stawkę na cło antydumpingowe. Informację na temat tego, jaki producent przypisany jest do warunków stosowania konkretnego cła znajdziemy z prawej strony listy.

Import z Chin w 2021
Cło antydumpingowe na rowery elektryczne z Chin

Wybrane stawki – cło antydumpingowe na rowery elektryczne z Chin:

Bodo Vehicle Group
Bodo Vehicle Group
Giant Electric Vehicle (Kunshan)
Giant Electric Vehicle (Kunshan)
Suzhou Rununion Motivity
Suzhou Rununion Motivity

Import rowerów z Chin

Jako że produkcja roweru elektrycznego w dużej mierze pokrywa się z wytworzeniem zwykłego roweru, Unia Europejska zakomunikowała, że zamierza również dokładniej przyjrzeć się produkcji pozostałych rowerów eksportowanych poza tereny Państwa Środka. Na chwilę obecną stawki celne dla nieelektrycznych pojazdów (kod towaru 8712003090) wynoszą 14%. W zależności od producenta, nakładane jest również cło antydumpingowe w wysokości 48,5%, z wykluczeniem kilku firm. W celu zapoznania się ze szczegółowymi wytycznymi, odsyłamy do systemu ISZTAR.

Reakcja Państwa Środka na decyzję UE

Dodatkowe cło na rowery elektryczne z Chin to kolejny już proces. Wcześnie podobny zabieg zastosowano między innymi wobec wyrobów stalowych i opon. Chiny odpowiedziały, iż rozpoczną działania w tej sprawie. Według rzecznika Ministerstwa Handlu ChRL, decyzja UE narusza zasady Światowej Organizacji Handlu.

Natomiast pełny raport opublikowany przez Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej znajduje się tutaj.

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 9