Bing w Chinach zablokowany

Od środy wyszukiwarka Microsoftu jest niedostępna dla mieszkańców Państwa Środka. Tym samym Bing w Chinach podzielił los wielu znanych zachodnich serwisów, między innymi Facebooka, Youtube czy Google. Co ciekawe, Bing został zablokowany mimo że działał w Chinach w wersji ocenzurowanej.

Bing w Chinach

Wyszukiwarka Bing w Chinach została zablokowana w środę. Jest to duży cios dla Microsoftu, który wkłada wiele wysiłku w to, aby jego produkty były dostępne na chińskim rynku. Jeśli blokada okaże się trwała, będzie to oznaczało, że zachodnie firmy niewiele mogą zdziałać, by uzyskać dostęp do chińskiego rynku internetowego, który posiada największą ilość użytkowników na świecie. Chiny konsekwentnie blokują zachodnie witryny na podstawie projektu „Złota Tarcza” (Great Firewall), którego celem jest kontrola i cenzura treści pojawiających się w internecie. Wyszukiwarka Microsoftu dołączyła więc do takich niedostępnych serwisów i aplikacji jak Google, Yahoo, Facebook, Youtube, Twitter, Instagram, WhatsApp i innych.

Microsoft do tej pory starał się dostosować wyszukiwarkę Bing do zasad panujących w chińskim internecie. Wyniki wyszukiwania na wrażliwe tematy były okrojone i wskazywały na treści zgodne z myślą partii. Podobno jednak użycie specjalnych kodów pozwalało na znalezienie także innych wiadomości na tematy ogólnie kontrolowane. Amerykańska wyszukiwarka poszła na ustępstwa, aby móc istnieć w chińskim internecie. Jednak teraz wygląda na to, że mimo to może z niego zniknąć.

Szkolenie: Import z Chin

Przyszłość wyszukiwarki Bing w Chinach

Chińscy urzędnicy generalnie ujawniają niewiele informacji na temat stosowania cenzury. Chińska Administracja Cyberprzestrzeni nie skomentowała sytuacji i dlatego status wyszukiwarki Bing w Chinach nie jest jasny. Microsoft w swoim oświadczeniu potwierdził, że Bing obecnie nie jest dostępny w Chinach i firma zajęła się ustalaniem dalszych działań.

Zablokowanie Bing w Chinach to kolejny krok w stronę izolacji chińskiego internetu od reszty świata. Mimo że wyszukiwarka nie była aż tak powszechnie używana, to pozostawała wartościową alternatywą dla Baidu. Choć wyszukiwarka Baidu zdecydowanie dominuje na chińskim rynku internetowym, to spotyka się też z wyrazami niezadowolenia ze względu na nadmierną ilość treści sponsorowanych.

Zachodnie serwisy internetowe w Chinach

Pomimo wielu trudności, firmy zagraniczne wciąż mają nadzieję na obecność w Chinach, które ze względu na swój rozmiar i popularność urządzeń mobilnych stanowią potencjalnie ogromny rynek. LinkedIn i Airbnb wciąż funkcjonują w chińskim internecie, jednak również wyłącznie na chińskich warunkach. Natomiast Google rzekomo próbowało powrócić do Państwa Środka z ocenzurowaną wersją swojej wyszukiwarki. Wywołało to jednak wyraźne protesty pracowników korporacji.

Źródło: https://www.nytimes.com/2019/01/23/business/china-microsoft-bing.html