Chiny już od dłuższego czasu są jednym z najważniejszych partnerów handlowych Polski. Jednak dzięki projektowi Nowego Jedwabnego Szlaku współpraca handlowa pomiędzy obu krajami ma szansę jeszcze bardziej się rozwinąć. Transport kolejowy z Chin do Europy jest jednym z ważniejszych punktów projektu Nowego Jedwabnego Szlaku, który ma na celu rozbudowanie połączeń infrastrukturalnych w nawiązaniu do historycznego Jedwabnego Szlaku. Lądowy korytarz transportowy, który powstaje dzięki projektowi nie tylko wpłynie na rozwój powiązań gospodarczych między krajami Euroazji, ale także usprawni połączenia kolejowe pomiędzy nimi.
O towarowym transporcie kolejowym
Transport kolejowy odpowiada za przemieszczanie jedyne 9% światowego ładunku. Najczęściej obierana jest droga morska (70%), następnie przewozy drogowe (18%). W samych Chinach w 2019 roku przejechano koleją ponad 4300 mld tonokilometrów (w UE jedynie 400 mld tkm). Towarowy transport kolejowy jest uważany za bardziej przyjazny środowisku w porównaniu z przewozami drogowymi. Szacuje się, że jeden pociąg towarowy jest w stanie zastąpić ponad 400 ciężarówek.
Kolejowe cargo to przede wszystkim węgiel, gaz ziemny, ropa naftowa, ale także pojazdy, maszyny, towary z grupy rudy metali, produkty kopalnictwa oraz górnictwa. Kolej jest idealna do przewożenia towarów masowych, gdyż płaci się od objętości bądź wagi przewożonego ładunku.
Zalety transportu kolejowego
Korzystanie z tego typu transportu jest ciekawą alternatywą dla transportu morskiego czy też lotniczego. Jest to dużo szybszy sposób przewożenia kontenerów w porównaniu do chociażby drogi morskiej. Czas transportu pomiędzy terminalami jest dość zróżnicowany. Z jednego terminala w Chinach możemy się spodziewać od jednego do trzech pociągów odjeżdżających z towarami do Polski. Warto zwrócić uwagę również na to, iż obecnie w Polsce znajduje się wiele firm, które oferują m. in. usługi dostawy door-to-door.
Kolejną zaletą przewozu kontenerów koleją jest uniezależnienie tego sposobu transportu od warunków atmosferycznych. Wprawdzie takie czynniki jak chociażby wilgoć w kontenerze są zależne od temperatury zewnętrznej, to wiele firm oferuje usługę zainstalowania pochłaniaczy wilgoci we wnętrzu kontenerów. Warto również wspomnieć, iż przewóz kontenerów drogą kolejową odznacza się dość niskim ryzykiem. W przypadku tego typu transportu wypadek, kradzież towarów czy też pożar wydają się niezwykle mało prawdopodobne.
O czym należy pamiętać wybierając przewóz kolejowy z Chin?
Transport kolejowy ma parę stron negatywnych. Dla potencjalnych importerów główną przeszkodą w przestawieniu się na przewóz kontenerów koleją z transportu morskiego są jeszcze wysokie ceny w porównaniu z przewozem morskim. Fracht zależny jest od objętości bądź wagi ładunku, a same stawki dynamicznie się zmieniają.
Chciałbyś poznać aktualne stawki na przewóz towarów koleją? Złóż zapytanie na ShipHub.pl, a spedytorzy wycenią swoje usługi specjalnie dla Ciebie.
Koleją można przewozić ładunki LCL oraz FCL, istnieją jednak pewne ograniczenia w przewozie artykułów niebezpiecznych.
Jakie są połączenia Chiny-Europa?
Kolejowa siatka połączeń między Chinami w Europą łączy 168 miast w 23 krajach. Dostępne są przynajmniej 73 trasy kolejowe. Przedstawiamy dwie najważniejsze trasy wraz z rozgałęzieniami:
- Trasa południowa idąca przez Kazachstan i południową Rosję; jest ona odpowiednia dla towarów zaczynających podróż w środkowych Chinach (Chengdu, Chongqing, Zhengzhou) – linia niebieska.
- Trasa północna przecinająca Syberię; idealna dla towarów z północnych Chin (Pekin, Dalian, Shenyang, Suzhou) przewożonych do Polski i Niemiec – linia pomarańczowa.
Liczba pociągów Chiny-Europa
Fracht szynowy jest coraz popularniejszy, więc liczba pociągów na trasie Chiny-Europa rośnie. W pierwszej połowie 2021 roku na trasie Chiny-Europa towar przetransportowało ponad 7300 pociągów towarowych, co oznacza wzrost o 43% w stosunku do roku poprzedniego. W samym 2019 r. trasę Chiny-Europa pokonało ponad 8 tys. pociągów, podczas gdy w 2016 roku było ich niewiele ponad 1700.
Transport kolejowy z Chin – czas przewozu koleją z Chin
Importując inwestujesz zarówno pieniądze jak i czas. Najkrótszy czas przewozu towarów oferuje transport lotniczy – w niektórych przypadkach nawet kilka dni. Ile trwa przewóz towarów koleją z Chin?
Całkowity czas sprowadzenia towarów z Chin koleją zależy od zastojów oraz ewentualnych komplikacji po drodze. Standardowo sytuacja przedstawia się następująco:
- 2-3 dni – towar gromadzony jest w terminalu
- 2-3 dni – czas, zanim pociąg odjedzie z terminalu
- 14-17 dni – czas transportu z Chin do Polski
- 2 dni – odbiór i przeładunek w porcie
- 2 dni – odprawa towaru i dostawa.
Standardowa procedura zajmuje od około 22 do 27 dni. Biorąc pod uwagę fakt, że sam transport morski między Chinami a Polską zajmuje ponad 32 dni, jest to opcja warta rozważenia.
Uwaga: przedstawione dane mają charakter poglądowy.
Należy również pamiętać, że pociągi zwykle przejeżdżają przez terytorium Rosji oraz Białorusi. Może to przyczynić się do pewnych problemów, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę różnicę w standardzie szerokości torów pomiędzy Chinami i Europą (1435 mm, w Rosji – 1520 mm). Prowadzone remonty torów i modernizacje w tych państwach wpływają na znaczne opóźnienia. Ograniczona przepustowość prowadzi do tworzenia się zatorów na trasie Chiny-Europa.
Transport kolejowy z Chin – warto czy nie?
Szacuje się, że transport kolejowy jest szybszy o przynajmniej 1/3 od morskiego i o 1/2 tańszy od lotniczego. Transport kolejowy z Chin jest coraz częściej stosowany. Ponadto, obserwuje się trend dorównywania stawek kolejowych do morskich.
Zapraszamy do lektury naszego opracowania dotyczącego pociągu z Chin do Polski, w którym dokładnie opisaliśmy istniejące połączenia kolejowe oraz dokumenty potrzebne do importu koleją.