Święta e-commerce w Chinach – największe promocje w chińskich serwisach

Chiny są największym rynkiem e-commerce na świecie. Już jedna trzecia wszystkich zakupów w Państwie Środka odbywa się przez Internet. Chińczycy dosłownie oszaleli na punkcie zakupów na platformach internetowych, których dokonują używając komputera lub urządzeń mobilnych. Szaleństwo to można szczególnie zaobserwować w okresie specjalnych promocji. Dzień Singla to najgłośniejsze chińskie święto zakupów internetowych, ale nie jedyne. Niektóre święta e-commerce w Chinach pokrywają się z naszymi okazjami, na przykład Dniem Kobiet czy Dniem Dziecka. Za to niektóre zostały specjalnie stworzone przez platformy internetowe, tak jak tajemniczo brzmiące 618 lub 99. Wydarzenia są świetną okazją dla portali i marek do wypromowania się, a dla konsumentów – by zapolować na korzystne oferty. Kiedy można spodziewać się największych promocji na Aliexpress i innych chińskich portalach zakupowych? Przedstawiamy święta e-commerce w Chinach.

święta e-commerce w Chinach

Największe święta e-commerce w Chinach

Chiński Nowy Rok (styczeń/luty)

Chiński Nowy Rok, zwany także Świętem Wiosny, to najważniejsze tradycyjne święto w Chinach. Jego wagę porównać można do naszego Bożego Narodzenia. W związku z tym, że w okresie przedświątecznym Chińczycy przygotowują się oraz kupują prezenty, rośnie sprzedaż w sklepach stacjonarnych i internetowych. W 2017 roku, całkowita sprzedaż (online i offline) w Chinach tylko w tym okresie wyniosła 124 miliardy dolarów!

Dwa tygodnie przed Chińskim Nowym Rokiem platformy e-commerce takie jak Alibaba czy JD.com oferują ogromne przeceny. Popularnymi produktami kupowanymi w tym okresie są: upominki, zabawki, żywność, złote ornamenty, a także elektronika użytkowa i artykuły gospodarstwa domowego. Chińskie Święto Wiosny co roku przypada w innym terminie zgodnie z kalendarzem księżycowym, przez co okres promocji noworocznych również różni się co roku. Warto wziąć pod uwagę, że w czasie Chińskiego Nowego Roku wstrzymane są wysyłki, ponieważ całe Chiny świętują i nie pracują.

Szkolenie: Import z Chin

Walentynki (14 lutego, 20 maja)

Chiny są ciekawym przypadkiem kraju, w którym Dzień Zakochanych obchodzony jest… kilka razy do roku. Tradycyjne chińskie Walentynki nazywają się Qixi i obchodzone są w sierpniu (siódmego dnia siódmego miesiąca kalendarza księżycowego). Innym dniem traktowanym jako Święto Zakochanych jest 20 maja, nazywane Świętem 520. Wymowa „520” po chińsku brzmi podobnie do wyrażenia „kocham cię”. Zachodnie Walentynki również cieszą się coraz większą popularnością, głównie wśród młodych Chińczyków.

Wyprzedaże na chińskich platformach e-commerce (np. Tmall lub specjalizującej się w produktach kosmetycznych Jumei) to okazja do zakupów nie tylko dla zakochanych, ale i singli. Zarówno 14 lutego, jak i 20 maja szczególnie chodliwe są akcesoria dla kobiet, kosmetyki do makijażu i perfumy.

Dzień Kobiet (8 marca), Dzień Mężczyzn (24-26 kwietnia) i Dzień Dziecka (1 czerwca)

Podobnie jak w Walentynki, również w Dniu Kobiet na chińskich platformach e-commerce spodziewać się można dużych promocji na kosmetyki, produkty do pielęgnacji i akcesoria dla kobiet, a także na odzież i produkty luksusowe. Co ciekawe, z okazji Dnia Kobiet każdy chiński portal reklamuje się własnym świętem. Przykładowo, na Tmall jest to Święto Królowej, na JD – Święto Motyla, a na Jumei – Święto Bogini. Serwisy internetowe walczą o zainteresowanie chińskich konsumentek. Według Chińskiego Centrum Badań nad E-commerce, już 70% chińskich kobiet woli zakupy online od wizyty w sklepie stacjonarnym.

święta e-commerce w Chinach

Adekwatnie, powstało również chińskie święto e-commerce, podczas którego spodziewać się można największych wyprzedaży produktów dla mężczyzn. Jest to Dzień Mężczyzn obchodzony w dniach 24-26 kwietnia. Promocje obejmują odzież, garnitury, produkty do pielęgnacji, elektronikę, a nawet samochody.

Natomiast Dzień Dziecka to święto zachęcające rodziców do rozpieszczania swoich pociech. Promocje z tej okazji zaczynają się w ostatnim tygodniu maja. Obejmują zabawki, gry, odzież dla dzieci, akcesoria dla niemowląt i inne tego typu produkty.

618 (18 czerwca)

618 to święto zakupowe, które odbywa się na platformie JD.com, czyli drugim, po Alibabie, gigancie e-commerce w Chinach. 18 czerwca to dzień upamiętniający rocznicę założenia JD i z tej okazji serwis oferuje ogromne wyprzedaże. Jest to drugie największe, obok Dnia Singla, chińskie święto stworzone tylko w celu internetowych zakupów. W przeciwieństwie do jednodniowego Dnia Singla, 618 trwa aż 18 dni, od 1 do 18 czerwca. W 2018 roku sprzedaż na JD w tym okresie wyniosła 24.7 miliardów dolarów. Dla porównania, rok wcześniej sprzedaż na portalach Alibaby osiągnęła 25.3 miliardów dolarów podczas 24 godzin promocji z okazji Dnia Singla.

święta e-commerce w Chinach

818 – Święto gorączki zakupów (18 sierpnia)

Podobnie jak 618, Fever Shopping Festival również jest rocznicą powstania jednego z największych chińskich portali zakupów internetowych. 18 sierpnia specjalne wyprzedaże oferuje Suning.com, platforma e-commerce specjalizująca się w elektronice i artykułach gospodarstwa domowego. Nazwa święta zachęca do szału zakupów, dlatego również Tmall i JD.com korzystają z okazji, by wypromować swoje produkty. Na tych serwisach pojawiają się w tym czasie kampanie artykułów szkolnych lub specjalne rabaty dla stałych klientów.

99 – Święto Wina i Alkoholu (1-9 września)

Wine & Spirits Festival został ustanowiony niedawno – w 2016 roku. Jest to święto wypromowane przez grupę Alibaba, która wymyśliła je specjalnie dla zakupów internetowych. Nazwa i data tego święta e-commerce w Chinach związane są z wymową słów „dziewięć” oraz „alkohol”, która w języku mandaryńskim jest taka sama. Wyprzedaż trwa dziewięć dni. Obejmuje nie tylko wino, ale także inne alkohole z ponad 50 krajów świata, w tym chińskie baijiu. Podczas pierwszej edycji na platformach Alibaby sprzedano alkohol o łącznej wartości 280 milionów dolarów.

święta e-commerce w Chinach

Dzień Singla – 11/11 (11 listopada)

Dzień Singla to największe święto zakupów internetowych w Chinach, ale i na świecie. Został zapoczątkowany jako mała wyprzedaż w należącym do Alibaby serwisie Taobao w 2009 roku. Promocja reklamowana jako „anty-Walentynki” skierowana była do osób samotnych, jako że cztery jedynki w dacie 11.11 symbolizują bycie singlem. Stąd też inna nazwa wydarzenia: Podwójna Jedenastka. Zainteresowanie promocją przerosło oczekiwania i w ten sposób powstało coroczne 24-godzinne święto zakupowe o ogromnej skali. W 2017 roku wzięło w nim udział 140.000 marek, 15 milionów produktów i pół miliarda konsumentów z 225 krajów świata.

Inne chińskie platformy e-commerce również oferują w tym dniu wyprzedaże, jednak niewątpliwie jest to przede wszystkim święto Alibaby. Firma zastrzegła nawet prawa do znaku towarowego „Podwójna Jedenastka”, aby inne serwisy nie mogły reklamować swoich produktów pod tym szyldem. Ceremonia otwarcia tego święta e-commerce w Chinach jest transmitowana w telewizji i ogląda ją 400 milionów widzów. Biorą w niej udział także międzynarodowe gwiazdy, na przykład David Beckham, Nicole Kidman.

Wydarzenie rusza o północy 11 listopada i każdego roku pobija kolejne rekordy sprzedaży. W 2017 roku wartość sprzedaży na platformach grupy Alibaba wyniosła 1 miliard dolarów już w ciągu pierwszych trzech minut! Po pierwszej godzinie promocji wartość ta wynosiła już 8.6 miliarda dolarów. W ciągu całego Dnia Singla sprzedaż w serwisach Alibaby osiągnęła 25.3 miliardów dolarów. Jest to liczba prawie dwa razy większa od największych amerykańskich świąt zakupowych (Czarnego Piątku i Cyberponiedziałku) razem wziętych.

święta e-commerce w Chinach

12/12 (12 grudnia)

12/12, tak jak 11/11, to święto zakupów internetowych wymyślone przez Alibabę. Skierowane jest do konsumentów, w których Dzień Singla rozbudził apetyt na jeszcze więcej zakupowych okazji. Na Taobao i Tmall organizowane są wyprzedaże końcoworoczne. Wydarzenie ma na celu wypromować mniej znane marki, a także zakupy O2O (online-to-offline). Oznacza to, że zniżki promowane w serwisach internetowych mają zachęcać do dokonania zakupów w rzadziej odwiedzanych sklepach stacjonarnych.

święta e-commerce w Chinach

Inne święta e-commerce w Chinach

Przedstawione powyżej wydarzenia to największe święta e-commerce w Chinach. Oprócz tego organizowane są również inne wyprzedaże na chińskich portalach internetowych. Na przykład w styczniu 2017 z okazji zimowych igrzysk olimpijskich w ramach Święta Zimy serwisy e-commerce w Chinach oferowały zniżki na zimowy sprzęt sportowy. Tmall i JD.com organizują także regularne wyprzedaże w ramach Super Brand Day. W ciągu 24 godzin jedna marka poprzez specjalne oferty i obniżki cen ma szansę wypromować się wśród chińskich konsumentów. W Dniu Super Marki biorą udział zarówno firmy chińskie, jak i zagraniczne.

Oprócz tego, zagraniczne święta komercyjne również są bodźcem do wprowadzenia obniżek w chińskich sklepach internetowych. Coraz popularniejsze w Chinach stają się promocje w okolicach świąt Bożego Narodzenia, Dnia Matki czy Dnia Ojca. Chińscy konsumenci mają również okazję uczestniczyć w największym amerykańskim święcie e-commerce, czyli Czarnym Piątku. W odróżnieniu od Dnia Singla, który promuje zarówno marki chińskie, jak i zagraniczne, wyprzedaże z okazji Czarnego Piątku skupiają się na produktach importowanych z całego świata.

Jeśli interesuje Cię temat e-commerce w Chinach, zapoznaj się także z naszą infografiką „10 faktów o e-commerce w Chinach”. Więcej na temat Alibaba Group, giganta e-commerce w Chinach, dowiesz się z naszego artykułu.

Zachęcamy także do śledzenia kalendarza tradycyjnych świąt w Chinach.

Szkolenie: Import z Chin