Rower elektryczny to coraz powszechniejszy środek transportu. Niektórzy z użytkowników określają swój elektryczny rower jako „drugi samochód”. Jeżdżenie na rowerze to jedna z metod walki ze zmianami klimatu. Nic dziwnego, że e-rowery to najczęściej kupowane elektryczne pojazdy. Największym rynkiem e-rowerów są Chiny. Jak sprowadzić elektryczne rowery z Chin?
Gdzie produkuje się elektryczne rowery w Chinach?
Główne zagłębia e-rowerów w Chinach to miasto Tianjin i prowincja Jiangsu. Największe skupiska producentów elektrycznych rowerów w Chinach to Changzhou, Wuxi (Jiangsu), Jinhua, Hangzhou (Zhejiang) i Kanton (Guangdong).
Cło na rowery elektryczne z Chin
Cło to opłata należna przy imporcie. Systemy taryfowe ISZTAR i TARIC służą do znajdywania stawek celnych dla konkretnych grup produktowych, identyfikowanych kodami CN.
Kod celny dla rowerów elektrycznych to 8711601000 (rowery dwukołowe, trzykołowe i czterokołowe, z pedałami, z pomocniczym silnikiem elektrycznym o mocy znamionowej ciągłej nieprzekraczającej 250 W) oraz 8711609010 (rowery pedałowe ze wspomaganymi pedałami, wyposażone w pomocniczy silnik elektryczny). Podstawowa stawka celna na rowery elektryczne wynosi 6%. Jednak w przypadku importu e-rowerów z Chin, obowiązuje cło antydumpingowe.
Cło antydumpingowe na rowery elektryczne z Chin
Faktem jest, że wielu chińskich producentów rowerów elektrycznych otrzymywało dofinansowania, by obniżyć cenę produktów na rynkach zagranicznych. Szkodziło to między innymi europejskim producentom e-rowerów. Aby chronić rodzimych producentów, Unia Europejska nałożyła na niektórych chińskich producentów cła antydumpingowe wynoszące nawet ponad 70%.
Sprawdź nasze opracowanie „Cło na rowery elektryczne z Chin”.
Import rowerów elektrycznych z Chin – wymogi i obowiązki
Obowiązkiem każdego importera jest zapoznanie się z wymogami bezpieczeństwa i jakościowymi rynku docelowego. Aby zapewnić, że produkty sprzedawane na unijnym rynku są bezpieczne dla konsumenta i środowiska, Unia Europejska wprowadza dyrektywy, rozporządzenia i inne regulacje dla różnych wyrobów.
Kwestia wymogów unijnego rynku jest stosunkowo skomplikowana w przypadku rowerów elektrycznych. Mają na to wpływ przede wszystkim ich komponenty i działanie. Jeśli planujesz import rowerów elektrycznych z Chin do Unii Europejskiej, pamiętaj o spełnieniu poniższych obowiązków.
Wymogi dla rowerów elektrycznych
1. Rozporządzenie REACH
Regulacją mającą zastosowanie zarówno do rowerów bezsilnikowych, jak i elektrycznych, jest Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006, czyli Rozporządzenie REACH. Wprowadzono je, aby ograniczyć negatywny wpływ substancji chemicznych na ludzkie zdrowie oraz środowisko naturalne. Rozporządzenie nakłada ograniczenia w zakresie chemikaliów dla niemal wszystkich grup produktowych.
2. Oznaczenie CE i deklaracja zgodności
W odróżnieniu od rowerów bezsilnikowych, rowery elektryczne muszą posiadać oznaczenie CE. Co za tym idzie, obowiązkiem importera jest zadbanie o niezbędną do jego naniesienia dokumentację, czyli test reports (sprawozdanie z badań na produkcie) i deklarację zgodności. Wymóg posiadania znaku CE dla rowerów elektrycznych wynika z następujących regulacji prawnych:
- Dyrektywy 2006/42/WE w sprawie maszyn (Dyrektywa maszynowa); standard EN 15194
- Dyrektywy 2014/30/UE (Dyrektywa kompatybilności elektromagnetycznej, EMC)
- Dyrektywy 2011/65/UE (Dyrektywa RoHS)
- Dyrektywy 2014/35/UE (Dyrektywa niskonapięciowa, LVD)
Pamiętaj, aby dokładnie zapoznać się z treścią wszystkich powyższych dyrektyw, obowiązujących na rowery elektryczne.
3. Dyrektywa WEEE
Rowery elektryczne podlegają również pod Dyrektywę 2012/19/UE (WEEE) w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Ma ona na celu zapewnienie prawidłowego przetwarzania elektrośmieci i ograniczenie ich szkodliwego wpływu na środowisko naturalne. Zgodnie z dyrektywą, importer ma obowiązek umieszczenia znaku ZSEE (przekreślonego kosza na śmieci) na wyrobie.
Import rowerów elektrycznych z Chin – targi handlowe
Uczestnictwo w targach handlowych w Chinach to świetna okazja, by zapoznać się z nowinkami w branży, sprawdzić jakość produktów na miejscu i nawiązać kontakty. W chińskiej kulturze biznesu bardzo ceni się relacje, dlatego spotkanie twarzą w twarz jest korzystne.
Canton Fair (China Export and Import Fair) Phase 1
- Lokalizacja: Canton Fair Complex, Kanton
- Oficjalna strona internetowa: cantonfair.org.cn
Faza 1 jednych z największych targów handlowych, Targów Kantońskich (200 tys. uczestników), skupia się na urządzeniach i sprzęcie elektrycznym. Wystawcy prezentują między innymi rowery elektryczne i ich części.
China International Bicycle Fair
- Lokalizacja: Shanghai New International Expo Centre (SNIEC), Szanghaj
- Oficjalna strona internetowa: e-chinacycle.com
Od ponad dwóch dekad CHINA CYCLE tworzy platformę łączącą producentów i nabywców rowerów bezsilnikowych, silnikowych, części i akcesoriów rowerowych.
ISPO Shanghai
- Lokalizacja: Shanghai New International Expo Centre (SNIEC), Szanghaj
- Oficjalna strona internetowa: ispo.com/en/shanghai
ISPO Shanghai to targi poświęcone bieganiu, sportom wodnym, sportom na świeżym powietrzu, zdrowiu i fitnessowi, a także producentom i dostawcom w branży.
China Sport Show
- Lokalizacja: National Exhibition and Convention Center, Szanghaj
- Oficjalna strona internetowa: en.sportshow.com.cn
China Sport Show to największe targi produktów sportowych w regionie. W trakcie targów organizowane są fora, seminaria i spotkania biznesowe dla ponad 100 tys. uczestników.
Import rowerów elektrycznych z Chin – podsumowanie
- Chiny są największym producentem rowerów elektrycznych na świecie.
- Producentów rowerów w Chinach można znaleźć przede wszystkim w prowincjach Guangdong, Zhejiang i Jiangsu, oraz w mieście Tianjin.
- Unia Europejska nałożyła na rowery z Chin wysokie cła antydumpingowe. Wartości ceł sprawdzisz w systemach ISZTAR i TARIC.
- Obowiązkiem importera jest zapewnienie, że sprowadzane wyroby spełniają wszystkie wymogi prawne. Rowery elektryczne polegają wielu dyrektywom i muszą posiadać oznaczenie CE i znak ZSEE.
- Pamiętaj, by przed wybraniem partnera biznesowego zweryfikować chińskiego dostawcę.
- Sprawdź nasz poradnik o imporcie rowerów z Chin.