Rower elektryczny to coraz powszechniejszy środek transportu. Niektórzy z użytkowników określają swój elektryczny rower jako „drugi samochód”. Jeżdżenie na rowerze to jedna z metod walki ze zmianami klimatu. Nic dziwnego, że e-rowery to najczęściej kupowane elektryczne pojazdy. Największym rynkiem e-rowerów są Chiny. Jak sprowadzić elektryczne rowery z Chin?
Gdzie produkuje się elektryczne rowery w Chinach?
Główne zagłębia e-rowerów w Chinach to miasto Tianjin i prowincja Jiangsu. Największe skupiska producentów elektrycznych rowerów w Chinach to Changzhou, Wuxi (Jiangsu), Jinhua, Hangzhou (Zhejiang) i Kanton (Guangdong).

Cło na rowery elektryczne z Chin
Cło to opłata należna przy imporcie. Systemy taryfowe ISZTAR i TARIC służą do znajdywania stawek celnych dla konkretnych grup produktowych, identyfikowanych kodami CN. Kody nomenklatury (celne) łatwo znajdziesz na portalu dlaimportera.pl.
Kod celny dla rowerów elektrycznych to 8711601000 (rowery dwukołowe, trzykołowe i czterokołowe, z pedałami, z pomocniczym silnikiem elektrycznym o mocy znamionowej ciągłej nieprzekraczającej 250 W) oraz 8711609010 (rowery pedałowe ze wspomaganymi pedałami, wyposażone w pomocniczy silnik elektryczny). Podstawowa stawka celna na rowery elektryczne wynosi 6%. Jednak w przypadku importu e-rowerów z Chin, obowiązuje cło antydumpingowe.
Cło antydumpingowe na rowery elektryczne z Chin
Faktem jest, że wielu chińskich producentów rowerów elektrycznych otrzymywało dofinansowania, by obniżyć cenę produktów na rynkach zagranicznych. Szkodziło to między innymi europejskim producentom e-rowerów. Aby chronić rodzimych producentów, Unia Europejska nałożyła na niektórych chińskich producentów cła antydumpingowe, nawet w wysokości 79%. Środki te będą obowiązywać do przynajmniej 19 stycznia 2024 r.
Sprawdź nasze opracowanie „Cło na rowery elektryczne z Chin”.


Import rowerów elektrycznych z Chin – wymogi i obowiązki
Obowiązkiem każdego importera jest zapoznanie się z wymogami bezpieczeństwa i jakościowymi rynku docelowego. Aby zapewnić, że produkty sprzedawane na unijnym rynku są bezpieczne dla konsumenta i środowiska, Unia Europejska wprowadza dyrektywy, rozporządzenia i inne regulacje dla różnych wyrobów.
Kwestia wymogów unijnego rynku jest stosunkowo skomplikowana w przypadku rowerów elektrycznych. Mają na to wpływ przede wszystkim ich komponenty i działanie. Jeśli planujesz import rowerów elektrycznych z Chin do Unii Europejskiej, pamiętaj o spełnieniu poniższych obowiązków.
Wymogi dla rowerów elektrycznych
1. Rozporządzenie REACH
Regulacją mającą zastosowanie zarówno do rowerów bezsilnikowych, jak i elektrycznych, jest Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006, czyli Rozporządzenie REACH. Wprowadzono je, aby ograniczyć negatywny wpływ substancji chemicznych na ludzkie zdrowie oraz środowisko naturalne. Rozporządzenie nakłada ograniczenia w zakresie chemikaliów dla niemal wszystkich grup produktowych.
2. Oznaczenie CE i deklaracja zgodności
W odróżnieniu od rowerów bezsilnikowych, rowery elektryczne muszą posiadać oznaczenie CE. Co za tym idzie, obowiązkiem importera jest zadbanie o niezbędną do jego naniesienia dokumentację, czyli test reports (raport z badań na produkcie) i deklarację zgodności. Wymóg posiadania znaku CE dla rowerów elektrycznych wynika z następujących regulacji prawnych:
- Dyrektywy 2006/42/WE w sprawie maszyn (Dyrektywa maszynowa); standard EN 15194
- Dyrektywy 2014/30/UE (Dyrektywa kompatybilności elektromagnetycznej, EMC)
- Dyrektywy 2011/65/UE (Dyrektywa RoHS)
- Dyrektywy 2014/35/UE (Dyrektywa niskonapięciowa, LVD)
Pamiętaj, aby dokładnie zapoznać się z treścią wszystkich powyższych dyrektyw, obowiązujących na rowery elektryczne.

3. Dyrektywa WEEE
Rowery elektryczne podlegają również pod Dyrektywę 2012/19/UE (WEEE) w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Ma ona na celu zapewnienie prawidłowego przetwarzania elektrośmieci i ograniczenie ich szkodliwego wpływu na środowisko naturalne. Zgodnie z dyrektywą, importer ma obowiązek umieszczenia znaku ZSEE (przekreślonego kosza na śmieci) na wyrobie.


Import rowerów elektrycznych z Chin – targi handlowe
Uczestnictwo w targach handlowych w Chinach to świetna okazja, by zapoznać się z nowinkami w branży, sprawdzić jakość produktów na miejscu i nawiązać kontakty. W chińskiej kulturze biznesu bardzo ceni się relacje, dlatego spotkanie twarzą w twarz jest korzystne.
Canton Fair (China Export and Import Fair) Phase 1
Lokalizacja: Canton Fair Complex, Kanton
Oficjalna strona internetowa: cantonfair.org.cn
Faza 1 jednych z największych targów handlowych, Targów Kantońskich (200 tys. uczestników), skupia się na urządzeniach i sprzęcie elektrycznym. Wystawcy prezentują między innymi rowery elektryczne i ich części.
China International Bicycle Fair
Lokalizacja: Shanghai New International Expo Centre (SNIEC), Szanghaj
Oficjalna strona internetowa: e-chinacycle.com
Od ponad dwóch dekad CHINA CYCLE tworzy platformę łączącą producentów i nabywców rowerów bezsilnikowych, silnikowych, części i akcesoriów rowerowych.
ISPO Shanghai
Lokalizacja: Shanghai New International Expo Centre (SNIEC), Szanghaj
Oficjalna strona internetowa: ispo.com/en/shanghai
ISPO Shanghai to targi poświęcone bieganiu, sportom wodnym, sportom na świeżym powietrzu, zdrowiu i fitnessowi, a także producentom i dostawcom w branży.
China Sport Show
Lokalizacja: National Exhibition and Convention Center, Szanghaj
Oficjalna strona internetowa: en.sportshow.com.cn
China Sport Show to największe targi produktów sportowych w regionie. W trakcie targów organizowane są fora, seminaria i spotkania biznesowe dla ponad 100 tys. uczestników.

Import rowerów elektrycznych z Chin – podsumowanie
- Chiny są największym producentem rowerów elektrycznych na świecie.
- Producentów rowerów w Chinach można znaleźć przede wszystkim w prowincjach Guangdong, Zhejiang i Jiangsu, oraz w mieście Tianjin.
- Unia Europejska nałożyła na rowery z Chin wysokie cła antydumpingowe. Wartości ceł sprawdzisz w systemach ISZTAR i TARIC.
- Obowiązkiem importera jest zapewnienie, że sprowadzane wyroby spełniają wszystkie wymogi prawne. Rowery elektryczne polegają wielu dyrektywom i muszą posiadać oznaczenie CE i znak ZSEE.
- Pamiętaj, by przed wybraniem partnera biznesowego zweryfikować chińskiego dostawcę.
- Sprawdź nasz poradnik o imporcie rowerów z Chin.
