Planując wyjazd do Chin w celach biznesowych lub turystycznych, trzeba liczyć się z tym, że nasz dostęp do social mediów zostanie ograniczony. W Chinach nie występują oficjalnie znane nam sieci społecznościowe takie jak Facebook, Twitter czy YouTube (sprawdź pełną listę). Zostały one zablokowane w celu ułatwienia nadzoru ruchu sieci internetowej w państwie. Każda z wymienionych platform ma natomiast swój odpowiednik. Chińczycy posiadają własne portale społecznościowe, które umożliwiają komunikację, blogowanie, oglądanie treści wideo, i wiele innych. Jakie są najpopularniejsze portale społecznościowe w Chinach?
Portale społecznościowe w Chinach – Mikroblogi i komunikatory
WeChat (微信)
Najpopularniejszym portalem społecznościowym oraz aplikacją w Chinach jest WeChat (Weixin). Posiada ponad miliard aktywnych użytkowników miesięcznie, obejmujących różne grupy wiekowe. Powstał w 2013 i został założony przez firmę Tencent.
WeChat’a można porównać do dominującego w świecie social mediów Facebooka. Pozwala on prowadzić rozmowy tekstowe, głosowe i wideo, wymieniać się zdjęciami czy publikować różne treści. Za jego pośrednictwem można także organizować wideokonferencje. Ponadto, WeChat umożliwia połączenia międzynarodowe między Chinami, a innymi państwami.
Warto jednak zauważyć, że WeChat jest nie tylko komunikatorem, ale posiada również szereg innych usług. W jednym miejscu gromadzi wiele funkcji przydatnych w codziennym życiu. Za pomocą WeChat’a można zapłacić za zakupy, zrobić rezerwację, zarejestrować się do lekarza, wezwać taksówkę, opłacić rachunki, a nawet zorganizować wakacje. Wszystko to robi się, korzystając tylko z jednej aplikacji, a to jedynie kilka z wielu jej możliwości. Nic więc dziwnego, że WeChat zyskał tak szerokie grono odbiorców.
Oficjalna strona internetowa: https://www.wechat.com/
Sina Weibo (新浪微博)
Wśród mikroblogów dominującą pozycję na świecie utrzymuje Twitter. Posiada on około 192 milionów aktywnych użytkowników dziennie. Platformę wykorzystuje się do celów zarówno biznesowych, jak i informacyjnych, społecznych, a także rozrywkowych.
Serwis posiada w Chinach swój odpowiednik, a nawet parę. Najpopularniejszym z nich jest Weibo z 230 milionami aktywnych użytkowników dziennie. Platforma została stworzona przez Sina Corporation w 2009 roku. Weibo posiada stabilną pozycję na chińskim rynku i jest jednym z największych mediów społecznościowych w Chinach. Zajmuje pod tym względem drugie miejsce.
Weibo również umożliwia publikację zdjęć, informacji, materiałów wideo oraz innych treści. Poza użytkownikami z serwisu chętnie korzystają marki do promocji swoich produktów, dokładnie tak samo jak na Twitterze.
Poza wersją przeglądarkową jest również aplikacja umożliwiająca dostęp z Android, Blackberry OS, iOS czy Windows Phone. W wersji na iOS jest ona dostępna w języku angielskim. Weibo ma osobne wersje dla Hongkongu i Tajwanu.
Oficjalna strona internetowa: https://weibo.com/
Douban (豆瓣)
Mniej popularną od swoich konkurentów, takich jak WeChat oraz Weibo, ale wciąż wartą uwagi platformą jest Douban. Douban to nie tylko media społecznościowe pokroju Facebooka czy Twittera, a sieć różnych usług. Służy zarówno do komunikacji, jak i publikowania recenzji, dzielenia się swoimi ulubionymi książkami czy filmami, a nawet tworzenia i udostępniania playlist. Jest to więc serwis wielofunkcyjny.
Douban posiada ponad 300 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, z których większość korzysta z serwisu w celu dzielenia się swoją opinią na różne tematy. W przeciwieństwie do innych platform Douban nie wymaga rejestracji.
Platforma wykorzystywana jest również w celach marketingowych ze względu na swoje główne przeznaczenie, czyli wymianę swoich preferencji i przemyśleń. Co więcej, serwis Douban można wykorzystywać na wiele sposobów, w zależności od potrzeb konkretnego użytkownika. Ze względu na główną grupę odbiorców, skupiającą się w miastach, może być dobrą alternatywą do promocji biznesu za pomocą banerów reklamowych.
Oficjalna strona internetowa: https://www.douban.com/
Xiaohongshu (小红书)
Mniej znaną, chińską platformą o ogromnym potencjale reklamowym jest także Xiaohongshu, co w tłumaczeniu na język polski oznacza „Mała Czerwona Książka”. Jest to jeden z najszybciej rozwijających się serwisów, który obecnie posiada ponad 300 milionów zarejestrowanych użytkowników.
Xiaohongshu jest jednocześnie platformą e-commerce i mediami społecznościowymi, gdzie można wymieniać się opiniami na temat produktów. Służy głównie do sprzedaży międzynarodowych towarów chińskim konsumentom. Z aplikacji korzystają w większości kobiety zainteresowane recenzjami na temat towarów z branży modowej i kosmetycznej.
Biorąc pod uwagę grono odbiorców Xiaohongshu, międzynarodowe firmy branży beauty wykazują nią coraz większe zainteresowanie. Należą do nich na przykład Chanel oraz Dior. Platforma jest świetnym miejscem do promowania i budowania swojej marki, a tym samym rozpoznawalności na chińskim rynku.
Oficjalna strona internetowa: https://www.xiaohongshu.com/
Portale społecznościowe w Chinach – Platformy streamingowe
Youku (优酷)
Omawiając popularne serwisy społecznościowe, nie można pominąć znanej na całym świecie platformy z filmami tworzonymi przez użytkowników – YouTube. Tak samo jak w przypadku Facebooka i Twittera został on w Chinach zabroniony. Zamiast tego wśród chińskich użytkowników popularny jest między innymi serwis Youku, którego nazwa może kojarzyć się z globalną platformą.
Do 2014 roku Youku było najpopularniejszą platformą hostingu wideo w Chinach. Podobnie jak Weibo jest chętnie wykorzystywana przez marketerów jako narzędzie pozwalające dotrzeć do klienta.
Mimo że Youku często nazywano chińskim odpowiednikiem YouTube, to oba serwisy nieco się różnią. Podczas gdy YouTube jest nastawiony głównie na publikowanie krótkich treści przesłanych przez użytkowników, Youku skupia się bardziej na dostarczaniu filmów, seriali czy programów telewizyjnych. Jego funkcja jest zbliżona do innej chińskiej platformy – iQIYI. Z tego względu obecnie częściej porównuje się go na przykład do Netflixa.
Oficjalna strona internetowa: https://www.youku.com/
iQIYI (爱奇艺)
Jednym z największych konkurentów omówionego powyżej Youku w Chinach jest iQIYI. Platformę tę można uznać za chińskiego odpowiednika Netflixa, Amazon Prime Video czy Hulu. Powstała ona w 2010 roku i jest jedną z dominujących tego typu platform na świecie. Podczas gdy Netflix posiada około 209 milionów subskrybentów, z iQIYI korzysta ich ponad 105 milionów.
Podobnie do innych takich serwisów iQIYI publikuje treści wspierane przez reklamy i oferuje płatne subskrypcje. Użytkownicy mogą wybierać spośród wielu filmów, seriali, dram (np. koreańskich), anime oraz programów. Oficjalna strona internetowa portalu jest dostępna dla użytkowników w aż 10 językach. Posiada on również aplikację, z której mogą korzystać międzynarodowi odbiorcy. Można ją pobrać zarówno na systemie iOS, jak i Android.
Oficjalna strona internetowa: https://www.iq.com/
Tencent Video (腾讯视频)
Wśród chińskich platform streamingowych wideo zdecydowanie dominuje Tencent Video, serwis znany również jako WeTV wśród zagranicznych użytkowników. Jest on skierowany zarówno do chińskich, jak i międzynarodowych odbiorców. Zajmuje 4. miejsce wśród serwisów streamingowych pod względem wielkości na świecie. Wyprzedzają go globalni giganci, którymi są Netflix, Amazon Prime Video oraz Spotify.
Tencent Video posiada aktualnie około 125 milionów subskrybentów, czyli o 12% więcej w porównaniu do poprzedniego roku (2020). Ze względu na swoich międzynarodowych odbiorców, oficjalna strona WeTV dostępna jest w aż 10 różnych językach, między innymi w chińskim, japońskim, angielskim, hiszpańskim i portugalskim.
Tak jak w przypadku iQIYI czy Youku, platforma ta również skupia się na udostępnianiu filmów, programów telewizyjnych, seriali czy nawet komiksów. Mimo że pełni funkcję rozrywkową, to ze względu na swoją popularność jest chętnie wykorzystywana do celów reklamowych.
Oficjalna strona internetowa: https://wetv.vip/
Bilibili (哔哩哔哩)
Jak możemy zauważyć, wyżej wymienione serwisy Youku, iQIYI i Tencent Video przybrały formę amerykańskiego Netflixa. W takim razie co z platformą YouTube lub zdobywającym coraz większą popularność Twitchem? Dla użytkowników zainteresowanych tego rodzaju treściami Chińczycy stworzyli Bilibili.
Bilibili lub inaczej B Site to chińska platforma streamingowa, często porównywana do właśnie takich stron jak YouTube czy Twitch. Obecnie posiada ponad 223 milionów użytkowników miesięcznie. Na samym początku skierowana była głównie do odbiorców pasjonujących się grami wideo, komiksami i anime. W ostatnich latach poszerzyła jednak swoją działalność o obsługę e-commerce oraz treści lifestylowe, przyciągając znacznie szersze grono użytkowników. Z tego względu może być świetnym miejscem dla marketingu.
To co wyróżnia Bilibili na tle YouTube’a to możliwość dodawania do oglądanych filmów tak zwanych „bullet comments”. Są to krótkie komentarze, które wyświetlają się bezpośrednio na filmiku w konkretnym momencie, a nie pod spodem. W ten sposób korzystanie z Bilibili ma sprawiać wrażenie, jakby użytkownik oglądał dane wideo z szerszym gronem osób.
Oficjalna strona internetowa: https://www.bilibili.com/
Douyin (抖音)
Douyin to chińska nazwa powszechnego w ostatnim czasie na całym świecie TikToka. Chińska aplikacja zdobyła ogromną popularność nie tylko wśród chińskich użytkowników, ale także międzynarodowych. Stworzona została przez firmę ByteDance w 2016 roku i obecnie korzysta z niej ponad 600 milionów odbiorców.
Materiały publikowane na Douyin mają formę krótkich filmików, nieprzekraczających długością trzech minut. Ich tematyka dopasowuje się do zainteresowań danego użytkownika, aby każdy mógł przeglądać interesujące go treści. Znajdziemy tam między innymi wideo o tańcu, gotowaniu, muzyce, filmach, serialach, książkach, grach, kosmetykach, modzie oraz wielu innych zagadnieniach.
Douyin jest świetnym serwisem marketingowym. Można w nim tworzyć zarówno własne filmiki, mające na celu promocję marki, jak i zamieszczać reklamy.
Oficjalna strona internetowa: https://www.douyin.com/
Portale społecznościowe w Chinach – Podsumowanie
Opisaliśmy tylko niektóre z wielu portali społecznościowych występujących w Chinach. Omówiliśmy odpowiedniki międzynarodowych gigantów, którzy zdominowali dużą część świata, takich jak Facebook, YouTube czy Netflix. Wśród chińskich mediów społecznościowych największe grono użytkowników zyskały platformy WeChat i Weibo. Chińczycy stworzyli również serwisy, które zdobyły popularność międzynarodową, jak Tencent Video, iQIYI oraz Douyin (TikTok).
Zachęcamy do odwiedzenia tych serwisów, ponieważ dobrze pokazują różnice kulturowe między Chinami a krajami zachodu. Ponadto, mogą być dobrymi miejscami na promowanie swojej marki wśród chińskich odbiorców. Warto również zainteresować się tematem chińskich influencerów, z których niektórzy mają ogromny wpływ na formowanie opinii konsumentów i podejmowane przez nich decyzje.