Chińscy influencerzy

W Chinach jest już ponad 800 milionów użytkowników Internetu. Chińczycy w swoim codziennym życiu w dużej mierze polegają na smartphone’ach, poświęcają dużo czasu portalom społecznościowym, jak również chętnie dokonują zakupów online. W związku z tym pojawia się coraz więcej internetowych osobowości z różnych dziedzin, zdobywających wiele fanów, którzy polegają na ich opinii. Nic więc dziwnego, że chińscy influencerzy odgrywają coraz większą rolę w reklamie produktów różnych marek. W zeszłym roku wartość rynku chińskich influencerów osiągnęła aż 15.5 miliardów dolarów.

chińscy influencerzy

Kim są chińscy influencerzy?

Chińscy influencerzy nazywani są Key Opinion Leaders (kluczowi liderzy opinii), w skrócie KOL. „Liderzy opinii” to określenie osób, które istotnie wpływają na swoje otoczenie i z tego powodu chętnie wykorzystywane są np. do działań PR. Nawet jeśli nie sprzedają bezpośrednio produktu, to mają ogromny wpływ na podejmowanie przez innych decyzji co do zakupu.

Istnieje kilka rodzajów chińskich kluczowych liderów opinii, na przykład:

  • Celebryci, np. znani aktorzy, piosenkarze, osobowości telewizyjne.
  • Internetowe gwiazdy, np. autorzy komediowych video lub osoby publikujące swoje zdjęcia.
  • Blogerzy, którzy tworzą w Internecie treści oparte na specjalistycznej wiedzy lub umiejętnościach. Piszą recenzje produktów na podstawie własnego doświadczenia.

Dla wielu marek współpraca z influencerami jest najprostszą metodą prezentowania i reklamowania swoich produktów. Wielu chińskich kluczowych liderów opinii to eksperci w danej dziedzinie, którzy dzielą się recenzjami produktów zawierającymi wartościowe informacje. Dlatego internauci uważają je za wiarygodne opinie, na których można polegać.

Influencerzy w Chinach mają znacznie większą moc oddziaływania niż w innych krajach ze względu na ogromną internetową społeczność w tym państwie. Najpopularniejsi chińscy influencerzy mogą mieć dziesiątki milionów obserwujących, którzy stosują się do ich porad, zatem mogą przyczyniać się do marketingu danego towaru bardziej niż np. pewne magazyny.

Ponadto, w innych państwach nie można bezpośrednio zakupić produktów reklamowanych na portalach społecznościowych (np. na Instagramie). Natomiast w Chinach wszystko jest w jednym miejscu. Przykładowo poprzez aplikację WeChat można zarówno reklamować produkty poprzez bloga, jak i otworzyć sklep internetowy, w którym za zakupy płaci się również przez system płatności mobilnych WeChat. Z tego powodu skuteczność chińskich influencerów jest wyższa niż w przypadku innych państw.

Webinar: Eksport do Chin

Ile kosztuje współpraca z chińskim influencerem?

Współpraca z chińskim kluczowym liderem opinii to bardzo dobra szansa na zaprezentowanie i rozreklamowanie produktu. Jednakże, należy uważnie dobrać odpowiedniego influencera do swojej kampanii, ponieważ koszty współpracy z tymi, którzy mają największy zasięg, mogą znacznie przewyższyć nasze oczekiwania.

  • Koszt jednego postu na Weibo wstawionego przez chińskiego celebrytę może osiągnąć nawet milion RMB (około pół miliona złotych).
  • Współpraca z internetową osobistością może być tańsza o 20-40%.
  • Najbardziej wpływowi specjalistyczni blogerzy za jeden wpis na Weibo zarabiają pomiędzy 100000 a 300000 RMB.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku WeChata.

  • Cena postu opublikowanego na WeChacie przez najpopularniejszych KOLów może wynosić 300000 RMB.
  • Właściciele kont, które mają mniej niż milion fanów, zazwyczaj zarabiają maksymalnie 85000 RMB za jeden wpis.
  • Chińscy influencerzy z kilkoma tysiącami subskrypcji publikują posty za mniej niż 1000 RMB.

Coraz częściej zamiast ustalonej kwoty chińscy influencerzy otrzymują prowizję od wygenerowanej sprzedaży lub kliknięć w link. Kluczowi liderzy opinii są bardziej skłonni do umieszczania bezpośredniego linku do sklepu internetowego, jeśli otrzymują wynagrodzenie na takich warunkach.

Jak nawiązać współpracę z chińskim influencerem?

Istnieje kilka sposobów na znalezienie chińskiego influencera, z którym można nawiązać współpracę.

  • Popularną metodą jest wyszukanie ich bezpośrednio na chińskich platformach. Na przykład korzystając z wyszukiwarki Weibo lub WeChata, możemy zapoznać się z listą kont odnoszących się do wyszukiwanej frazy kluczowej, wraz z informacjami takimi jak ilość obserwujących i dane kontaktowe.
  • Istnieją również specjalne internetowe bazy danych, za pomocą których można wyszukiwać chińskich influencerów, na przykład Robin8, Newrank, ParkLu. Dostarczają statystyki dotyczące kluczowych liderów opinii, jak również podpowiadają innych z interesującej nas dziedziny.
  • Innym sposobem na znalezienie chińskiego KOLa i nawiązanie współpracy jest również bezpośredni kontakt z agencją influencerów.

Jak chińscy influencerzy mogą zareklamować Twój produkt?

Nawiązując współpracę z chińskim kluczowym liderem opinii, należy również wybrać odpowiednią formę reklamy dla danego produktu. Mogą to być na przykład:

  • Sponsorowane posty, czyli reklama, której autorem zamiast firmy jest wybrany influencer. W tym przypadku należy dostarczyć mu materiały związane z danym produktem, usługami lub kampanią, a on tworzy i publikuje treść reklamy.
  • Recenzje produktów. Podnoszą one wiarygodność marki, a pozytywne opinie influencerów mogą przyciągnąć wielu potencjalnych klientów. Warto również dodać, że w Chinach popularne jest testowanie produktów podczas transmisji na żywo. Niestety, samo przesłanie darmowych próbek blogerom może nie wystarczyć i również trzeba ich wynagrodzić za publikację recenzji naszego produktu.
  • Kampanie promocyjne, podczas których chińscy influencerzy oferują swoim fanom specjalne zniżki lub zachęcają do udziału w konkursach, w których nagrodą są podarunki od marki.

Transmisje na żywo w Chinach

Przemysł gier jako pierwszy sprawił, że transmisje na żywo (livestreaming) stały się popularne, ale obecnie to e-commerce jest najprężniej rozwijającą się dziedziną. Wiele platform streamingowych, takich jak Taobao, Tmall, JingDong czy Meipai, umożliwia sklepom internetowym sprzedaż towarów bezpośrednio przez transmisję. Sprawia to, że reklama produktów w ten sposób jest korzystniejsza dla marek. Jeden z najpopularniejszych chińskich streamerów, La Jiaqi, zwany również „The King of Lipstick”, ustanowił rekord sprzedaży 15 tys. szminek w zaledwie 5 minut.

Handel na żywo umożliwia wymianę między osobą prowadzącą transmisję, która często jest ekspertem w tej dziedzinie, a widzem ufającym opinii streamera. Dzięki temu chętniej kupuje on produkt. Z tego powodu praktyka ta stała się jeszcze popularniejsza podczas pandemii COVID-19, kiedy interakcje społeczne zostały ograniczone. Oczekuje się, że do końca 2020 roku chińskie platformy streamingowe przekroczą ponad 500 milionów użytkowników, a wartość rynku handlu na żywo osiągnie ponad 130 miliardów dolarów.

chińscy influencerzy

Przykładowi chińscy influencerzy

  • Papi Jiang (Papi酱)

To jedna z najpopularniejszych chińskich osobowości internetowych. Tworzy krótkie komediowe filmy, które mają po 30 milionów odtworzeń każdy. Za umieszczenie reklamy produktu na jednym jej wideo firmy są skłonne zapłacić nawet 3,5 miliona dolarów. Papi Jiang jest obecna na takich platformach internetowych jak: Weibo, Youku, Douban, a także zachodni Youtube. Pojawiła się również w kampanii reklamowej butów New Balance.

  • Zhang Dayi  (张大奕)

Jedna z najpopularniejszych w Chinach blogerek modowych. Na Sina Weibo ma 12 milionów obserwujących, jest aktywna również na platformie Xiaohongshu. Jej zarobki w 2016 roku wyniosły 300 milionów juanów (46 milionów dolarów), co przewyższyło zarobki najpopularniejszych chińskich aktorek. Zhang Dayi to jedna z pierwszych chińskich internetowych gwiazd, która zaczęła prezentować produkty poprzez transmisję na żywo.

  • Mr Bags  (包先生)

Mr Bags ma ponad 5 milionów fanów na Weibo, a obecny jest również na takich platformach jak WeChat i Xiaohongshu. Z okazji Walentynek w 2017 roku współpracował z marką Givenchy i wypromował limitowaną edycję 80 torebek w cenie 15000 RMB każda, z których wszystkie zostały wykupione w 12 minut. Rok później pobił ten rekord, gdy 500 limitowanych torebek Tod’s sprzedał w 6 minut, razem generując 3.24 mln juanów zysku.

  • Mi Zijun (密子君)

Jest to chińska influencerka związana z branżą kulinarną. Popularność zdobyła dzięki filmom, w których je duże ilości jedzenia na czas. Na Sina Weibo ma prawie 19 milionów obserwujących, a swoje video publikuje także na platformie Youku. Ponadto pojawia się w wielu programach na żywo w chińskiej telewizji. Współpracowała między innymi z Pizza Hut.

  • Ma Jianguo (回憶專用小馬甲)

Jego konto na Weibo początkowo miało służyć do zapisywania wspomnień dla niego samego, jednak niespodziewanie zrobiło się bardzo popularne. Wszystko za sprawą zdjęć dwóch pupili: psa Niuniu i kota Duanwu. Aktualnie poczynania zwierzaków śledzi aż 41 milionów fanów. Dzięki reklamom Ma Jianguo zarabia 10 milionów juanów rocznie.

Chińscy influencerzy

Chińscy influencerzy związani z branżą mody współpracowali między innymi z Vogue oraz takimi luksusowymi markami jak Chanel, Prada, Gucci. Bardzo popularne są również ekspertki z dziedziny urody, z których niektóre współpracowały z L’Oreal, Yves Saint Laurent, Estée Lauder czy Olay.

Jak widać powyżej, platformami, na których działają influencerzy w Chinach, są przede wszystkim Sina Weibo, WeChat, Youku i Xiaohongshu. Wielu influencerów pojawia się również na takich platformach jak: Miaopai, Yizhibo, Douban czy Douyin (TikTok).

Ponadto, coraz popularniejsze stają się platformy streamingowe, na których chińscy influencerzy udostępniają na żywo rozgrywki e-sportowe i transmisje gier komputerowych. Do tych platform należą: Huya, Chushou i Douyu.

Webinar: Eksport do Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 3