Karnet ATA to dokument odprawy czasowej, który pozwala na bezcłowy przewóz określonych grup towarów. Jeśli chcemy zaprezentować swoje produkty na targach poza terenem UE lub wywieźć próbki towaru w celach akwizycji, przy pomocy ATA możemy ograniczyć zbędne formalności.
Jakie towary obejmuje karnet ATA?
- Towary przeznaczone do wykorzystywania na targach, wystawach, kongresach, imprezach charytatywnych itp.
- Próbki towaru wywożone w celu rozpoznania rynku i zawarcia kontraktu handlowego z partnerem
- Wyposażenie zawodowe takie jak instrumenty muzyczne, sprzęt filmowy, sportowy, aparatura badawcza, narzędzia do budowy sceny itp.
Jakie towary nie mogą być przewożone na ATA?
ATA nie obejmuje:
- Produktów łatwo psujących się (artykuły spożywcze, nasiona, pestycydy itp.)
- Ładunków wybuchowych
- Przedmiotów jednorazowego użytku
- Towarów przeznaczonych do naprawy, przetworzenia czy modernizacji

Które kraje akceptują karnet ATA?
Karnet ATA upoważnia do odprawy czasowej w 78 krajach, których pełną listę można znaleźć na stronie Krajowej Izby Gospodarczej. Są to m.in. Chiny, Rosja, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Australia i inne.
Poniżej znajduje się pierwsza strona karnetu ATA, która zawiera listę wszystkich krajów:

Źródło grafiki: https://kig.pl/wp-content/uploads/2016/10/Przykladowe-wypelnienie-formularzu-ATA.pdf
Jak długo ważny jest karnet ATA?
Karnet ATA ważny jest przez 12 miesięcy od daty wydania. Okres ten nie może być wydłużany, ale jeden karnet może być wykorzystany wielokrotnie, o ile lista produktów nie ulegnie zmianie. Nieprzestrzeganie terminu powrotnego wywozu (wyznaczonego przez odpowiedni urząd celny) może grozić nałożeniem na nasz towar opłat celnych.
Na każdy kolejny wyjazd z Polski potrzebny jest natomiast nowy zestaw kart, którego koszt stanowi jedną czwartą ceny karnetu.
Po ich wykorzystaniu lub upływie terminu ważności karnety ATA muszą zostać zwrócone.
Jak uzyskać karnet ATA?
W Polsce karnety ATA wydawane są przez Krajową Izbę Gospodarczą. Karnet może zostać nabyty przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą po złożeniu:
- Wniosku o wydanie karnetu podpisany przez osoby uprawnione do zapłaty należności celno-podatkowych w przypadku niewłaściwego wykorzystania karnetu
- Wypełnionych formularzy karnetu ATA (liczba karnetów powinna równać się liczbie samochodów/ innych środków transportu, którymi będzie podróżował towar)
- Dokumentu potwierdzającego wpis do rejestru publicznego (KRS, wpis do rejestru o działalności gospodarczej lub inny wpis do rejestru publicznego)
- Dokumentu o nadaniu nr REGON
- Dokumentu o nadaniu nr NIP
- W przypadku braku osobistego stawienia się osób uprawnionych w dokumentach rejestrowych do reprezentowania podmiotu wnioskującego w KIG – urzędowo uwierzytelnionych wzorów podpisów w/w osób
- Dowodu wpłaty rejestrowej za karnet
Druki karnetów ATA oraz wnioski o ich wydanie (wraz z instrukcją wypełnienia) można otrzymać w KIG lub drogą pocztową.
W przypadku wysyłania dokumentów drogą pocztową, po wypełnieniu karnetów ATA należy wysłać je drogą mailową do działu Karnetów ATA KIG, w celu sprawdzenia czy zostały poprawnie wypełnione.
Podsumowanie
Jeśli wybieramy się na chińskie targi lub planujemy wwieźć próbki naszego towaru na teren Chin, warto zatroszczyć się o karnet ATA, który uprawni nas do czasowego wwozu naszych towarów na teren obcego kraju. W ten sposób ograniczymy zbędne formalności i zostaniemy wyłączeni z obowiązku uiszczania opłat celnych. Należy pamiętać, że karnet ATA ważny jest 12 miesięcy i może być w tym czasie wielokrotnie wykorzystywany, o ile lista produktów w nim zawartych nie ulegnie zmianie.
