Amazon z niewielkiej internetowej księgarni stał się największym na świecie sklepem internetowym. Jest wymieniany jednym tchem z innymi gigantami technologii jak Google, Facebook oraz Apple, które razem tworzą Wielką Czwórkę. Firma nie ustaje w rozwoju i wychodzi z innowacjami. Jedną z usług, którą serwis oferuje, jest Amazon FBA. Czym jest Amazon FBA i dla kogo jest przeznaczony?
Czym jest Amazon FBA?
Amazon daje możliwość dostępu do szerokiego grona odbiorców z całego świata. Usługa Fulfillment by Amazon (FBA) ułatwia sprzedawcom operowanie towarem. Łączy się ona z dropshippingiem, czyli modelem logistycznym, w którym odpowiedzialność za wysyłkę przechodzi ze sprzedawcy na dostawcę. Jest on możliwy dzięki dużej ilości hurtowni i magazynów Amazona, w których sprzedawcy korzystający z FBA składują swoje produkty.
Jakie są zalety usługi FBA?
Fulfillment by Amazon pozwala składować towar w magazynach należących do firmy Amazon na całym świecie. Wynajmuje się w nich miejsce poprzez subskrypcję. Jedyne, co musi robić sprzedawca, to koordynowanie zamówień i komunikacja z klientami.
Dzięki temu, że towary znajdują się w hurtowni Amazona, procedura wysyłki międzynarodowej jest uproszczona. Serwis obsługuje także zamówienia pochodzące spoza platformy, więc można korzystać z FBA posiadając swój sklep na innej stronie. Ogólnie, Amazon cieszy się dużym zaufaniem wśród konsumentów, a dropshipping sprawia, że produkty trafiają do nich szybciej. Wszelkie kwestie logistyczne są zniesione z barków sprzedawców, dzięki czemu są oni w stanie obsługiwać nawet więcej zamówień. Sprzedawcy nie muszą także zawracać sobie głowy zwrotami, ponieważ są one realizowane są przez Amazon.
Jako że system ten w Polsce nadal się rozwija, korzystający z niego sprzedawcy mogą wybić się na rynku. Firmy handlowe w Wielkiej Brytanii czy Niemczech od dawna już korzystają z dropshippingu. Pozwala on firmom skupić się na powiększaniu bazy klientów, zamiast zajmować się dostawami.
Na czym polega usługa FBA? – krok po kroku
Po pierwsze, należy zarejestrować się jako sprzedawca na Amazonie oraz wykupić subskrypcję. Następnie trzeba dowiedzieć się, czy aby sprzedawać na rynku docelowym, nie trzeba zarejestrować się jako płatnik VAT. Kolejnym krokiem jest wysłanie towaru do magazynu Amazon za pośrednictwem spedytora zaakceptowanego przez serwis. Będą one w nim przechowywane bez względu na ilość produktów. W magazynach towar jest zapakowywany i wysyłany do klientów w całej Europie. Amazon jest także odpowiedzialny za obsługę klienta i zwroty. Jako sprzedawca, płacisz za realizację od każdej jednostki oraz opłatę za przechowywanie za ft³ na miesiąc. Twoim obowiązkiem będzie także monitorowanie zapasów i ich uzupełnianie.
Amazon FBA – ujemne strony
Dropshipping nie jest modelem idealnym. Subskrypcja usługi FBA jest płatna, a dodatkowe koszty mogą być kulą u nogi dla początkującego przedsiębiorstwa. Amazon ściąga ok. 15-18% wartości sprzedanego produktu. Sprzedawcy są zobowiązani do zapłaty m.in. za usunięcie wyrobów z defektami oraz niesprzedanego towaru. Następnie, w tym modelu, cała polityka wysyłki oraz zwrotów realizowana jest przez Amazona. Oznacza to, że klient nie może samodzielnie ustalać warunków ze sprzedającym, jako że są one zależne od pośrednika.
Inną sprawą jest utrata kontroli nad tym, gdzie znajduje się towar. Artykuły mogą być rozlokowane po całym świecie, a sprzedawcy nie mają na to wpływu. Wobec sprzedawców ze subskrypcją usługi FBA stawiane są wysokie wymagania, a w przypadku ich niespełnienia, konto sprzedawcy może zostać zablokowane. Ponadto, jeśli sprzedawca nie zna swojego produktu na wyrost i nie ma go przy sobie fizycznie, nie jest on w stanie odpowiedzieć na pytania zainteresowanych nabywców. Może to źle wpłynąć na odbiór jego marki wśród konsumentów.
Amazon FBA w kontekście importu z Chin
Bezpośredni transport towaru z chińskiej fabryki do magazynu Amazona z pewnością zoptymalizowałoby koszty. Trzeba zadbać o to, by opakowania były sztywne i powlekane tworzywem, aby zminimalizować ryzyko ich zniekształcenia i naruszenia artykułu. Muszą one także odpowiadać wymaganiom Amazona, np. posiadać etykietę FBA. Następnie ważne jest zebranie wszystkich dokumentów, wraz z wymaganymi certyfikatami do odprawy celnej, jak i na potrzeby serwisu. Jeśli towaru jest niewiele lub jest lekki, najlepiej wybrać transport ekspresowy. Od ok. 21 kg warto wybrać transport lotniczy. W przypadku, gdy całość przekracza wagę 100 kg, lepiej wybrać transport drogą morską lub kolejową. Odpowiednio opakowany i podparty dokumentami towar zostanie przyjęty w magazynie Amazona.
Amazon FBA – warto czy nie?
Model sprzedażowy, jakim jest Amazon FBA, jest z pewnością innowacyjny oraz przynosi zyski. Może ma on swoje wady, jednak, jeśliby pomyśleć o potencjalnym wzroście firmy dzięki oddelegowaniu spraw związanych z logistyką, jest korzystny dla biznesu. Jeśli planujesz lub jeśli już prowadzisz sklep internetowy, zapoznaj się z usługą FBA.