Fabryki w Szanghaju otwierają się mimo lockdownu

Po wprowadzeniu twardego lockdownu w Szanghaju, wiele tamtejszych zakładów zaprzestało produkcji. W miarę jak sytuacja wraca do normy, fabryki w Szanghaju otwierają się, by zapewnić wzrost gospodarczy i osiągnąć planowany wskaźnik wzrostu PKB na ten rok. Chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych wydało „białą listę” przedsiębiorstw w Szanghaju, które dostały zielone światło na wznowienie produkcji pod pewnymi warunkami.

Fabryki w Szanghaju otwierają się

Fabryki w Szanghaju otwierają się mimo lockdownu

Skutki ograniczenia produkcji w Chinach odczują konsumenci na całym świecie. W Szanghaju znajdują się zakłady dostawców między innymi takich globalnych marek jak Apple oraz Sony, a także parter General Motors i Volkswagena, państwowy koncern motoryzacyjny SAIC Motor. Wstrzymać produkcję zmuszona była także fabryka Tesli Shanghai Giga, która dziennie produkowała około 2000 pojazdów elektrycznych. Po wznowieniu działalności produkcyjnej Tesla będzie w stanie wyrobić ½ normy.

Opublikowana pierwsza „biała lista” obejmuje 666 kluczowych przedsiębiorstw, głównie z sektorów:

  • motoryzacyjnego (około 40% firm na „białej liście”)
  • półprzewodników (Szanghaj to największy chiński ośrodek produkcyjny półprzewodników)
  • elektroniki użytkowej
  • produkcji sprzętu
  • spożywczego
  • zaopatrzenia medycznego.

Produkcję wznowić można pod pewnymi warunkami, jak stosowanie środków ostrożności (zachowanie dystansu społecznego, noszenie masek ochronnych, dezynfekcja), testowanie dwa razy na dzień oraz praca w systemie zamkniętym (poprzez lokowanie pracowników na kampusach). W ramach zakwaterowania zakłady przygotowują dla pracowników materace, śpiwory oraz dostarczają trzy posiłki dziennie. Stworzono specjalną platformę cyfrową informującą o kierowcach samochodów ciężarowych z „zielonym kodem zdrowia”, mających pozwolenie na poruszanie się po mieście.

Nie wszystkie przedsiębiorstwa z ogłoszonej „białej listy” są gotowe na wznowienie produkcji z dnia na dzień. Wiele z nich cierpi na braki kadrowe oraz zaburzone łańcuchy logistyczne, uniemożliwiające dostawę komponentów i płynną produkcję.

Konsekwencje polityki zero-covid Chin

Według statystyk, Szanghaj eksportuje rocznie 6% chińskich dóbr. Jest to ważny ośrodek produkcyjny i finansowy nie tylko dla Chin, ale także dla całego świata. Port w Szanghaju, największy na świecie, z powodu kwarantanny obniżył swoje zdolności przerobowe. Z pewnością odbije się to na globalnej gospodarce.

Szacuje się, że ostatnio wprowadzone środki do walki z pandemią kosztują Chiny nawet 46 miliardów USD produkcji gospodarczej miesięcznie, co przekłada się na ponad 3% PKB. Coraz bardziej oddala perspektywa osiągnięcia planowanego poziomu wzrostu gospodarczego Chin na 2022 rok. Zamiast 5,5% może on wynieść 4%, jeśli władza nie rozluźni swojej polityki zero-covid. Niezaprzeczalne jest, że przez najbliższy okres możemy spodziewać się zakłóceń społeczno-gospodarczych.

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 1