DAP Incoterms

DAP (delivered at place) to jedna z reguł Incoterms 2020, które określają podział obowiązków oraz kosztów transportu towaru pomiędzy kupującego a sprzedającego. Jest to reguła, którą stosuje się przy wszystkich środkach transportu, zarówno w transporcie drobnicowym, jak i kontenerowym.

DAP

Import a Incoterms

Międzynarodowe Reguły Handlu (Incoterms) jest to zbiór reguł dzielących obowiązki oraz koszty ponoszone przez producenta i kupującego na trasie transportu towaru z miejsca produkcji do miejsca docelowego. Incoterms po raz pierwszy opublikowano w 1936 roku i od tamtego czasu średnio co 10 lat następuje ich aktualizacja. W tym artykule skupimy się na jednej z jedenastu reguł Incoterms 2020: DAP, czyli delivered at place.

Import przy użyciu reguły DAP

W przypadku DAP, większość kosztów oraz obowiązków związanych z transportem spada na sprzedającego.

Sprzedający:

  • Dostarcza wszelkie wymagane dokumenty w formie papierowej bądź elektronicznej
  • Podlicza i waży towar
  • Zawiera umowę ze spedytorem lub na własną rękę dostarcza zapakowany towar we wcześniej umówione miejsce we właściwym czasie
  • Bierze odpowiedzialność za wszelkie szkody lub utracenie towaru zanim zostanie on dostarczony we właściwe miejsce (nie musi wykupywać ubezpieczenia)
  • Ma obowiązek ustosunkować się do wszelkich wymogów bezpieczeństwa podczas transportu
  • Organizuje i ponosi koszty odprawy eksportowej oraz asystuje przy odprawie importowej

Kupujący:

  • Opłaca towar
  • Organizuje i opłaca odprawę importową – dba, aby otrzymać zawczasu wszystkie wymagane dokumenty
  • Odbiera i rozładowuje dostarczony towar
  • Ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie lub utracenie towaru po jego otrzymaniu
  • Informuje sprzedającego o miejscu i czasie dostawy, a także wybranym środku transportu
  • Na prośbę sprzedającego może udostępnić informacje potrzebne do uzyskania ubezpieczenia
DAP

Kiedy użyć DAP?

Reguła DAP stosowana jest przy wszystkich środkach transportu. Można jej używać do przewozu towaru w kontenerach lub drobnicy.

Jest to reguła zdecydowanie wygodna z punktu widzenia kupującego. Minusem jest brak kontroli nad naszym towarem na niemalże całej trasie transportu. W przypadku ewentualnych błędów ze strony sprzedającego, dowiemy się o nich z dużym opóźnieniem.

Szkolenie Poniedziałek 18:00

DAP a DDP

DDP (delivered duty paid) to reguła bardzo podobna do DAP, z tą różnicą, że DDP zakłada, że sprzedający odpowiada również za koszty i formalności związane z odprawą importową, a towar dostarczony jest pod nasze drzwi wraz z wszystkimi dokumentami. Jednym z nich jest PZC (potwierdzenie przejścia odprawy), bez którego nie możemy wprowadzić naszych produktów do dalszej sprzedaży. Niestety DDP działa czasem jedynie w teorii.

W przypadku importu z Chin, wielu chińskich producentów oferuje transport na zasadzie DDP, mimo że nie są w stanie odprawić towaru w Polsce. Dostarczają towar do miejsca docelowego bez wymaganych do dalszej sprzedaży dokumentów. Gdy sprzedawca oferuje tego rodzaju transport, powinniśmy poprosić o zamianę DDP na inne warunki Incoterms.

Incoterms DAP – podsumowanie

Transport przy użyciu reguły DAP (lub DDP) jest często proponowany przez sprzedawców i stosunkowo wygodny z punktu widzenia kupującego. Warto się jednak zastanowić, czy inne Incoterms nie byłyby dla nas bardziej opłacalne i wdać się w negocjacje ze sprzedającym. Należy pamiętać, że na podstawie wartości towaru, a także kosztów transportu poza i w UE, obliczane są opłaty celne i skarbowe. Zalecamy skorzystanie z naszego kalkulatora opłat celnych.

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

4.9 / 5. Ilość głosów: 8