DAP (delivered at place) to jedna z reguł Incoterms 2020, które określają podział obowiązków oraz kosztów transportu towaru pomiędzy kupującego a sprzedającego. Jest to reguła, którą stosuje się przy wszystkich środkach transportu, zarówno w transporcie drobnicowym, jak i kontenerowym.
Import a Incoterms
Międzynarodowe Reguły Handlu (Incoterms) jest to zbiór reguł dzielących obowiązki oraz koszty ponoszone przez producenta i kupującego na trasie transportu towaru z miejsca produkcji do miejsca docelowego. Incoterms po raz pierwszy opublikowano w 1936 roku i od tamtego czasu średnio co 10 lat następuje ich aktualizacja. W tym artykule skupimy się na jednej z jedenastu reguł Incoterms 2020: DAP, czyli delivered at place.
Import przy użyciu reguły DAP
W przypadku DAP, większość kosztów oraz obowiązków związanych z transportem spada na sprzedającego.
Sprzedający:
- Dostarcza wszelkie wymagane dokumenty w formie papierowej bądź elektronicznej
- Podlicza i waży towar
- Zawiera umowę ze spedytorem lub na własną rękę dostarcza zapakowany towar we wcześniej umówione miejsce we właściwym czasie
- Bierze odpowiedzialność za wszelkie szkody lub utracenie towaru zanim zostanie on dostarczony we właściwe miejsce (nie musi wykupywać ubezpieczenia)
- Ma obowiązek ustosunkować się do wszelkich wymogów bezpieczeństwa podczas transportu
- Organizuje i ponosi koszty odprawy eksportowej oraz asystuje przy odprawie importowej
Kupujący:
- Opłaca towar
- Organizuje i opłaca odprawę importową – dba, aby otrzymać zawczasu wszystkie wymagane dokumenty
- Odbiera i rozładowuje dostarczony towar
- Ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie lub utracenie towaru po jego otrzymaniu
- Informuje sprzedającego o miejscu i czasie dostawy, a także wybranym środku transportu
- Na prośbę sprzedającego może udostępnić informacje potrzebne do uzyskania ubezpieczenia
Kiedy użyć DAP?
Reguła DAP stosowana jest przy wszystkich środkach transportu. Można jej używać do przewozu towaru w kontenerach lub drobnicy.
Jest to reguła zdecydowanie wygodna z punktu widzenia kupującego. Minusem jest brak kontroli nad naszym towarem na niemalże całej trasie transportu. W przypadku ewentualnych błędów ze strony sprzedającego, dowiemy się o nich z dużym opóźnieniem.
DAP a DDP
DDP (delivered duty paid) to reguła bardzo podobna do DAP, z tą różnicą, że DDP zakłada, że sprzedający odpowiada również za koszty i formalności związane z odprawą importową, a towar dostarczony jest pod nasze drzwi wraz z wszystkimi dokumentami. Jednym z nich jest PZC (potwierdzenie przejścia odprawy), bez którego nie możemy wprowadzić naszych produktów do dalszej sprzedaży. Niestety DDP działa czasem jedynie w teorii.
W przypadku importu z Chin, wielu chińskich producentów oferuje transport na zasadzie DDP, mimo że nie są w stanie odprawić towaru w Polsce. Dostarczają towar do miejsca docelowego bez wymaganych do dalszej sprzedaży dokumentów. Gdy sprzedawca oferuje tego rodzaju transport, powinniśmy poprosić o zamianę DDP na inne warunki Incoterms.
Incoterms DAP – podsumowanie
Transport przy użyciu reguły DAP (lub DDP) jest często proponowany przez sprzedawców i stosunkowo wygodny z punktu widzenia kupującego. Warto się jednak zastanowić, czy inne Incoterms nie byłyby dla nas bardziej opłacalne i wdać się w negocjacje ze sprzedającym. Należy pamiętać, że na podstawie wartości towaru, a także kosztów transportu poza i w UE, obliczane są opłaty celne i skarbowe. Zalecamy skorzystanie z naszego kalkulatora opłat celnych.