Chińska kultura biznesu

Chiński rynek to najszybciej rozwijający się rynek na całym świecie. Tłumnie przyciąga eksporterów i importerów. Przed rozpoczęciem współpracy z chińskimi przedsiębiorcami warto jednak zapoznać się z savoir-vivre obowiązującym w Chinach, by przypadkiem na pierwszym spotkaniu nie „stracić twarzy”, a także by ułatwić sobie wejście na chiński rynek, nawiązać dobre relacje lub wynegocjować korzystne dla siebie warunki. Chińska kultura biznesu jest ważnym elementem prowadzenia biznesu w Chinach. Przygotowaliśmy specjalny cykl publikacji odnoszących się do chińskiego savoir-vivre w kontaktach biznesowych.

Chińska kultura biznesu

Chińska kultura biznesu – Pojęcie „twarzy” w Chinach

Pojęcie „utraty twarzy” jest powszechnie stosowane w Państwie Środka. Celem biznesmenów, jak i pozostałych ludzi jest niedopuszczenie do tego. Ze względu na to, iż kultura wschodu i zachodu różnią się diametralnie, przed wyjazdem dobrze zapoznać się z kilkoma bardzo istotnymi zasadami. Chińska kultura jest głęboko zakorzeniona w konfucjanizmie, buddyzmie i taoizmie, dlatego też coś, co nam może wydawać się oznaką dobrych relacji, w Chinach może być uważane za niestosowne. Natomiast śmieszny żart, którym chcemy się podzielić, ze względu na różnice językowe, dla chińskiego partnera może wydać się żenujący. Warto więc poświęcić chwilę by zapoznać się informacjami na ten temat i dobrze wypaść podczas pierwszego spotkania, unikając przy tym niepotrzebnych, niekomfortowych sytuacji.

Szkolenie: Import z Chin

Chińska hierarchia

Chińskie społeczeństwo kładzie ogromny nacisk na hierarchię i przestrzeganie zasad jej dotyczących odgrywa ogromną rolę podczas kontaktów biznesowych z Chińczykami, jak również na nieformalnych spotkaniach. Chińczycy zwracają wielką uwagę na pozycję osoby, z którą rozmawiają, dopasowując do tego swoje zachowanie. Inaczej będą zachowywać się względem dyrektora firmy, a inaczej względem pracownika na niższym szczeblu. Dodatkowo, podczas pierwszego spotkania ze wspólnikami, ustawiają się w linii na podstawie pozycji pełniącej w firmie. Na środku będzie stała osoba na najwyższym stanowisku. Obok niej, z dwóch stron pozycję będą zajmować kolejno osoby o niższych pozycjach (w zależności ile osób bierze udział w spotkaniu).

Wiedząc, że na środku znajduje się osoba najwyżej postawiona, biznesmen z Zachodu, liczący na dobrą współpracę, będzie wiedział z kim powinien przywitać się najpierw. Należy również pamiętać, że im większą rangę ma przedstawiciel z Polski, tym większe są szansę na rozmowę z wysoko postawioną osobą po stronie chińskiej. Europejscy przedstawiciele bardzo często na czas spotkania podwyższają rangę swych delegatów. Niezachowanie zasad wynikających z hierarchii natomiast postrzegane jest jako próba poniżenia godności partnera chińskiego. Zwłaszcza jeśli obywa się to w obecności osób trzecich. Narażenie Chińczyka na utratę twarzy skutkuje bardzo często zepsuciem planów na przyszłą współpracę. Należy pamiętać, że chińskiemu partnerowi nie powinno się wytykać błędów, jak i krytykować go przy innych ludziach

Dowiedz się również, jak prowadzić skuteczne negocjacje z chińskim kontrahentem.

Import z Chin w 2021

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 4