Chińskie aplikacje zakupowe – Pinduoduo i Xiaohongshu

W dzisiejszych czasach każdy z nas na co dzień posługuje się smartphonem. Będąc połączeni z Internetem możemy zrobić praktycznie wszystko, znajdując się w każdym miejscu na świecie. Codziennie twórcy aplikacji proponują nam nowe rozwiązania, dzięki którym nasze życie staje się jeszcze łatwiejsze. W Chinach użytkownicy telefonów za jego pośrednictwem załatwiają wszystkie bieżące sprawy życia codziennego. Chińczycy wręcz uwielbiają dokonywać zakupów online, w związku z tym ilość użytecznych aplikacji, które osiągają sukces wzrasta. Obecnie ogromną popularnością cieszą się dwie nietypowe chińskie aplikacje zakupowe – połączenie mediów społecznościowych  z zakupami online: Pinduoduo i Xiaohongshu, które przedstawimy poniżej.

Chińskie aplikacje zakupowe - Pinduoduo i Xiaohongshu

Czym jest Pinduoduo?

Chińskie aplikacje zakupowe - Pinduoduo

Pinduoduo (拼多多) – jest platformą e-commerce utworzoną we wrześniu 2015 roku przez Colina Huanga. Firma rozwinęła się w bardzo szybkim tempie. W ciągu niespełna czterech lat wzbogaciła się o 23 mld dolarów, a sam właściciel wstąpił w szeregi najbogatszych osób w Chinach.

Platforma Pinduoduo jako aplikacja pozwala użytkownikom na szybkie dokonanie zakupów bezpośrednio od producenta. W tym nie różni się niczym od platform istniejących na nie tylko chińskim, ale też międzynarodowym rynku, jak na przykład Aliexpress. Jednak Pinduoduo ma dodatkową funkcję, która bardzo spodobała się obywatelom Państwa Środka.

Poprzez połączenie Pinduoduo z popularną aplikacją WeChat, użytkownik może dokonywać zakupów i udostępniać informację o tym w „Momentach” (odpowiednik facebookowej „Ściany”). Dzieląc się informacjami i linkami promocyjnymi, użytkownik ma szansę na zdobycie od producenta nawet 90% zniżki. Co więcej, możliwe są także zakupy grupowe, które cieszą się ogromną popularnością.

Szkolenie: Import z Chin

Jednakże, Pinduoduo oferuje głównie produkty niższej jakości po bardzo niskich cenach. Aplikacja e-commerce jest popularna więc wśród mieszkańców mniejszych miast, gdzie dochody także są odpowiednio mniejsze. Twórca wychodzi naprzeciw takim konsumentom, oferując także dodatkowe kupony, bony na loterię czy niektóre darmowe produkty. Sprzedaż odbywa się bez pośredników, w związku z czym zakup jest bardzo korzystny dla konsumenta. Ponadto firma bardzo aktywnie działa, aby nie dopuszczać do sprzedaży podróbek oraz produktów nieznanego pochodzenia. Jest to dodatkowy plus – zakupy są pewne i bezpieczne.

Należy wspomnieć, iż aplikacja posiada tylko chińską wersję językową i nie jest dostępna na nasze telefony.

Czym jest Xiaohongshu?

Chińskie aplikacje zakupowe - Xiaohongshu

Xiaohongshu (小红书, czyli Mała Czerwona Książeczka) – popularna w Chinach aplikacja, mająca dwa oblicza: służy jako media społecznościowe oraz platforma e-commerce. Firma powstała w 2013 roku, a jej założycielami są Miranda Qu i Charlwin Mao. W czerwcu 2018 roku aplikacja osiągnęła ponad 100 mln chińskich użytkowników. Ponad połowa to osoby poniżej 30 roku życia, w dużej mierze kobiety. Platforma jest skierowana do chińskich oraz zagranicznych firm z całego świata, które mogą promować swoje produkty przez aplikację.

Aplikacja e-commerce w dużej mierze polega na tym, że użytkownicy będący zwykłymi konsumentami dzielą się recenzjami o danym produkcie z innymi osobami. Jest to bardzo efektywny sposób dla firm na zdobycie klientów, gdyż produkty użytkowane są przez osobę taką jak my. Widząc, że produkt spełnia swoje zadanie, możemy być pewni, że dokonujemy dobrego zakupu. W związku z tym na platformie pojawia się dużo chińskich influencerów, których działalność opisaliśmy w poprzednim artykule. Aplikacja zdobyła głównie popularność wśród kobiet, dlatego recenzowanymi produktami są w dużej mierze luksusowe kosmetyki, odzież czy biżuteria.

W jaki sposób wpływa to jeszcze na rozwój firmy? Producent „sprzedaje” produkt Xiaohongshu, które pośredniczy w sprzedaży. Innym sposobem jest osobiste prowadzenie swojego sklepu po zapłaceniu firmie odpowiedniej kwoty pieniężnej (wszystko zależy od rodzaju produktu).

Użytkownicy piszą recenzję znane jako „Notes” (笔记). Opisujemy ulubiony produkt (np. tusz do rzęs), wstawiamy jego zdjęcie oraz efektu jaki uzyskaliśmy, nagrywamy filmik jak używać produktu oraz dodajemy bezpośredni link, jeśli dany towar jest dostępny w aplikacji.

Xiaohongshu oferuje stosunkowo niskie ceny za produkty o dobrej jakości, a recenzowanie ich przez zwykłych użytkowników przekonuje wiele osób. W ten sposób produkt jest wiarygodny i jesteśmy świadomi naszego zakupu. Jest to też świetna okazja dla firm zagranicznych, które chcą trafić ze swoją ofertą do chińskich konsumentów.

Aplikację możemy pobrać zarówno na systemy iOS oraz Android, istnieje jedynie chińska wersja językowa.

Chińskie aplikacje zakupowe

Zakupy internetowe w Chinach osiągają nowy wymiar. Dobre jakościowo produkty dzięki twórcom aplikacji są w zasięgu każdego konsumenta. Firmy dopasowują swoją ofertę do każdego, sprawiając, że klient czuje się komfortowo mogąc zakupić sobie wymarzony produkt, nie tracąc przy tym dużej kwoty.