10 kroków do sukcesu w Chinach, czyli krótki poradnik o tym, jak odnieść sukces na chińskim rynku. W dziesięciu punktach przedstawiamy podstawy, które należy mieć na uwadze, jeżeli chcemy rozpocząć własną działalność gospodarczą w Państwie Środka. Mamy nadzieję, że omówione kroki do sukcesu pomogą wam na rozwinięcie swojej firmy.
10 kroków do sukcesu w Chinach
1. Przygotuj się, rozeznaj rynek
Chiny to skomplikowany rynek, rządzący się własnymi prawami i zwyczajami. Zanim więc zdecydujesz się na jego podbój, warto zainwestować czas w przygotowanie i research, niż działać na żywioł. Jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji o rozpoczęciu działalności, pojedź na targi branżowe w Chinach. Zaprezentuj swoje produkty, zobacz czy jest na nie rynek zbytu, nawiąż pierwsze relacje. Zapoznaj się z raportami i publikacjami na temat Twojej gałęzi przemysłu. Są one często dostępne za darmo, a mogą zaoszczędzić Ci sporo środków i czasu.
2. Kontekst kulturowy
W Chinach kultura biznesu i tradycja mają znaczenie, ale nie są najważniejsze. Koniecznie przed wyjazdem przygotuj się, przeczytaj jedną czy dwie książki na ten temat, albo idź na parogodzinny kurs. Gdy nabędziesz podstawy etykiety biznesu w Chinach, nic nie powinno Cię zaskoczyć. Nie daj się zwariować, traktuj chińczyków z szacunkiem, tak jak traktujesz kontrahentów w kraju i zachowaj zdrowy rozsądek.
3. Wybierz rodzaj działalności gospodarczej
Gdy zdecydujesz się na otwarcie firmy w Chinach po przeprowadzeniu badań rynkowych, wybierz najbardziej racjonalny dla Twoich potrzeb rodzaj działalności gospodarczej w Chinach. W Chinach obcokrajowcy mają do wyboru cztery rodzaje działalności gospodarczej: Spółki Joint Venture, Przedsiębiorstwa ze 100% kapitałem zagranicznym (Wholly Owned Foreign Enterprisers, WOFE), Zagraniczna firma handlowa (Foregn Invested Commercial Entreprise, FICE) oraz Biuro Przedstawicielskie (Represetative Offices, RO).
4. Wybierz bank
Jeżeli chcesz prowadzić działalność w Państwie Środka, warto otworzyć konto w lokalnym banku.
W Chinach są cztery największe banki, które dominują na rynku. Są one znane i stabilne oraz respektowane. Lepiej założyć konto w jednym z nich niż małym przypadkowym banku. Oto wielka czwórka: Bank of China, China Construction Bank, Industrial and Commercial Bank of China, Agricultural Bank of China.
5. Wybierz właściwą lokalizację
Dobór lokalizacji jest kluczowy względem planowanej przez nas działalności gospodarczej w Państwie Środka. Jeżeli planujemy założyć na przykład firmę, która ma tworzyć oprogramowanie i działać w środowisku nowych technologii, najlepszym miejscem będzie Pekin, będący mekką spółek internetowych w Chinach. Z kolei jeśli zamierzamy produkcję, warto zorientować się, jak w danej prowincji wygląda dostęp do potrzebnych nam surowców. Poszczególne prowincje mają też często odmienne od siebie prawo, jak i ceny. Przed jakimkolwiek działaniem należy przeprowadzić wywiad środowiskowy. Przenoszenie działalności może być na późniejszym etapie bolesne i kosztowne.
6. Zatrudnij pracowników
Jeżeli planujesz na przykład produkcję w Chinach, konieczne będzie zatrudnienie pracowników.
Znalezienie właściwych ludzi to zawsze długi proces. Warto skorzystać z usług kogoś, kto już jest na miejscu i ma rozeznanie w rynku pracy danej prowincji. Pamiętaj, że za każdego zatrudnionego pracownika należy odprowadzić do urzędu podatek. O przykładowych stawkach pisaliśmy wcześniej na blogu. Najlepiej zacząć od góry, czyli menadżerów. To właśnie oni pomogą zatrudnić Ci resztę pracowników. Jeżeli chodzi o stawki, to w Chinach nie jest już tak tanio, jak często podają to media. Za dobrego menadżera zapłacimy tam więcej niż w Polsce. Z każdym zatrudnionym musisz mieć podpisaną umowę na pracę.
7. Zastrzeż swoje znaki handlowe.
To ważna pozycja o, której niestety wielu zagranicznych inwestorów zapomina, a raczej po prostu jest nieświadoma chińskiego prawa. Przedsiębiorcy często ignorują rejestrację chińskiej nazwy i swojego znaku towarowego w Państwie Środka. Naiwnie zakładają, że jeżeli mają odpowiednik takiej rejestracji w swoim kraju, to obowiązuje on także w Chinach, gdzie decyduje zasada kto pierwszy ten lepszy. Warto pamiętać o rejestracji swojej nazwy, jak i nazw naszych produktów.
Dowiedz się więcej o rejestracji znaku towarowego w Chinach.
8. Dobór partnera
Zaczynając działalność gospodarczą w Chinach, warto poszukać partnera, który ma doświadczenie w budowaniu tam spółek. Rolę takiego partnera może pełnić na przykład firma konsultingowa czy Izba Gospodarcza. Musi być to rzetelny partner, który pomoże nam z częścią wyżej wymienionych punktów. Ważne, aby miał doświadczenie w naszej branży.
9. Daleko-terminowa strategia rozwoju
Wchodząc do Chin, już od samego początku musimy mieć daleko-terminowy plan rozwoju, wiedzieć jak chcemy budować siatkę dystrybucji, rozwijać produkcję czy tworzyć kadrę. Istotne jest to, aby plan przygotować zgodnie z realiami rynkowymi i działać w oparciu o wcześniej przeprowadzony reasearch.
10. Nie spiesz się!
Robienie biznesu w Chinach wymaga czasu. Jeżeli ktoś chce wzbogacić się w rok, Państwo Środka nie jest dla niego dobrym kierunkiem. Czas jest potrzebny na wszystko, od zakładania działalności i spełnienia wszelkich urzędowych wymogów, po budowanie relacji biznesowych. Jeśli poświęcimy odpowiednio dużo czasu i będziemy cierpliwi, mamy szansę na odniesienie sukcesu. Miliard klientów czeka!
Mamy nadzieję, że przytoczone przez nas 10 kroków do sukcesu w Chinach okaże się dla was pomocne.