Jeśli prowadzimy handel z Chinami, nie możemy lekceważyć różnic kulturowych między naszymi krajami. Różnice te dotyczyć mogą wielu aspektów związanych np. z chińską kulturą biznesu i zachowania podczas spotkania, jak również zagadnień takich jak znaczenie kolorów w Chinach. Warto zaznajomić się z symboliką obowiązującą w Państwie Środka, aby uniknąć popełnienia faux pas. Ponadto, dzięki poszanowaniu dla chińskiej kultury i tradycji z pewnością zrobimy na kontrahencie dobre wrażenie. Znajomość symboliki kolorów w Chinach przyda nam się również, jeśli będziemy planować opakowanie naszego produktu lub jego reklamę w tym państwie.
Znaczenie kolorów w Chinach
Symbolika związana z barwami w Państwie Środka często znacznie różni się od naszej, zachodniej. Analizując znaczenie kolorów w Chinach, przede wszystkim należy przyjrzeć się bliżej pięciu głównym kolorom, czyli czerwonemu, żółtemu, białemu, czarnemu i niebieskiemu, które w kulturze chińskiej nierozerwalnie wiążą się z Teorią Pięciu Elementów (metal, ogień, woda, ziemia, drewno) i z tego względu wpływają na wiele elementów codziennego życia.
Kolor czerwony w Chinach
Czerwony – kolor ognia, oznacza szczęście i sukces, więc jest w Chinach odbierany jak najbardziej pozytywnie. Stosuje się go podczas festiwali i ważnych uroczystości i wydarzeń, takich jak wesela. W czerwonych kopertach zazwyczaj wręcza się pieniądze, zwłaszcza podczas obchodów Chińskiego Nowego Roku. W marketingu należy jednak uważać, żeby nie przesadzić z jego użyciem. Takie zachowanie świadczy często o słabej reklamie i niskiej jakości produktu.
Uwaga! Imion pod żadnym pozorem nie wolno zapisywać na czerwono. Chociaż kolor ten zazwyczaj ma pomyślne znaczenie, to w tym przypadku jego symbolika wiąże się z krwią. Taki zapis sugeruje, że w niedługim czasie osoba ta może doświadczyć poważnych obrażeń, a nawet, że spotka ją śmierć.
Kolor żółty w Chinach
Żółty – należy bardzo poważnie się zastanowić zanim użyje się tego koloru w marketingu. Dawniej utożsamiany z postacią Żółtego Cesarza, Rzeką Żółtą, władzą, bogactwem, a także ziemią. Obecnie kojarzony przede wszystkim z pornografią.
W reklamie można zastąpić go kolorem złotym, ale w latach 80. i 90. XX w. barwa ta była mocno nadużywana przez przedsiębiorców, przez co w nadmiarze kojarzy się obecnie z taniością.
Kolor biały w Chinach
Biały – reprezentuje metal i nieodzownie wiąże się ze śmiercią, żałobą i pogrzebem. Pieniądze w białych kopertach wręcza się przyjaciołom i znajomym jako wyraz współczucia i wsparcia po utracie bliskiej im osoby. Jednak w ostatnich latach ze względu na panującą w Chinach modę na organizowanie ślubów i wesel w zachodnim stylu, kolor ten zyskuje jednak bardziej pozytywne skojarzenia.
Kolor czarny w Chinach
Czarny – w chińskiej kulturze jest kolorem wody, chociaż na zachodzie pierwszym skojarzeniem byłby raczej niebieski. Symbolizuje zło, okrucieństwo, nielojalność, przebiegłość i spisek. Nie bez powodu w języku chińskim o mafii mówi się „czarne społeczeństwo”. Z drugiej strony może też oznaczać pozytywne wartości takie jak: determinacja, władza, prawość i bezinteresowność. Ma zatem podwójne, dość sprzeczne ze sobą skojarzenia. Bezpieczną opcją byłoby zatem spróbowanie połączenia go z jakąś inną, bardziej jednoznaczną barwą.
Na co uważać? Nie wolno dawać czarnych ramek na zdjęcia, zwłaszcza jeśli mają na nich widnieć ludzie, ponieważ sugeruje to, że przedstawione na nim osoby są martwe. Powinno się również unikać zdjęć z białym i czarnym tłem, bo kojarzą się ze zdjęciami upamiętniającymi zmarłych.
Kolor niebieski w Chinach
Niebieski – odnosi się do drewna i wiosny, niesie ze sobą pozytywne znaczenie. Niebieski oznacza bowiem zaufanie, oczyszczenie, uzdrowienie oraz długie życie. Łączy się go często z zielonym i czarnym. Kolorystyka ta jest popularna zwłaszcza podczas dekorowania domów, mają zapewnić w ten sposób długowieczności harmonię.
Znaczenie kolorów w Chinach – pozostałe kolory
- Tęcza – należy zdecydowanie unikać takiego zestawienia kolorów, ponieważ w dawnych czasach wierzono, że pojawienie się tęczy na niebie oznacza rychłą śmierć cesarza.
- Qing – kolor pomiędzy zielenią a niebieskim, ma silne powiązania z tradycyjnym ubiorem i budownictwem, a także porcelaną. Można próbować łączyć go w marketingu z pojęciami takimi jak tradycja i historia.
- Zielony – najpopularniejszym zabobonem związanym z tym kolorem jest noszenie przez mężczyznę zielonego nakrycia głowy, które oznacza, że ma niewierną żonę.
- Szary – Wschód utożsamia szarość z niską jakością, natomiast szare ubrania zakorzenione są w kulturze jako ubiór noszony przede wszystkim przez biedotę.
- Fioletowy – przy okazji tej barwy można wykazać się kreatywnością. Kolor ten oznacza moc, boskość i nieśmiertelność. Dawniej tylko cesarz mógł nosić fioletowe szaty. Natomiast w dzisiejszych czasach stał się symbolem miłości i romansu.
Zapoznaj się z chińską kulturą biznesu przy zwiększyć swoją szansę osiągnięcia sukcesu!