Samochody elektryczne w Chinach

Nastały czasy walki o środowisko. W wielu miastach Europy Zachodniej, przede wszystkim w Niemczech, powstały strefy ekologiczne, do których wstęp mają pojazdy z surowymi ograniczeniami dot. emisji spalin. Naturalną koleją rzeczy jest więc nagłe zainteresowanie pojazdami elektrycznymi. Również Państwo Środka wobec tego tematu nie przeszło obojętnie. Samochody elektryczne w Chinach to coraz bardziej powszechne zjawisko. Shenzhen to jedyne miasto na świecie, w którym wszystkie autobusy są na baterie. Ponadto Chiny stanowią dziś największy rynek samochodów elektrycznych na całym świecie.

samochody elektryczne w Chinach

Państwo Środka mierząc się z wielkim problem zanieczyszczenia środowiska, inwestuje ogromne pieniądze w energię odnawialną. Rynek samochodów elektrycznych dzięki m.in. właśnie tej pomocy rozrósł się do ogromnych rozmiarów. Największa chińska firma produkująca elektryczne samochody, czyli BYD Auto (Build Your Dreams) sprzedała w 2018 roku 227,000 pojazdów. Dla porównania wynik słynnej Tesli to 245,000. Jednak trzeba pamiętać, że chiński rynek obfituje w wiele innych firm produkujących elektryczne samochody. W 2018 roku Chiny sprzedały więcej pojazdów wyposażonych w baterię zamiast silnika niż reszta świata razem wzięta. Co złożyło się na ten sukces?

Samochody elektryczne w Chinach a ingerencja państwa

Rząd nie tylko przeznaczył ok. 60 miliardów w ciągu ostatnich 10 lat na rozbudowę tej gałęzi przemysłu, oferując subsydia firmom i konsumentom, ale także wprowadził wiele obostrzeń. Jednym z nich jest zmniejszenie liczby zarejestrowań samochodów z silnikami spalinowymi, aż do całkowitego ich wyeliminowania. W Chinach istnieje bowiem system wydawania pozwoleń na rejestrację na zasadzie loterii. Ponadto Chiny nakładają na każdą firmę obowiązek, który zakłada, że spośród wszystkich sprzedanych samochodów jednej firmy – 10% to samochody elektryczne. Z roku na rok ten odsetek ma być coraz większy.

Szkolenie: Import z Chin

Chiński rynek samochodów elektrycznych

Państwo Środka dysponuje wielkim zapotrzebowaniem na samochody elektryczne. Świadczą o tym nie tylko statystyki mówiące o rekordach w sprzedaży, ale także inwestycje zachodnich koncernów, stawiających właśnie na rynek chiński. Volkswagen zapowiedział przeznaczenie 12 miliardów dolarów na tworzenie elektrycznych samochodów w Chinach, zaś Tesla jest w trakcie budowania gigafabryki w Szanghaju. Elon Musk planuje wyprodukować tam ok. 500,000 pojazdów rocznie.

samochody elektryczne w Chinach

Samochody elektryczne w Chinach – ładowanie

Mówiąc o elektrycznych samochodach, należy wspomnieć o ich najważniejszym komponencie, czyli baterii, która stanowi ok. 40% wartości całego pojazdu. Chiny kontrolują także między 50 a 77% surowców potrzebnych do wytworzenia czterech głównych komponentów baterii. Wyżej wspomniana firma BYD, oprócz pozycji lidera w Chinach w zakresie produkcji samochodów elektrycznych, otworzyła w prowincji Qinghai największą fabrykę baterii litowych na świecie. Inna chińska firma – Contemporary Amperex Technology zastąpiła firmę Samsung jako dostawcę baterii dla BMW.

W przypadku samochodów elektrycznych kwestią nieodzowną jest ładowanie baterii. Bez dobrej infrastruktury klient nie zdecyduje się na kupno samochodu, którego nie będzie w stanie naładować. Wiele osób mieszkając w blokach nie ma przydzielonego miejsca parkingowego. Problem narasta, gdy kierowca uda się poza miasto. W Chinach istnieje około 808,000 ładowarek, przy czym jest to wciąż zdecydowanie mało, biorąc pod uwagę ok 2,6 milionów samochodów jeżdżących po chińskich drogach. Rząd także w tej sprawie przeznacza ogromne pieniądze na dodatki dla stacji ładowań. Chińska Rada Państwa planuje do 2020 roku stworzyć warunki do zaopatrywania 5 milionów samochodów w energię elektryczną.

Mimo że władze chińskie planują zredukować do zera subsydia dla firm produkujących samochody elektryczne w Chinach, co może świadczyć o spowolnionym wzroście, to perspektywy dla firm chińskich są bardzo korzystne. Chiny rok w rok biją rekordy, a popyt nieustannie rośnie. Kiedy świat zwraca się w kierunku Państwa Środka i lokuje tam swój kapitał, Chiny robią coś odwrotnego – mając pod kontrolą rodzimy rynek kierują wzrok na resztę świata.

Szkolenie: Import z Chin