Samochody elektryczne w Chinach

Samochody elektryczne w Chinach to coraz powszechniejsze zjawisko. W 2017 roku Shenzhen zostało pierwszym miastem na świecie, w którym wszystkie autobusy działają na baterie, a rok później rząd ogłosił plany identycznej polityki wobec taksówek. Na ulicach niektórych chińskich miast zagościły również na stałe zielone tablice rejestracyjne, stosowane do tzw. pojazdów nowej energii (NEV – new energy vehicles). W ciągu ostatnich paru lat liczba producentów pojazdów elektrycznych rozrosła się do ponad 400. Chiny stały się największym producentem NEV na świecie, prześcigając USA.

samochody elektryczne w Chinach

Tak duże zainteresowanie energią odnawialną można wiązać z wielkim problem zanieczyszczenia środowiska i inwestycjami rządu chińskiego w sektory energii odnawialnej. Rynek samochodów elektrycznych dzięki m.in. właśnie tej pomocy rozrósł się do ogromnych rozmiarów. BYD Auto, czyli wg rankingu z 2019 roku druga największa chińska firma produkująca EV, sprzedała w 2018 roku 227,000 pojazdów, niewiele mniej od Tesli. Jednak nie należy zapominać, że chiński rynek wręcz obfituje w producentów samochodów elektrycznych oraz baterii do nich potrzebnych.

Szkolenie: Import z Chin

Chińscy producenci samochodów elektrycznych

W Chinach pojawiło się już ponad czterystu producentów samochodów elektrycznych. Jedni z największych to:

  • BAIC Motor– firma z siedzibą w Pekinie; w 2019 sprzedała najwięcej samochodów elektrycznych po Tesli. Udziały w BAIC posiada niemiecki Mercedes.
  • SAIC Motor – jeden z czterech największych państwowych producentów samochodów w Chinach. Współpracuje z Volkswagenem i General Motors. Produkuje samochody elektryczne oraz hybrydowe m.in. pod marka Roewe.
  • BYD – producent m.in. BYD e5. Posiada wsparcie amerykańskiego miliardera Warrena Buffetta. Jeden z największych wytwórców baterii EV na świecie.
  • CATL (Contemporary Amperex Technology) – największy producent baterii EV na świecie.

Wart wspomnienia jest również startup NIO, producent jednego z najszybszych samochodów elektrycznych na świecie – NIO EP9. Niestety firma zarejestrowała duże straty i nie jest pewne czy przetrwa, mimo że w ostatnim czasie Tencent zdecydował się na wykupienie jeszcze większych udziałów w tej firmie.

zielona rejestracja samochodu elektrycznego

Samochody elektryczne w Chinach a ingerencja państwa

Rząd chiński nie tylko przeznaczył ok. 50 miliardów dolarów w ciągu ostatnich 10 lat na rozbudowę przemysłu NEV, oferując subsydia firmom i konsumentom, ale także wprowadził wiele obostrzeń. Jednym z nich jest zmniejszenie liczby zarejestrowanych samochodów z silnikami spalinowymi, aż do całkowitego ich wyeliminowania. W Chinach istnieje bowiem system wydawania pozwoleń na rejestrację na zasadzie loterii. Ponadto na każdą firmę nakładany jest obowiązek kwotowy: spośród wszystkich sprzedanych samochodów jednej firmy, 10% muszą stanowić samochody elektryczne. Z roku na rok ten odsetek ma być coraz większy.

W czerwcu 2020 roku rząd ogłosił jednak złagodzenie reguł. Firmy mogą wyprodukować więcej pojazdów tradycyjnych, pod warunkiem, że negatywne punkty odrobią w następnym roku poprzez wzmożoną produkcję NEV. Osłabiona gospodarka może wydłużyć planowany okres wycofywania pojazdów zasilanych w sposób tradycyjny.

Chiński rynek samochodów elektrycznych

Państwo Środka niewątpliwie dysponuje ogromnym potencjałem produkcyjnym w przemyśle motoryzacyjnym, także tym bardziej przyjaznym środowisku. Świadczą o tym nie tylko statystyki mówiące o rekordach sprzedaży, ale także inwestycje zachodnich koncernów, stawiających właśnie na rynek chiński. Volkswagen zapowiedział przeznaczenie 12 miliardów dolarów na tworzenie elektrycznych samochodów w Chinach, zaś Tesla otworzyła gigafabrykę w Szanghaju. Elon Musk planuje wyprodukować tam ok. 500,000 pojazdów rocznie.

samochody elektryczne w Chinach

Samochody elektryczne w Chinach – ładowanie

Mówiąc o elektrycznych samochodach, należy wspomnieć o ich najważniejszym komponencie, czyli baterii. Stanowi ona ok. 40% wartości całego pojazdu. Chiny kontrolują między 50 a 77% surowców potrzebnych do wytworzenia czterech głównych komponentów baterii, co daje im ogromną przewagę. Nie trzeba szukać daleko, by się o tym przekonać. Wyżej wspomniana firma BYD otworzyła w prowincji Qinghai największą fabrykę baterii litowych na świecie, a CATL zastąpiła Samsunga jako dostawcę baterii dla BMW i została światowym liderem w produkcji baterii.

W Chinach istnieje około miliona ładowarek, przy czym jest to wciąż zdecydowanie za mało, biorąc pod uwagę ok. 260 milionów samochodów jeżdżących po chińskich drogach. Rząd także w tym celu przeznaczył ogromne pieniądze – Chińska Rada Państwa planowała do 2020 roku stworzyć warunki do zaopatrywania 5 milionów samochodów w energię elektryczną, jednak spowolnienie gospodarcze może opóźnić te plany.

Szkolenie Online: Import z Chin