Samochody elektryczne w Chinach

Samochody elektryczne w Chinach to coraz powszechniejsze zjawisko. W 2017 roku Shenzhen zostało pierwszym miastem na świecie, w którym wszystkie autobusy działają na baterie, a rok później rząd ogłosił plany identycznej polityki wobec taksówek. Na ulicach niektórych chińskich miast zagościły również na stałe zielone tablice rejestracyjne, stosowane do tzw. pojazdów nowej energii (NEV – new energy vehicles). W ciągu ostatnich paru lat liczba producentów pojazdów elektrycznych rozrosła się do ponad 400. Chiny stały się największym producentem NEV na świecie, prześcigając USA.

samochody elektryczne w Chinach

Samochody elektryczne w Chinach

Tak duże zainteresowanie energią odnawialną można wiązać z wielkim problem zanieczyszczenia środowiska i inwestycjami rządu chińskiego w sektory energii odnawialnej. Rynek samochodów elektrycznych dzięki m.in. właśnie tej pomocy rozrósł się do ogromnych rozmiarów. BYD Auto, czyli wg rankingu z 2019 roku druga największa chińska firma produkująca EV, sprzedała w 2018 roku 227,000 pojazdów, niewiele mniej od Tesli. Jednak nie należy zapominać, że chiński rynek wręcz obfituje w producentów samochodów elektrycznych oraz baterii do nich potrzebnych.

Szkolenie: Import z Chin

Chińscy producenci samochodów elektrycznych

W Chinach pojawiło się już ponad czterystu producentów samochodów elektrycznych. Jedni z największych to:

  • BAIC Motor– firma z siedzibą w Pekinie; w 2019 sprzedała najwięcej samochodów elektrycznych po Tesli. Udziały w BAIC posiada niemiecki Mercedes.
  • SAIC Motor – jeden z czterech największych państwowych producentów samochodów w Chinach. Współpracuje z Volkswagenem i General Motors. Produkuje samochody elektryczne oraz hybrydowe m.in. pod marka Roewe.
  • BYD – producent m.in. BYD e5. Posiada wsparcie amerykańskiego miliardera Warrena Buffetta. Jeden z największych wytwórców baterii EV na świecie.
  • CATL (Contemporary Amperex Technology) – największy producent baterii EV na świecie.

Wart wspomnienia jest również startup NIO, producent jednego z najszybszych samochodów elektrycznych na świecie – NIO EP9. Mimo że firma zarejestrowała duże straty i nie było pewne czy przetrwa, to dzięki znacznemu podniesieniu kapitału, udało jej się wyjść z kryzysu. NIO inwestuje w technologię i ma szansę zaistnieć na arenie międzynarodowej. Firma już rozpoczęła swoją ekspansję na rynku Europejskim, zaczynając od Norwegii.

zielona rejestracja samochodu elektrycznego

Samochody elektryczne w Chinach a ingerencja państwa

Rząd chiński nie tylko przeznaczył ok. 50 miliardów dolarów w ciągu ostatnich 10 lat na rozbudowę przemysłu NEV, oferując subsydia firmom i konsumentom, ale także wprowadził wiele obostrzeń. Jednym z nich jest zmniejszenie liczby zarejestrowanych samochodów z silnikami spalinowymi, aż do całkowitego ich wyeliminowania. W Chinach istnieje bowiem system wydawania pozwoleń na rejestrację na zasadzie loterii. Ponadto na każdą firmę nakładany jest obowiązek kwotowy: spośród wszystkich sprzedanych samochodów jednej firmy, 10% muszą stanowić samochody elektryczne. Z roku na rok ten odsetek ma być coraz większy.

W czerwcu 2020 roku rząd ogłosił jednak złagodzenie reguł. Firmy mogą wyprodukować więcej pojazdów tradycyjnych, pod warunkiem, że negatywne punkty odrobią w następnym roku poprzez wzmożoną produkcję NEV. Osłabiona gospodarka może wydłużyć planowany okres wycofywania pojazdów zasilanych w sposób tradycyjny.

Chiński rynek samochodów elektrycznych

Państwo Środka niewątpliwie dysponuje ogromnym potencjałem produkcyjnym w przemyśle motoryzacyjnym, także tym bardziej przyjaznym środowisku. Świadczą o tym nie tylko statystyki mówiące o rekordach sprzedaży, ale także inwestycje zachodnich koncernów, stawiających właśnie na rynek chiński. Volkswagen zapowiedział przeznaczenie 12 miliardów dolarów na tworzenie elektrycznych samochodów w Chinach, zaś Tesla otworzyła gigafabrykę w Szanghaju. Elon Musk planuje wyprodukować tam ok. 500,000 pojazdów rocznie.

samochody elektryczne w Chinach

Samochody elektryczne w Chinach – ładowanie

Mówiąc o elektrycznych samochodach, należy wspomnieć o ich najważniejszym komponencie, czyli baterii. Stanowi ona ok. 40% wartości całego pojazdu. Chiny kontrolują między 50 a 77% surowców potrzebnych do wytworzenia czterech głównych komponentów baterii, co daje im ogromną przewagę. Nie trzeba szukać daleko, by się o tym przekonać. Wyżej wspomniana firma BYD otworzyła w prowincji Qinghai największą fabrykę baterii litowych na świecie, a CATL zastąpiła Samsunga jako dostawcę baterii dla BMW i została światowym liderem w produkcji baterii.

Biorąc pod uwagę ok. 260 milionów samochodów jeżdżących po chińskich drogach, rząd przeznaczył ogromne pieniądze, aby zwiększyć ilość ładowarek. Chińska Rada Państwa planowała do 2020 roku stworzyć warunki do zaopatrywania 5 milionów samochodów w energię elektryczną. Obecnie w Chinach wciąż są niecałe 2 miliony stacji ładujących.

Szkolenie Online: Import z Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 3