Wyjazd służbowy do Chin – jak się przygotować?

We wcześniejszym wpisie przedstawiliśmy aspekty, które mogą nam pomóc w organizacji wyjazdu do Chin. Po zapoznaniu się z podstawowymi informacjami, które mogą przydać się przed wyjazdem, zaleca się zapoznanie z kwestią biznesową. A mianowicie, jak się do tego przygotować, co ze sobą zabrać i jak zrobić dobre wrażenie. Poniżej zostały wyodrębnione najważniejsze kwestie. Na co powinno zwrócić się szczególną uwagę organizując wyjazd służbowy do Chin?

wyjazd służbowy do Chin

Wyjazd służbowy do Chin – przygotowania

Osobom decydującym się na wyjazd służbowy do Chin, zaleca się dokładne przygotowania. Zwłaszcza jeśli mają zamiar rozpocząć współpracę. Chińczycy są tradycjonalistami i przykładają ogromną wagę do kultury w biznesie. Im lepiej wypadniemy, tym lepiej będziemy przez nich postrzegani. Należy dbać o nawiązane kontakty i pokazywać swoje zaangażowanie. Dzięki temu współpraca może okazać się bardzo owocna.

1. Przygotowanie przed wyjazdem biznesowym do Chin

Organizując wyjazd służbowy do Chin, na początku zaleca się zapoznanie z chińskim rynkiem. Zgłębienie informacji na temat interesującej nas firmy również będzie przydatne. Może okazać się to pozytywnie odebrane przez potencjalnego partnera.

Gdy zależy nam na współpracy, proponowane jest zapoznanie się z chińską etykietą w biznesie. Dzięki temu dowiemy się co może zrobić pozytywne wrażenie a czego raczej unikać. Warto wiedzieć jak się zachować, by negocjacje przyniosły nam upragnione cele. Należy zwrócić uwagę na wiele aspektów. Powitanie, ubiór, postawa – wszystko może okazać się znaczące.

Przed wyjazdem zaleca się również zapoznanie z prawem chińskim. Chiny znacznie różnią się od Polski, dlatego dobrze się na to przygotować. Zrobienie wcześniejszego rozeznania związanego z działalnością biznesową również może okazać się pomocne.

Dzięki wcześniejszemu zapoznaniu się z tymi aspektami zrobimy dobre wrażenie. Potencjalny partner zauważy nasze starania i na pewno je doceni. Chińczycy dobrze wyrażają się o osobach interesujących się ich historią czy kulturą.

2. Wizytówki w Chinach

Zwyczaj wręczani wizytówek jest w Chinach bardzo ważny. Decydując się na wyjazd służbowy do Chin, dobrze zaopatrzyć się w znaczną ich ilość. Zaleca się również zwrócenie uwagi na kolor wizytówek. Te, które są kojarzone ze szczęściem np. złoty są pozytywnie odbierane przez Chińczyków.

Jak wspominaliśmy już wcześniej, na wizytówce powinno znaleźć się imię, nazwisko, posada i nazwa firmy. Wszystko najlepiej przetłumaczyć zarówno na angielski jak i na chiński. Zaangażowanie na pewno spotka się z uznaniem partnera. Proponuje się wykonanie dwustronnych wizytówek. Na jednej stronie należy umieścić tekst angielski (lub polski), a na drugiej – tekst po chińsku. Polecane jest również nadanie sobie chińskiego imienia. Będzie je można w takiej formie umieścić na wizytówkach. Chińczykom z trudem przychodzi zapamiętywanie zachodnich imion.

Należy pamiętać, aby wizytówkę zawsze wręczać dwoma rękami. Nasz rozmówca również  w taki sposób ją od nas odbierze. Może przy tym minimalnie skinąć głową. Zazwyczaj następuje to na samym początku rozmowy. Wizytówkę najlepiej wręczyć tekstem chińskim skierowanym ku górze. Gdy my również otrzymamy wizytówkę, zaleca się pozostawienie jej przed sobą. Dobrze postrzegane będzie dokładne zapoznanie się z nią. W ten sposób okażemy szacunek.

Zwracając się do rozmówcy, proponuje się używanie tytułu zapisanego przed nazwiskiem. Należy pamiętać, że chińskie nazwiska zawsze występują przed imieniem. Twierdzi się, że umiejętna wymiana wizytówek to udany wstęp do dalszych rozmów z partnerem.

3. Szkolenie na temat handlu z Chinami

W Polsce organizowane są liczne szkolenia na temat współpracy z chińskim partnerem. Zdecydowanie się na uczestnictwo na pewno ułatwi nam późniejszą współpracę. Na spotkaniach można zgłębić wiedzę na temat importu czy eksportu. Dowiemy się również jak prowadzić negocjacje i zachowywać przy chińskim partnerze. Szkolenia przeznaczone są zarówno dla osób rozpoczynających przygodę z chińskim rynkiem, jak i dla chcących pogłębić swoją wiedzę.

Na szkoleniach dowiemy się m.in. jakie produkty są warte importowania, czy jak ustalać ceny towarów. Poruszane są kwestie etykiety biznesowej i weryfikowania firmy. Jeśli mamy jakieś wątpliwości, na szkoleniach możemy znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Przekazana wiedza na pewno ułatwi prowadzenie biznesu z Chińczykami. Szczególny nacisk kładzie się na praktyczne porady.

Celem takich szkoleń jest przygotowanie uczestników do prowadzenia biznesu. Dzięki zapoznaniu się z różnicami kulturowymi unikniemy potencjalnych problemów. Jeśli chcesz zgłębić wiedzę na temat handlu z Chinami, zapraszamy również na szkolenia organizowane przez ekspertów ChinskiRaport.pl.

4. Kontakty w Chinach

W Chinach przykłada się wagę do kontaktów (tzw. guanxi). Bardzo dobrym miejscem na znalezienie potencjalnego partnera okazują się różnego rodzaju targi. W Chinach wydarzenia tego typu odbywają się coraz częściej. Z roku na rok cieszą się narastającym zainteresowaniem. Każdy znajdzie tam coś dla siebie. Odpowiednie targi możemy wybrać w zależności od tego co nas interesuje. Do najpopularniejszych należą Targi Kantońskie, które podzielone są tematycznie i odbywają się dwa razy do roku. Jesienią i wiosną. Targi są idealną okazją do nawiązania nowych kontaktów i budowania relacji. Listę targów handlowych i wyszukiwarkę targów znajdziesz na naszej stronie targowej.

Ważnym elementem nawiązywania kontaktów z Chińczykami jest wspólne spędzanie czasu. Dobrze postrzegane są spotkania przy obiedzie. Według Chińczyków pośpiech nie służy dobrym relacjom. Mając nadzieje na dobrą i długoterminową współpracę zaleca się poświęcenie swojego czasu na budowaniu dobrych podstaw znajomości. Cierpliwość to konieczny atrybut podczas planowania współpracy. Uznawana jest za wyraz solidnego charakteru.

Kontakty tylko przez Internet nie są polecane. Często zdarzają się przypadki oszustw przy tego typu transakcjach. Zawsze lepiej wcześniej zapoznać się z potencjalnym partnerem biznesowym.

5. Tłumacz języka chińskiego

W Chinach stopnień znajomości języka angielskiego nie jest wysoki. Nawet jeśli Chińczycy umieją posługiwać się tym językiem, podczas kontaktów biznesowych wolą mówić po chińsku. Dobrze przed wyjazdem zastanowić się nad zatrudnieniem tłumacza. Jego rola może okazać się bardzo istotna. Nie tylko pomoże nam w kwestiach językowych, ale również może okazać się pomocą w kwestiach kulturowych. Jadąc do Chin bez tłumacza należy liczyć się z tym, iż negocjacje mogą skończyć się bardzo szybko. Wynikać to będzie z braku porozumienia. Uważa się, że prawnik i tłumacz to dwa konieczne filary, przy rozpoczynaniu współpracy z chińskim partnerem.

Dzięki obecności tłumacza na spotkaniach, negocjacje stają się płynniejsze. Nie trzeba martwić się znajomością języka angielskiego czy chińskiego. Dobrze jednak odpowiednio wcześniej zapoznać tłumacza z działalnością firmy i tematyką spotkania. Dzięki temu będzie on dobrze przygotowany, co pozytywnie wpłynie na rozwój negocjacji. Tłumacz przetłumaczy również potrzebne do spotkania wizytówki i ewentualne katalogi. Jest to pozytywnie postrzegane przez chińską stronę.