Chiński producent smartfonów Xiaomi przygotowuje się do wejścia na giełdę, które może nastąpić w drugiej połowie tego roku. Firma rozpoczęła wybieranie banków do przeprowadzenia IPO, swojej pierwszej oferty publicznej. Szacuje się, że wycena spółki może wynieść aż 100 miliardów dolarów.
Xiaomi zostało założone w 2010 roku i jest czwartym największym producentem smartfonów w Chinach. Około 2014 roku firma zajmowała na rodzimym rynku pierwsze miejsce i nazywana była „chińskim Apple”. W 2015 roku jednak oddała pozycję lidera firmie Huawei. Aktualnie zajmuje czwarte miejsce, za Huawei, Oppo i Vivo. Obecnie firma posiada 14% udziałów na chińskim rynku mobilnym, co jest lepszym wynikiem od Apple, jednak wciąż w tyle w stosunku do lidera.
Debiut giełdowy Xiaomi
W liście do pracowników z początku 2017 roku, prezes Lei Jun przyznał, że firma rozrosła się zbyt szybko. Xiaomi napotykając utrudnienia w postaci konkurencji oraz problemów z łańcuchem dostaw musiało wstrzymać swój rozwój. W 2017 roku CEO liczył na przychód o wysokości 100 miliardów yuanów (15.5 miliardów dolarów), co udało się osiągnąć w ciągu dziesięciu miesięcy. Pomimo spowolnienia rozwoju w Chinach, firma rozpoczyna ekspansję poza Państwo Środka i podbija rynek indyjski, gdzie jest jednym z trzech największych producentów smartfonów. Mówi się, że Xiaomi myśli także o wejściu na rynek amerykański. Aktualnie firma skupia się na poprawie wyników oraz planowaniu wejścia na giełdę, co z pewnością pomoże w dalszej ekspansji.
Fotografia: priceboon.com