Stawki transportu spadają! 

Mamy dobrą wiadomość dla importerów: stawki transportu spadają! Przepełnione magazyny, inflacja oraz zmniejszona wielkość popytu na usługi przewozowe cargo ze wschodu za zachód powoduje obniżenie się stawek frachtowych. Ile kosztuje transport cargo z Chin do Polski? 

Stawki transportu spadają

Stawki transportu spadają! 

Transport z Chin do Polski można zrealizować za pomocą rozwiązań przewozów lotniczych, morskich i kolejowych, a nawet drogowych. Każda z tych metod ma swoje plusy i minusy oraz charakteryzuje się innym czasem przewozu i ceną. 

Stawki transportowe a środki przewozu

W 2021 r. stawki frachtowe za kontener 40’ HC wahały się od 8000 do ponad 18000 USD. Od stycznia 2022 r. stawki mają tendencję spadkową (oprócz lekkiej zwyżki w lipcu). W zależności od trasy, od początku roku stawki spadły o 40-75%. Obecne stawki frachtowe są na poziomie lub niższe niż w najniższym punkcie w 2021 r. zaobserwowanym w kwietniu. Spadek stawek transportowych powoduje, że klienci renegocjują kontrakty długoterminowe z przewoźnikami. 

Poniższy wykres pokazuje porównanie orientacyjnych stawek z 2021 r. i 2022 r.

Stawki frachtu morskiego 40' HC
Stawki frachtu morskiego 40′ HC w 2021 r. i 2022 r.

Stawki frachtowe w 2022 r. 

Poniżej przedstawiamy, jak kształtują się aktualne stawki transportu z Chin do Polski (wrzesień 2022 r.) w zależności od metody transportu: 

Transport kolejowy LCL z Chin do Polski 

  • 240 USD za CBM 
  • Ningbo-Pruszków: 780 kg/13,14 CBM – 3000 USD 

Transport kolejowy FCL z Chin do Polski (kontener) 

  • 40’HC Jing’an-Gdańsk: 8500 USD 

Transport morski LCL z Chin do Polski 

  • 290 USD za CBM  
  • Shenzhen-Gdańsk: 12 CBM – 3900 USD 

Transport morski FCL z Chin do Polski (kontener) 

  • 40’HC Tianjin-Gdańsk: 8700 USD 

Transport lotniczy z Chin do Polski 

  • Yiwu-Gdańsk: 200 kg – 6000 USD 

Z przytoczonych przykładów jasno wynika, że transport kolejowy jest tańszy od morskiego. Transport lotniczy jest naturalnie najdroższy w przeliczeniu na wagę/gabaryt. 

Jak się będą kształtować stawki frachtowe w 2023 r.? 

Pod koniec 2022 r. jeszcze możemy się spodziewać delikatnego wzrostu stawek w listopadzie i grudniu, ale nie będzie on tak znaczący jak rok wcześniej. Oprócz tego przewiduje się, że morskie stawki transportowe będą miały tendencję spadkową do końca 2022 r., w 2023 r, a nawet w 2024 r. Przyczyni się do tego m.in. zwiększona pojemność morskiej floty transportowej o ok. 9% (zwodowane zostaną nowe statki). Nie będą jednak one tak niskie jak stawki frachtowe przed pandemią, z uwagi na drożejące paliwo i inwestowanie w niskoemisyjne rozwiązania i inne technologie przyjazne środowisku przez armatorów. 

Szkolenie: Import z Chin

Oceń post

5 / 5. Ilość głosów: 2