Mamy dobrą wiadomość dla importerów: stawki transportu spadają! Przepełnione magazyny, inflacja oraz zmniejszona wielkość popytu na usługi przewozowe cargo ze wschodu za zachód powoduje obniżenie się stawek frachtowych. Ile kosztuje transport cargo z Chin do Polski?
Stawki transportu spadają!
Transport z Chin do Polski można zrealizować za pomocą rozwiązań przewozów lotniczych, morskich i kolejowych, a nawet drogowych. Każda z tych metod ma swoje plusy i minusy oraz charakteryzuje się innym czasem przewozu i ceną.
W 2021 r. stawki frachtowe za kontener 40’ HC wahały się od 8000 do ponad 18000 USD. Od stycznia 2022 r. stawki mają tendencję spadkową (oprócz lekkiej zwyżki w lipcu). W zależności od trasy, od początku roku stawki spadły o 40-75%. Obecne stawki frachtowe są na poziomie lub niższe niż w najniższym punkcie w 2021 r. zaobserwowanym w kwietniu. Spadek stawek transportowych powoduje, że klienci renegocjują kontrakty długoterminowe z przewoźnikami.
Poniższy wykres pokazuje porównanie orientacyjnych stawek z 2021 r. i 2022 r.
Stawki frachtowe w 2022 r.
Poniżej przedstawiamy, jak kształtują się aktualne stawki transportu z Chin do Polski (wrzesień 2022 r.) w zależności od metody transportu:
Transport kolejowy LCL z Chin do Polski
- 240 USD za CBM
- Ningbo-Pruszków: 780 kg/13,14 CBM – 3000 USD
Transport kolejowy FCL z Chin do Polski (kontener)
- 40’HC Jing’an-Gdańsk: 8500 USD
Transport morski LCL z Chin do Polski
- 290 USD za CBM
- Shenzhen-Gdańsk: 12 CBM – 3900 USD
Transport morski FCL z Chin do Polski (kontener)
- 40’HC Tianjin-Gdańsk: 8700 USD
Transport lotniczy z Chin do Polski
- Yiwu-Gdańsk: 200 kg – 6000 USD
Z przytoczonych przykładów jasno wynika, że transport kolejowy jest tańszy od morskiego. Transport lotniczy jest naturalnie najdroższy w przeliczeniu na wagę/gabaryt.
Jak się będą kształtować stawki frachtowe w 2023 r.?
Pod koniec 2022 r. jeszcze możemy się spodziewać delikatnego wzrostu stawek w listopadzie i grudniu, ale nie będzie on tak znaczący jak rok wcześniej. Oprócz tego przewiduje się, że morskie stawki transportowe będą miały tendencję spadkową do końca 2022 r., w 2023 r, a nawet w 2024 r. Przyczyni się do tego m.in. zwiększona pojemność morskiej floty transportowej o ok. 9% (zwodowane zostaną nowe statki). Nie będą jednak one tak niskie jak stawki frachtowe przed pandemią, z uwagi na drożejące paliwo i inwestowanie w niskoemisyjne rozwiązania i inne technologie przyjazne środowisku przez armatorów.