Sieć sklepów Miniso jeszcze do niedawna nie była znana w Polsce, jednakże od czasu otwarcia pierwszych polskich punktów sprzedaży, jej popularność zdecydowanie wzrosła. Warto przyjrzeć się bliżej fenomenowi Miniso oraz używanej przez nich popularnej strategii chińskich marek, polegającej na stylizowaniu swoich produktów na japońskie bądź koreańskie.
Marka Miniso na świecie
Miniso to sieć sklepów, które posiadają bogatą ofertę artykułów do wyposażenia wnętrz, akcesoriów modowych, artykułów papierniczych, kosmetyków, zabawek i nowoczesnych gadżetów. Marka kieruje się hasłem, że towary dobrej jakości nie muszą mieć wysokiej ceny.
Główne kategorie produktów, które można znaleźć w Miniso to:
- Artykuły szkolne i biurowe
- Podarunki
- Produkty dla domu
- Elektronika
- Jedzenie i napoje
- Produkty zapachowe
- Torby i akcesoria
- Tekstylia
- Zabawki
- Zdrowie i uroda.
Pierwszy sklep otworzono w 2013 roku, a ledwo dwa lata później ich całkowita liczba przekroczyła tysiąc. Na tę chwilę marka posiada ponad 3500 punktów sprzedaży w 79 krajach. Sklepy Miniso znaleźć można w prawie całej Azji, Australii, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, a także państwach Ameryki Południowej i Afryki oraz w coraz większej ilości krajów Europy. W tej chwili przygotowuje się do dalszej ekspansji, głównie w Afryce oraz Europie.
Miniso w Polsce
W styczniu 2018 firma Miniso podpisała porozumienie o współpracy z Polską. W tym samym roku otworzony został flagowy sklep marki w Warszawie. Pozostałe punkty sprzedaży znajdują się w Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi oraz Jankach pod Warszawą. Oznacza to, że pomimo sporych ambicji, Miniso posiada na dzień dzisiejszy jedynie 6 sklepów na terytorium naszego kraju.
Adresy sklepów Miniso w Polsce:
- Warszawa: ul. Marszałkowska 104” 122
- Wrocław: ul. Sucha 1, C.H. Wroclavia
- Łódź: ul. Drewnowska 58, C.H. Manufaktura
- Poznań: ul. Pleszewska 1, C.H. Posnania
- Katowice: ul. 3 Maja 30, Galeria Katowicka
- Janki: ul. Mszczonowska 3, C.H. Janki
Miniso jest marką japońską czy chińską?
Wielu z Was zastanawia się, czy jest to firma chińska czy japońska. Została założona przez chińskiego przedsiębiorcę Ye Guofu oraz japońskiego projektanta Miyake Junya. Miniso to firma chińska, jednak stylizowana na japońską, o czym świadczy przykładowo logo zapisane w znakach japońskich przypominające słynną markę odzieżową UNIQLO. Jest to związane z faktem, że Chińczycy mają duże zaufanie do japońskich marek, które charakteryzują się dobrą jakością. W pierwszych latach istnienia firmy, chińscy konsumenci byli przekonani, że kupują japońskie towary. Wskazywały na to nawet metki produktów w języku japońskim (co ciekawe, przetłumaczone na japoński z błędami). Do tej pory wielu konsumentów błędnie zakłada, że Miniso pochodzi z Japonii. Jest to dobry przykład pozorowania marki pod względem narodowościowym. Działanie tego typu jest stosowaną czasem strategią eksportową, co opiszemy przy okazji innego wpisu.