Internetowe platformy zakupowe typu B2B (business-to-business) skupiają się na relacji łączącej co najmniej dwa przedsiębiorstwa. Wśród najpowszechniejszych serwisów handlowych, opierających się na tej zasadzie, znajdziemy między innymi Alibabę. Warto jednak zwrócić również uwagę na mniej popularne platformy, takie jak TradeKey, które gromadzi dostawców z całego świata. Przybliżymy jak działa serwis TradeKey oraz omówimy dostępne na nim usługi.
Czym jest TradeKey?
TradeKey jest globalną platformą handlową założoną w 2006 roku, zrzeszającą zarówno międzynarodowych importerów, jak i eksporterów. Oprócz wyrobów chińskich firm, można znaleźć na niej również produkty pochodzące z krajów takich jak: Niemcy, Hong Kong, Indie, Indonezja, Włochy, Malezja, Pakistan, Arabia Saudyjska, Singapur, Korea Południowa, Taiwan, Tajlandia, Turcja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone oraz wiele innych. Serwis posiada ponad 4,5 miliona zarejestrowanych użytkowników. Oferuje tysiące towarów podzielonych na prawie czterdzieści różnych kategorii. Importerzy mogą wybierać w produktach budowlanych, odzieżowych, maszynowych, motoryzacyjnych oraz wielu innych.
Na stronie głównej serwisu możemy sprawdzić wyróżnione przez TradeKey towary oraz kategorie. Znajdziemy na niej również informacje dotyczące krajów, z jakich pochodzą najnowsze oferty sprzedażowe oraz zakupowe. TradeKey udostępnia także listę swoich dostawców premium, czyli najbardziej polecanych przez portal sprzedających.
Jak korzystać z TradeKey?
Serwis dostępny jest w siedmiu wersjach językowych. Język przeglądania zmienimy w prawym górnym rogu strony. TradeKey nie posiada niestety wersji polskiej, ale nie stoi to na przeszkodzie w poruszaniu się po portalu. Poniżej omawiamy jak korzystać z serwisu TradeKey w angielskiej wersji językowej.
1. Rejestracja w serwisie TradeKey
Portal TradeKey umożliwia przeglądanie produktów bez konieczności rejestracji. Jeśli jesteśmy jednak zainteresowani zakupem towarów oraz dopasowaniem ich pod potrzeby naszej firmy, warto założyć darmowe konto. Posiadanie własnego konta jest bowiem potrzebne do nawiązania kontaktu z wybranymi dostawcami. Rejestracji w serwisie możemy dokonać poprzez wybranie opcji „JOIN NOW, IT’S FREE” na samej górze ekranu lub „Join Free” w prawym górnym rogu.
Następnie zostaniemy przekierowani do panelu rejestracji, gdzie należy podać swoje dane osobiste, kontaktowe, nazwę firmy oraz towar, jakiego zakup jest dla nas priorytetem. Rejestracja na TradeKey jest możliwa wyłącznie przy użyciu adresu e-mail. Nie ma możliwości założenia konta poprzez portale społecznościowe.
2. Wyszukiwanie towarów
Poszukiwanie towarów w serwisie możemy rozpocząć na dwa sposoby. Aby uzyskać dostęp do aktualnych ofert, wystarczy wejść w jedną z interesujących nas kategorii. W ten sposób zostaniemy przekierowani do strony, na której znajdziemy różne podkategorie, a także wyróżnione produkty.
Wybrany towar znajdziemy również wpisując jego nazwę w wyszukiwarkę u góry strony. Aktualne oferty zostaną nam wyświetlone w jednej, pionowej kolumnie. Strona umożliwi nam również filtrowanie wyników tak, aby zostały one ściślej dopasowane do naszych potrzeb. Korzystając z opcji po lewej stronie witryny, wybierzemy zarówno podkategorię, pożądane cechy charakterystyczne towaru, jak i jego kraj pochodzenia. W ten sposób ograniczymy wyświetlone wyroby do tych najbardziej dobranych pod nasze standardy.
3. Przeglądanie ofert i wybór produktu na TradeKey
Po wyszukaniu interesującego nas towaru, a także odpowiedniej filtracji wyników, możemy rozpocząć przeglądanie artykułów. Jedną z zalet serwisu TradeKey jest ilość informacji o danym produkcie, które użytkownicy mogą sprawdzić bez konieczności wchodzenia na stronę konkretnej oferty. Wszystkie najważniejsze dane na temat wyrobu, które udostępnił sprzedający, są dla nas dostępne już podczas wyszukiwania. Informacje, z jakimi możemy się spotkać to na przykład minimalna ilość towaru, jaką musimy zamówić, materiał, z jakiego został on wykonany lub przybliżony czas dostawy. Przy każdym produkcie widnieje natomiast flaga kraju, z którego pochodzi, ilość punktów zaufania sprzedawcy, a także jego rodzaj członkostwa.
4. Profil sprzedawcy
Przed dokonaniem zakupu towaru, każdy importer powinien uprzednio dokładnie zapoznać się z profilem sprzedającego. Znajdziemy na nim zarówno jego dane kontaktowe, jak i dokładniejsze informacje o firmie oraz fabryce. Sprawdzimy między innymi adres siedziby wybranego sprzedawcy, datę powstania firmy, a także liczbę zatrudnionych w niej osób. Jeśli dostawca posiada oficjalną stronę internetową, jej adres również powinien znaleźć się na jego profilu. Niektórzy eksporterzy podają także posiadane certyfikaty oraz szczegóły dotyczące rodzaju świadczonych usług.
Za pomocą profilu sprzedającego uzyskamy również szybki dostęp do jego innych ofert. Więcej towarów danego dostawcy możemy znaleźć wybierając opcję „PRODUCT CATALOG” po lewej stronie witryny. Niektóre produkty wybranej firmy, wraz z fotografiami, widnieją również już na stronie głównej jej profilu, w tabeli „PRODUCT SHOWCASE”.
5. Kontakt ze sprzedającym
Kiedy wybierzemy już najbardziej zadowalający nas towar, musimy nawiązać kontakt ze sprzedającym. Jest to konieczne, jeśli chcemy dowiedzieć się więcej szczegółów o danym produkcie, a także poznać jego dokładną cenę. W ten sposób ustalimy również z dostawcą wszelkie warunki wymiany. Uzyskamy od sprzedawcy odpowiedzi na pytania dotyczące dokumentacji oraz innych nurtujących nas istotnych kwestii. Aby napisać wiadomość do dostawcy, musimy wybrać opcję „Contact Now” przy wybranym towarze lub na stronie głównej profilu jego firmy.
Następnie będziemy mogli skontaktować się ze sprzedającym. TradeKey podkreśla, że istotne jest jak najdokładniejsze opisanie informacji, jakich oczekujemy. W wiadomości powinniśmy przedstawić siebie oraz naszą firmę, a następnie jasno określić swoje warunki zakupu. Istotne jest poruszenie kwestii ilości towaru, jaką chcielibyśmy zamówić, całkowitej wartości zamówienia, metody płatności oraz sposobu dostawy. Spytajmy również o wszelkie niezbędne dokumenty, certyfikaty lub oznaczenia. Wiadomość do sprzedającego ograniczona jest ilością znaków, więc jeśli nie wykorzystamy dostępnego miejsca w całości, możemy również spytać na przykład o reguły Incoterms.
Wyszukiwarka targów towarowych
Oprócz przeglądania ofert sprzedażowych przy użyciu serwisów e-commerce, świetnym sposobem na odnalezienie dostawcy jest również uczestnictwo w targach towarowych. TradeKey daje swoim użytkownikom dostęp do sprawdzenia tego typu wydarzeń odbywających się na całym świecie. Możemy więc odszukać targi obejmujące interesujące nas towary, a także sprawdzić szczegóły ich dotyczące.
Jeśli chcemy natomiast zapoznać się z najbardziej aktualnymi informacjami o zbliżających się międzynarodowych targach, możemy je znaleźć poniżej wyszukiwarki. Znajduje się tam lista nadchodzących targów handlowych wraz z ich datami oraz miejscami, w jakich zostaną zorganizowane. Należy jednak mieć na uwadze, że na wskutek obecnej sytuacji pandemicznej, daty odbycia się poszczególnych eventów mogą ulegać zmianom. Dane odnośnie targów należy więc sprawdzać na bieżąco.
Rodzaje dostawców na TradeKey
W serwisie mamy możliwość wyboru jednego z czterech stopni członkostwa premium, z których każdy kolejny daje nam więcej udogodnień. Dotyczą one jednak głównie sprzedających na TradeKey. Najbardziej podstawowym z nich, ze zdecydowanie najmniejszą ilością funkcji, jest Silverkey Membership. Według TradeKey, jest to najlepszy wybór dla mniejszych firm z ograniczonymi możliwościami produkcyjnymi, które dopiero rozpoczynają swoją działalność. Ten rodzaj członkostwa ogranicza ilość wystawianych ofert oraz liczbę posiadanych punktów zaufania jedynie do 200.
Nieco większe firmy mogą zainteresować się posiadaniem konta GoldKey Membership. Tacy sprzedawcy są chętniej wybierani przez kupujących, którzy szukają godnego zaufania dostawcy. Ten rodzaj członkostwa zwiększa liczbę posiadanych punktów zaufania aż do 3000, co z pewnością sprawia, że sprzedający zyskują w oczach importerów. Posiadacze członkostwa GoldKey mogą również wystawić o 100 ofert więcej niż firmy SilverKey. Ponadto, zyskują oni więcej dodatkowych opcji, takich jak: publikacja broszur, certyfikatów oraz klipów wideo, dostęp do witryny przyjaznej dla telefonów komórkowych i Google, czy pojawienie się ich produktu w wyróżnionych ogłoszeniach na okres jednego miesiąca.
Następnie serwis oferuje także możliwość członkostwa GoldKey Plus. Zapewnia ono firmom między innymi zagwarantowanych oraz zweryfikowanych kupujących, czego nie posiadają poprzednie rodzaje kont. Posiadacze profilu GoldKey dostają do 5000 punktów zaufania oraz mogą opublikować do 500 ofert sprzedażowych. Ich towary będą widniały w ogłoszeniach wyróżnionych przez okres aż trzech miesięcy. Ponadto, dzięki procesie SEO, znacznie łatwiej będzie je wyszukać w serwisie Google.
Najbardziej rozbudowanym rodzajem członkostwa, dającym dostęp do wszystkich możliwych funkcji, jest VIP Membership. Firmy z profilem VIP wyróżniają się posiadaniem największej ilości punktów zaufania, osiągającej aż do 8888. Mogą one również wystawić najwięcej ofert spośród użytkowników portalu, a także posiadają najdłuższy okres uwzględnienia ich towarów w produktach wyróżnionych. Co więcej, zarówno posiadacze członkostwa VIP, jak i GoldKey Plus mogą skorzystać z usługi projektowania logo oraz marketingu w serwisach społecznościowych. Członkowie VIP w serwisie TradeKey mają również możliwość organizacji wizytacji w fabryce i spotkań ze swoim klientem.
Należy pamiętać, że ilość posiadanych przez firmę sprzedającą „punktów zaufania” nie musi świadczyć o jej stuprocentowej wiarygodności. Nie oznacza to również, że dany dostawca został zweryfikowany przez portal TradeKey. Przed dokonaniem wymiany na tego typu platformach zakupowych, zawsze zalecamy więc weryfikację naszego potencjalnego partnera biznesowego.
Wszystko o TradeKey
TradeKey jest międzynarodową platformą sprzedażową, która zrzesza dostawców oraz importerów z całego świata. W odróżnieniu od innych tego typu serwisów, TradeKey świadczy wiele usług skupiających się głównie na firmach sprzedających. Między innymi daje eksporterom aż cztery różne możliwości członkostwa, z których każde kolejne daje im dostęp do szeregu nowych opcji. Kupujący w serwisie mogą natomiast wybierać spośród dużej ilości kategorii oraz wystawianych ofert. Muszą oni jednak pamiętać o zachowaniu ostrożności przy dokonywaniu zamówień oraz maksymalnym wykorzystaniu kontaktu ze sprzedającym, w celu uniknięcia potencjalnych oszustów. Aby zapewnić bezpieczeństwo transakcji, warto również rozważyć przeprowadzenie dodatkowej kontroli zarówno wybranego dostawcy, jak i jego fabryki i towarów. W ten sposób będziemy mieć pewność, że nawiązujemy współpracę z wiarygodną firmą, produkującą wyroby wysokiej jakości.