Chiński rynek żywności rośnie – podobnie jak ceny żywności

Nie tak dawno temu, udział importu w chińskim rynku żywnościowym był bardzo niewielki (4% w 2007 roku). Sytuacja zmienia się jednak bardzo szybko. Rosnąca siła nabywcza Chińczyków idzie w parze z apetytem na importowane żywność i napoje. Wolumen importu jest tak duży, że wpływa na światowe ceny żywności. Chiński rynek żywności rośnie.

chiński rynek żywności

Chiński rynek żywności

Rolnictwo pozostaje w Chinach ważną dziedziną gospodarki, ale nie jest w stanie nadążyć za rosnącym popytem. Rozwój przemysłu dodatkowo spowodował spore zanieczyszczenie środowiska i niedobory wody, co przyczyniło się do zmniejszenia areału upraw. Jednocześnie wskaźniki wzrostu przemysłu spożywczego w Chinach są na rocznym poziomie 15%, rośnie także spożycie mięsa, a bogaci Chińczycy coraz chętniej sięgają po zagraniczne produkty, takie jak wina, importowane ryby (np. łosoś) czy czekoladę.

Wieprzowina w Chinach

Produkcja wieprzowiny to dobry przykład wywołanej rosnącym popytem globalnej ekspansji Chin. Wieprzowina odgrywa główną rolę w chińskiej kuchni i jest spożywana praktycznie wszędzie, unikają jej jedynie muzułmanie z mniejszości Hui i Ujgurowie. Nawet te części świni, które na świecie są traktowane jako odpady, w Chinach znajdują konsumentów. W 2013 roku chińska grupa Shuanghui zakupiła największego producenta wieprzowiny w USA, firmę Smithfield Foods (będącą zarazem właścicielem polskiego Animeksu), co było największym przejęciem amerykańskiej firmy przez chińską i pozwoliło Chińczykom na zabezpieczenie zasobów wieprzowiny i umocnienie się na własnym rynku, dzięki zdobyciu stałego zagranicznego dostawcy.

Czekolady i przekąski

Kolejna interesująca dziedzina rynku żywności to rynek czekolady i przekąsek. Nigdy nie były one częścią tradycyjnej chińskiej diety, ale wraz z otwarciem gospodarczym wielu Chińczyków polubiło nowe smaki. Rynek czekolady w Chinach jest stosunkowo dojrzały i podzielony pomiędzy pięciu największych graczy: Kraft Foods, Ferrero, Hershey, Mars i Nestle, ale szacuje się, że w najbliższym dziesięcioleciu pojawią się dziesiątki milionów nowych konsumentów. Wiąże się to przede wszystkim ze wzrostem siły nabywczej mieszkańców miast drugiego poziomu. Producenci przekąsek także mają szansę na wykorzystanie szans stworzonych przez dynamiczny rozwój chińskiego rynku. Chińscy konsumenci preferują przekąski słone nad słodkimi, ale producenci tych drugich wcale nie stoją na straconej pozycji (przykładem jest wielka popularność ciastek Oreo). Ważnym czynnikiem, który przyczynił się do ich sukcesu, jest urok zagranicznych marek. Chińscy konsumenci zazwyczaj nie ufają produktom żywnościowym z Chin, zwłaszcza tym z segmentu premium.

Skandale

Chiński przemysł żywnościowy ma długą historię skandali związanych z naruszeniem zasad bezpieczeństwa żywności, takich jak skandal z mlekiem dla niemowląt z 2008 roku. Nic zatem dziwnego, że regulacje dotyczące importu żywności do Chin są bardzo surowe i spełnienie wszystkich wymagań nie jest łatwe. Gdy tylko jednak uda nam się uzyskać wymagane certyfikaty, możemy zacząć importować nasze produkty żywnościowe do Chin – a biorąc pod uwagę perspektywy rozwoju tego rynku, może to być początek bardzo zyskownego przedsięwzięcia.

Czytaj więcej nt. rynku spożywczym w Chinach:

wina w Chinach