Cło przy imporcie

Cło przy imporcie

Planując import z Chin wiele osób zapomina o jednej z kluczowych opłat związanych z całym procesem importu. Kalkulując import z Chin trzeba pamiętać o obowiązku opłacenia nie tylko VAT’u, ale również cła. Wszystkie produkty z Chin po tym jak zostaną przywiezione do Polski podlegają obowiązkowi odprawy celnej.

Poniżej prezentujemy najciekawsze pytania i odpowiedzi ekspertów nt. cła przy imporcie, które zadali uczestnicy webinaru.

Zapisz się na aktualny webinar

Pytania i odpowiedzi które pojawiły się podczas Webinaru:

Czy po odprawie na błędnym kodzie HS można zrobić korektę?

Oczywiście, że tak. Co więcej, należy robić taką korektę, ponieważ dzięki temu unikniemy problemów. Warto także wyłapać moment, w którym ten błąd się pojawił, a może on wynikać np. z tego, że importer nie podał kodu HS agencji celnej lub z niedoprecyzowania produktu. Aby uniknąć takich błędów, w ramach współpracy z agentem celnym można się umówić, żeby wysłał draft SAD (dokumentu po odprawie celnej), co pozwoli na sprawdzenie czy kod HS i wysokość cła są poprawne.


Co w sytuacji, kiedy HS Code będzie podany poprawnie, ale importer poniesie wyższy koszt niż powinien?

Naturalnie można ubiegać się o zwrot tej różnicy. Aby do tego doszło należy wdrożyć odpowiednią procedurę, czyli tak zwane postępowanie celne. Jeżeli chodzi o uznanie za nieprawidłowe zgłoszenia w części dotyczącej klasyfikacji taryfowej, to taka procedura wymaga wiedzy, przede wszystkim z zakresu klasyfikacji taryfowej. Procedura polega na złożeniu wniosku o wydanie decyzji uznającej zgłoszenie celne za nieprawidłowe oraz określającej wysokość długu celnego w nowej wysokości. W trakcie postępowania prowadzone jest postępowanie dowodowe, które szczególnie intensywne może być przy sporze o klasyfikowanie towarów, badanie towarów, opinie biegłych, analiza Wiążących Informacji Taryfowych itd. Po przeprowadzeniu postępowania organ celny wydaje decyzję. Postępowanie celne jest dwuinstancyjne oraz objęte kontrolą sądową.


Co w sytuacji, kiedy Urząd Celny zakwalifikuje towar inaczej niż wskazał importer?

W takiej sytuacji należy przygotować odpowiednią argumentację i oprzeć swoje zdanie, korzystając z WIT, czyli Wiążącej Informacji Taryfowej.


Cło i VAT płacimy po kursie z dnia odprawy czy po kursie z dnia, kiedy była wystawiona faktura?

Po kursie z momentu odprawy.


Jakie trzeba mieć dokumenty, jeżeli cło i VAT opłaca za importera Agencja Celna?

W takim wypadku należy Agencji przekazać dokumenty celne oraz informację o kodzie towaru (co to jest za produkt, przekazać wysokość cła).


Co w przypadku, kiedy zastosowane były zasady starego Incoterms i zostały naliczone dodatkowe opłaty, a Agencja Celna nie powiadomiła nas o tym?

Trzeba prześledzić całą procedurę i sprawdzić czy na pewno nie doszło do błędów w komunikacji, czy może to Agencja Celna popełniła błąd. Agencja powinna wszystko konsultować z importerami, np. jeżeli nie jest pewna co do kodu czy materiałów, z których wytworzony jest towar, pierwsze co powinna zrobić to skontaktować się z importerem.


Co potrzebne jest do importowania sampli (próbek)?

Potrzebna jest faktura pro forma, musi być napisane “Free of charge” i “No commercial value, value for customs clearance only”. Procedurę tą należy zgłosić i dodać, że są to próbki przeznaczone jedynie do celów testowych bądź promocyjnych (wyszczególnione na fakturze) oraz zawrzeć jaka jest wartość próbki.


Czy jest możliwość, aby towar przyjechał do Polski drogą kolejową i z granicy do Niemiec ciężarówką? Czy można robić odprawę w Polsce i gdzie trzeba zapłacić VAT?

Zasada jest taka, że jeżeli korzysta się odprawy fiskalnej, to można przywieźć towar koleją do Małaszewicz, a potem do Niemiec. Odprawić można taki towar zarówno w Polsce jak i Niemczech, natomiast VAT będzie liczony zgodnie ze stawkami obowiązującymi w kraju, do którego towar jest importowany.


Czy podczas odprawy w procedurach uproszczonych należy pilnować szczególnych dokumentów z Agencji Celnej?

Nie, nie ma szczególnych dokumentów.


Czy dostawca z Chin zawsze musi posiadać licencję eksportową? Jeśli nie posiada, to czy importer może mieć w związku z tym jakiś problem z odprawą?

Każdy eksporter musi mieć licencję eksportową, jeżeli jej nie ma to może skorzystać z licencji eksportowej firmy trzeciej. Licencja eksportowa jest konieczna do odprawy celnej eksportowej i nie znajduje się wśród dokumentów potrzebnych do odprawy celnej w Polsce lub UE.


Czy przy wysyłce z DHL możemy zatrudnić swoją Agencję Celną?

Nie, DHL odprawia towary przez siebie (koszt kilkudziesięciu złotych), jednak należy pamiętać o obowiązku dostarczenia agencji faktury (co to jest za produkt, przekazać HS kod, wysokość cła), która umożliwi im szybsze działanie.


Co, jeśli jakiś produkt nie jest wyszczególnione na fakturze? (np. dorzucenie przez dostawcę sampli)

W takim wypadku winę ponosi importer, trzeba bardzo dbać o komunikację i unikać takich sytuacji. Należy pilnować, aby wszystkie produkty wysyłane przez dostawcę były wyszczególnione na fakturze.


Czy transport należy uwzględnić na fakturze?

Należy uwzględnić warunki Incoterms, które zasadniczo już podają informację o transporcie.


Czy importer jest w stanie się zabezpieczyć, jeżeli w trakcie importu zmienią się stawki celne?

Niestety nie ma takiej możliwości, stawki celne ustalane są na moment odprawy celnej.


Czy chiński dostawca może zapłacić za mnie cło i VAT na warunkach Incoterms DDP?

W przypadku Chin nie ma możliwości importu na DDP. To obowiązkiem importera jest opłacenie cła i VAT-u, bo to on wprowadza towar do obrotu na terenie EOG. Nie ma możliwości, aby w jego imieniu zrobił to chiński dostawca. Jeżeli towar zostanie dostarczony z Chin na warunkach DDP, to importer nie otrzyma dokumentów potwierdzających przejście odprawy celnej (PZC, SAD) i nie może takiego towaru wprowadzić na rynek. Należy samodzielnie zgłosić się do urzędu celnego w celu przeprowadzenia odprawy celnej.


Zapisz się na aktualny webinar