Większość państw, które coś produkują, wykazuje zainteresowanie eksportem swoich produktów do Chin. Wzrost zainteresowania rynkiem chińskim zauważyć można również u przedsiębiorców z Polski. Nic dziwnego, jest to wciąż nienasycony rynek ponad miliarda osób. Dzięki stabilnemu rozwojowi na przestrzeni ostatnich 20 lat, powiększa się ilość Chińczyków w miastach i klasie średniej, a także najbogatszych. W klasie średniej jest już ponad 300 milionów Chińczyków. Bogacenie się społeczeństwa w Chinach spowodowało drastyczny wzrost zapotrzebowania na produkty konsumenckie. Wielu Chińczyków kupuje swój pierwszy telewizor czy samochód, a stopniowo może pozwolić sobie na coraz więcej. Powoduje to, że zwiększa się zapotrzebowanie na zagraniczne produkty, postrzegane jako bardziej luksusowe. Wejście na rynek miliarda konsumentów otwiera przed przedsiębiorcami niezwykle obiecujące perspektywy, jednak jak eksportować do Chin? Należy liczyć się z tym, że eksport do Chin wcale nie jest sprawą łatwą. Eksporter ma do pokonania wiele barier, nie tylko prawnych, ale także kulturowych, językowych i odległościowych.
Warto podejrzeć, jak eksportować do Chin na podstawie tych, którzy odnoszą sukcesy na tej płaszczyźnie. Wybraliśmy Niemcy, Japonię i Stany Zjednoczone jako przykłady państw, których przedsiębiorcy odnoszą sukcesy w Chinach.
Jak eksportować do Chin – jak to robią Niemcy?
Niemcy mają już długą historię i tradycję wymiany handlowej z Chinami, a oba kraje utrzymują dobre stosunki polityczne. Niemieckie firmy od lat otrzymują wsparcie od niemieckiego rządu, także w Chinach. Marka całego kraju jest promowana i z tego powodu produkt niemiecki jest w Chinach automatycznie kojarzony z produktami wysokiej jakości. Dzięki temu towary niemieckie są bardzo pożądane na rynku chińskim, gdzie konsumenci coraz bardziej świadomie poszukują produktów dobrych jakościowo.
Jakie produkty niemieckie są najpopularniejsze w Chinach? Przede wszystkim zauważyć można, że Chińczycy bardzo aspirują, by posiadać niemieckie samochody. Mercedes, Audi i Porsche to tylko przykłady tego typu pożądanych marek. Na półkach sklepowych w Chinach obecne są również produkty żywnościowe z Niemiec, takie jak mleko, czekolada czy produkty dla niemowląt. Również niemieckie piwo cieszy się dużą popularnością wśród Chińczyków, czego przykładem jest Paulaner.
Jaką lekcję eksporterzy mogą wyciągnąć z doświadczenia Niemiec? Niemcy przez długie lata systematycznie budowali pozytywne relacje z Chińską Republiką Ludową, a także renomę marki Made in Germany, co przyniosło wyraźne efekty. Produkty niemieckie są w Chinach rozpoznawane i szanowane. Jakby tego było mało, Chińczycy są w stanie zapłacić za markę niemiecką więcej niż za inne, mając gwarancję dobrej jakości nabywanych dóbr.
Jak eksportować do Chin – jak to robi Japonia?
Tak samo jak produkty niemieckie, produkty japońskie również cieszą się w Chinach bardzo dobrą opinią i uważane są za produkty wysokiej jakości. Jednak w przeciwieństwie do relacji Chin z Niemcami, historyczne stosunki polityczne chińsko-japońskie przez wiele lat były napięte przez liczne konflikty i nierozwiązane sprawy. Dziś te dwie nacje azjatyckie szukają wspólnego języka i tego, co je łączy. Pomimo historycznej niechęci Chińczyków do narodu japońskiego, produkty japońskie cieszą się dobrą sławą wśród chińskich konsumentów.
Jakie japońskie produkty są najbardziej znane w Chinach? Znów wymienić tu można samochody (takie jak Toyota, Honda) oraz jedzenie i napoje. Innym przykładem jest marka Toto, japoński producent sanitariatów łazienkowych. Bardzo zauważalna jest także popularność odzieży i akcesoriów z Japonii. Dla przykładu, w Państwie Środka znajduje się już około 600 sklepów japońskiej marki odzieżowej Uniqlo.
Jak eksportować do Chin – jak to robi USA?
Stany Zjednoczone zaczęły nawiązywać stosunki dyplomatyczne z Chińską Republiką Ludową jeszcze przed otwarciem się Chin na świat w 1978 roku. Dziś oba państwa konkurują o miano światowego hegemona. Pomimo starć związanych z nakładaniem sankcji celnych na importowane towary, kraje te pozostają ważnymi partnerami handlowymi.
Wśród Chińczyków zaobserwować można ogromne pragnienie nabywania niektórych produktów z USA. W odróżnieniu od marek niemieckich czy japońskich, w tym przypadku Chińczycy pożądają w szczególności amerykańskiego stylu życia. Pomimo popularności lokalnych marek w branży telefonicznej, wśród chińskich konsumentów istnieje duże zapotrzebowanie na produkty Apple. Apple, tak samo jak również obecny w Chinach Starbucks, to dla Chińczyków oznaka statusu i życia na wysokim poziomie.
Niektóre z amerykańskich marek, takie jak McDonald’s czy Coca-Cola, są rozpoznawane na całym świecie i nie brakuje ich także w Chinach. Postrzegane są one już nie jako marki zagraniczne, a marki globalne. Inne znane marki wszechobecne w Państwie Środka to na przykład KFC, Pizza Hut i Nike. Sprawdź jakie są najpopularniejsze globalne marki w Chinach.
Jak eksportować do Chin? Podsumowanie
Nie są to jedyne przykłady sukcesu na płaszczyźnie eksportu do Chin, jednak warto przyjrzeć się działaniom Niemiec, Japonii i USA i wyciągnąć z nich lekcję. Jeśli Polska chce eksportować do Chin towary w dużych ilościach, to należy przyjąć jedną wspólną strategię. Sukces nie przyjdzie od razu, dlatego obraną strategię należy realizować przez lata i cierpliwie czekać na jej efekty. W celu promowania marki naszego kraju, potrzebne jest także wsparcie rządowe dla prywatnych firm. Chiński rynek ponad miliarda konsumentów tworzy ogromne możliwości dla przedsiębiorców, ale jednocześnie wymaga pokonania wielu trudności. W kolejnych artykułach podpowiemy, jak rozpocząć eksport do Chin i jak odnieść sukces w tej dziedzinie. Jeśli chcesz z powodzeniem eksportować do Chin, musisz pamiętać o dostosowaniu produktu pod chińskiego klienta.
W artykule piszemy o eksporcie produktów do Państwa Środka na skalę całego kraju. Polskie produkty oczywiście również pojawiają się na półkach chińskich sklepów. Można je znaleźć na przykład w Chengdu, które ma połączenie kolejowe z Polską. Polskie towary nie są jednak tak rozpowszechnione, a tym bardziej tak rozpoznawalne jak dobra niemieckie, japońskie czy amerykańskie, które znaleźć można w całych Chinach. Marki z tych państw kojarzone są jako produkty dobrej jakości, a ich posiadanie jest oznaką życia na wysokim poziomie, do czego aspiruje wielu Chińczyków, w szczególności z coraz liczniejszej klasy średniej. Dzięki temu chińscy konsumenci są w stanie zapłacić więcej za produkty importowane z wymienionych krajów.